Řídili jsme Subaru BRZ, nejzábavnější kupé současnosti. Nebo spíše minulosti?

Čistě sportovní kupé Subaru BRZ poprvé spatřilo světlo světa v roce 2013 a hned se zapsalo do srdcí všech automobilových příznivců. Bohužel emisní limity pomalu likvidují vše, co jim nevyhovuje, a přesně takový osud potkal i ikonický sporťák. S evropským trhem se loučí limitouvanou sérií Final Edition, která nabídne ještě radostnější požitek za volantem. Svou přízeň si zábavné Subaru získalo díky lehké karoserii, pohonu výhradně zadní nápravy a charismatickému plochému motoru typu Boxer.

Je důležité brát na vědomí, že Subaru BRZ není pro typ řidičů, kteří auto využívají pouze na cestu z bodu A do bodu B – i když ani to s ním není problém. Japonské kupé je především o radosti a zábavě, proto nabízí jen základní věci, které při jízdě opravdu potřebujete. Vymoženostem, jako jsou jízdní asistenti, luxusní materiály či moderní elektronika, se obloukem vyhýbá.

BRZ má sice zastaralý interiér, staromódní atmosférický motor, jednoduchý vzhled a displeje z doby kamenné, ale právě díky tomu nabízí něco, co jiná moderní auta postrádají, a sice duši a srdce. Právě to z něj dělá auto, kterému s radostí dáte rádoby vtipnou přezdívku a budete se o něj starat jako o člena rodiny.

Pro hrstku vyvolených

Final Edition se dá považovat za symbolické rozloučení s evropským trhem, který bude muset BRZ opustit kvůli vysokým pokutám za emise. Do České republiky se dostane pouze 43 aut v této limitované specifikaci. Proti konvenční výbavě nabízí 17“ desetipaprsková, tmavě lakovaná kola z lehkých slitin, čtyřpístkové brzdy od značky Brembo, jiné nastavení tlumičů pérování Sachs nebo přepracované zavěšení zadní nápravy, které zlepšuje grip.

V interiéru jsou předělané potahy sedaček ve speciálním provedení s modrou kůží a alcantarou, modré obšívání na volantu, hlavici řadicí páky, ruční brzdě a čalounění dveří. Final Edition se nabízí pouze ve dvou barvách karoserie, a to v perleťové modré, nebo krystalicky černé.

V boxerském ringu

Pod kapotou sportovního kupé dřímá plochý atmosférický dvoulitrový čtyřválec typu boxer (válce jsou uložené horizontálně proti sobě) s výkonem 200 koní a točivým momentem 205 Nm. Nesčetněkrát omílaná odpověď na otázku, zda stačí pouze 200 koní, zní: Ano, stačí, ale člověk musí počítat s tím, že na rovinkách jeho ego poskvrní kdejaké dieselové „esuvéčko“.

Motor svůj poměrně nízký výkon kompenzuje oduševnělým projevem. Atmosféra má stále svůj šarm a BRZ je toho jasným důkazem. Zvuk, ochota hnát se do otáček a pružnost, to jsou přesně veličiny, které u pohonné jednotky s turbem nezažijete.

Když má radost, vrtí ocáskem

V první řadě si posvítíme na nastavení podvozku, které se opravdu vydařilo. Subaru se povedl dokonalý kompromis mezi pohodlím a sportovním charakterem. Díky tomu je BRZ vhodné jak na každodenní ježdění po městě, tak na blbnutí po závodních okruzích. Japonské kupé sice nedokáže úplně dokonale tlumit velké nerovnosti číhající v městském provozu, ale při rychlé jízdě na okreskách s grácií filtruje jeden hrbol za druhým.

V zatáčkách má kompaktní sporťák jedinečnou psí vlastnost – a to vrtění ocasem. Stačí vypnout stabilizační systémy, lehce cuknout volantem, šlápnout na plyn a v tu ránu začne Subaru radostně mávat zadkem. Pokud nejste fanouškem driftování, nevadí. BRZ umí být i přesný sniper vrcholů zatáček, jen to chce klidnou nohu na plynu a šikovné ruce. Námi testované provedení Final Edition má navíc přepracované zavěšení kol, které oproti starším modelům zajišťuje lepší přilnavost ve výjezdu ze zatáčky.

Závěr

Sečteno, podtrženo, ryze sportovní kupé Subaru BRZ je unikátní vůz, který dokazuje, že čas strávený za volantem nemusí být nuda, a že si i méně bohatí lidé mohou dopřát stejně jedinečný pocit z jízdy jako milionáři v supersportech.

Tagy: