Mezinárodní prezentace nové Dacia Sandero měla původně proběhnout na jihu Francie, ale kvůli koronavirové pandemii tentokrát neletěli novináři za auty, ale vozidla přijela na kamionech za nimi do Prahy. Během jednoho dne jsme stihli vyzkoušet tři různá provedení, včetně verze na zkapalněný ropný plyn (LPG) nebo s novou automatickou převodovkou CVT.
Dacia nemění nic na své základní filozofii, kterou je nabídka v segmentu cenově dostupných aut. Stejně však jako u modelu Duster sází nyní i u Sandera, Sandera Stepway a Loganu čím dál více na design, díky kterému se dacie postupně ve vnímání motoristů posouvají výše.
„Touto novou generací inovuje Dacia své emblematické modely, tedy třetinu svého sortimentu a celou nabídku v segmentu B. S robustním a současně dynamickým designem, moderní výbavou, platformou CMF a účinnými inovovanými pohony vyvinutými v Allianci, nabízejí nové Sandero, Sandero Stepway více prostornosti, komfortu, bezpečnosti a potěšení. Odpovídají skutečným potřebám našich zákazníků, a proto jsou ztělesněním DNA Dacie: dostupné vozy za správnou cenu,“ uvedla Mihai Bordeanu, ředitel Marketing Dacia.
Atraktivnější něž kdy dříve
Linie nového Sandera jsou skutečně moderní. Vůz má více skloněné přední sklo, díky čemuž je silueta plynulejší a dynamičtější. Sandero Stepway se liší výraznějším designem exteriéru, který vyvolává dojem úniku od všedního dne k dobrodružství. Disponuje vyšší světlou výškou a snaží se svým vzhledem vzbudit dojem SUV. Zepředu je okamžitě identifikovatelný podle specifického žebrování masky a klenutější kapoty, chromovaného loga Stepway pod mřížkou chladiče a klenutím nad mlhovkami.
Zepředu i zezadu potom najdeme na nových daciích světelný podpis ve tvaru písmene Y, který pomáhá k lepší rozpoznatelnosti těchto aut v provozu. Daciím sluší a pomáhá jim i opticky rozšířit jejich karoserii.
Designeři odvedli skvělou práci také v interiéru. Přístrojová deska má v nejvyšších výbavových stupních dekor tkaniny a nalezneme zde nové parádní sedačky. Srovnání s malými auty ostatních značek snese i nejvyšší úroveň infotainmentu s moderním tabletem „přilepeným“ na středovém panelu.
Mezigenerační zhoršení jsme však zjistili při měření místa nad hlavou ve druhé řadě sedadel. Tady ubyly čtyři centimetry, což v reálu znamená, že zatímco dříve se mohl napřímit bez odření hlavy o strop i cestující s výškou kolem 190 centimetrů, teď už by podobné problémy mohl mít i cestující lehce přesahující 180 centimetrů.
Dlouhý, široký i bystrozraký?
Vnější rozměry se však výrazně neliší od předchůdce. Klasické Sandero je 4 088 milimetrů dlouhé, 1 848 mm široké a 1 499 mm vysoké, přičemž rozvor náprav má hodnotu 2 604 mm. Jiné nárazníky pozměňují délku stepwaye na 4 099 mm, vyšší stavba zase zvyšuje výšku na 1 535 mm. Zbytek zůstává shodný.
Nová Dacia Sandero jezdí na nejmodernější koncernové platformě pro malá auta, kterou používá rovněž nová generace Renaultů Clio a Captur nebo nového Nissanu Juke. Pohání ji nejvyspělejší benzinové tříválcové motory s filtry pevných částic. Standardní výbava zahrnuje například šest airbagů nebo „front assist“, tedy bezpečnostního pomocníka, který v případě hrozící nehody umí samočinně brzdit.
V pořadí třetí generace modelu Sandero a Sandero Stepway se na českém trhu začne prodávat v lednu 2021, přičemž ceny zatím nebyly stanoveny. Spekuluje se však o zdražení, které i na základě našich prvních jízdních dojmů musí logicky nastat, jen není zatím jasné, o kolik. Nové Sandero totiž kvůli zpřísněným emisním a bezpečnostním evropským předpisům na rozdíl od předchůdce tolik nemůže využít osvědčené strategie, poskládat dacii ze starších a již zaplacených dílů renaultu.
Klepe se jak drahý pes
Všechny tři testované verze měly pod kapotou litrový benzinový tříválcový turbomotor, v jednom případě byl schopen konzumovat také plyn LPG. Motor umí být živý při vytáčení do vyšších otáček, ale v těch nejnižších je po šlápnutí na plyn marný a klepe se jak drahý pes. Turboefekt je poměrně značný, takže s agregátem není zvlášť po městě úplně jednoduché jezdit plynule.
Spotřeba pohonné jednotky velmi závisí na stylu jízdy. Při našem testu se v různých pasážích měnila od čtyř až po více než deset litrů benzinu na sto kilometrů. Příjemně nás překvapilo odhlučnění jak motorizace, tak i kabiny. Zásluhu na tom má výrazně lepší aerodynamika, která ztišila obtékání vzduchu ve vyšších rychlostech. Základním derivátem je ten samý motor, ačkoli bez „turbodopingu“, ten jsme ale zatím neměli možnost vyzkoušet.
Naftový motor se v nové generaci Sandera neobjeví. Zatím se neplánuje ani elektrifikace, byť by ji platforma auta umožňovala.
Podvozek boduje zejména komfortem tlumení – a to na patnácti- i šestnáctipalcových kolech, jež může mít Sandero Stepway. Na jedničku zvládal též hluboké pražské výmoly, jejichž projetí doprovází u většiny konkurenčních vozů hlasitá rána.
V rychle projetých zatáčkách se Dacia Sandero značně naklání a sportovnost rozhodně nepatří k vlastnostem, jimiž by se chtěla chlubit, ale podvozek i jeho elektronika nám v extrému připadal nezáludný a předvídatelný. S autem jsme dosáhli až tachometrových 175 km/h a ani v takové rychlosti nám Sandero nepřipadalo nebezpečné a nějak výrazně hůře ovladatelné. V tomto ohledu výrazně dospělo.
Dacia Sandero Essential TCe 90
Test lidovější verze s benzinovým turbomotorem a šestistupňovým manuálním řazením ukázal to, jak rozdílná může být spotřeba auta v různých režimech a při různých stylech jízdy. Po městské části trasy svítila na palubním počítači dost děsivá spotřeba 10 l/100 km. Je ale fakt, že jsme auto nijak nešetřili a zkoušeli neustále jeho akceleraci při rozjezdech z křižovatek.
Při ustálené jízdě rychlostí 90 km/h, kdy motor na šestku točí necelé dva tisíce otáček, se spotřeba naopak ustálila na krásných čtyřech litrech. Dálničních 130 km/h vyhnalo ručičku otáčkoměru ke 3 000/min. A konzumaci paliva k sedmi litrům. Výrobcem udávanou spotřebu kolem pěti litrů si tedy umíme představit pouze s velmi muší nohou na plynu.
Potěšilo nás krátké a přesné řazení s minimem rušivých zvuků i příjemné plynulé řízení. Tato základní verze nám připadala ze všech nejkomfortnější, ale také se v zatáčkách nejvíce nakláněla.
Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 100 LPG
Vyšperkované Sandero Stepway na šestnáctipalcových kolech a s nádržemi na zkapalněný ropný plyn mělo o něco tvrdší podvozek než lidovější varianta klasického Sandera, ale také jsme měli pocit, že se méně naklánělo.
Přepínání mezi plynem a benzinem se děje pomocí tlačítka na levé straně přístrojové desky od volantu a doprovází o tiché, ale slyšitelné cvaknutí. Rozdíl ve výkonu motoru při jízdě na plyn a na benzin jsme ale nepoznali. Spotřeba se při svižné jízdě pohybovala kolem sedmi litrů benzinu a devíti litrů plynu. Líbilo se nám, že palubní počítač umí zobrazit stav obou nádrží. Hodnoty spotřeby a ujeté vzdálenosti se na palubním počítači ukazují podle toho, na jaké palivo auto právě jede.
Výrobce uvádí dojezd na padesátilitrovou benzinovou a čtyřicetilitrovou plynovou nádrž v součtu až 1 300 kilometrů. I při naší svižné jízdě bychom podle palubního počítače ujeli bez nutnosti natankování přes tisíc kilometrů, což je u malého auta rarita. Chod motoru nám připadal ve městě o něco plynulejší než u běžné méně výkonné varianty pouze na benzin.
Dacia Sandero Stepway Comfort TCe 90 CVT
Absolvovali jsme i krátký „testík“ s novým automatem typu CVT. Dacia v poslední době automatickou převodovku nenabízela, dříve byla krátce v nabídce robotická, ačkoli jen u malých aut, a dvojspojková tentokrát u terénního Dusteru. Zejména ta první působila dost rozpačitě.
Naopak nová převodovka CVT nás ve spojení s litrovým tříválcem příjemně překvapila. Na rozdíl od asijských aut spojených většinou se čtyřválcovým atmosférickým motorem nemá takovou tendenci vytáčet motor do nejvyšších otáček, takže každé šlápnutí na plyn není doprovázeno otravným vytím. Motor ve vyšších otáčkách spíše drnčí, není to ale tak nepříjemný zvuk.
Špatná nebyla ani spotřeba. Na čistě městském okruhu s několika akceleracemi jsme se vešli pod devět litrů, výrobce uvádí 5,7 litru benzinu na 100 km. Pro městský provoz a ženu vůz jako dělaný.