Evropská unie se mermomocí snaží prosadit elektrickou energii jako pohon budoucnosti, který spasí svět a zlepší životní prostředí kolem nás. Snad, ale není tu ještě lepší alternativa? Co třeba CNG, neboli stlačený zemní plyn, který produkuje absolutní minimum emisí a jeho získávání není zásadně neekologické? Navíc se jej na planetě nachází několikanásobně více než ropy. V případě BioCNG se dokonce jedná o obnovitelný zdroj.
Stlačený zemní plyn se dříve hojně využíval především v domácnostech jako topné médium. Postupem času ale nabral na oblibě hlavně v automobilovém průmyslu, kde patří mezi alternativní paliva, šetrná k životnímu prostředí. Oproti klasickým pohonným hmotám, jako je například nafta nebo benzín, dochází při jeho spalování k výrazně nižší produkci emisí, které v podstatě neobsahují nebezpečné pevné částice.
Můžete se setkat také s ještě ekologičtější variantou, v tom případě se jedná o stlačený biometan, obsahuje podobně jako CNG 98 % metanu. Vyrábí se však z odpadů ze zemědělské výroby nebo čističek odpadních vod, a jde tedy o obnovitelný zdroj energie.
Dva v jednom
Snad všechna auta na CNG, která si můžete v Česku koupit, mají tzv. bivalentní pohon – mohou jezdit jak na stlačený zemní plyn, tak i na benzín. Druh paliva si potom přepínáte v kabině pomocí jednoduchého ovladače. Když jedno dojde, automaticky se aktivuje to druhé. Zajímavostí je, že množství CNG se znázorňuje v kilogramech, nikoliv v litrech jako třeba u benzinu a LPG (zkapalněný propan-butan).
Bohužel v posledních letech bylo CNG zastíněno oslavovanou elektrickou energií, která je považována za ještě ekologičtější. Pokud se bavíme o samotné jízdě, tak ano, ale pokud vezmeme v potaz její „těžbu“ a výrobu baterií, tak absolutně ne. Existuje však spousta dalších aspektů, proč je stlačený zemní plyn vhodnější než ostatní druhy pohonů. Tak se na ně pojďme podívat.
Větší zásoby
Na světě jsou ohromné zásoby zemního plynu. Lidstvu mají dle současných odhadů vydržet několikanásobně déle než zásoby ropy. Díky rozložení nalezišť po světě zároveň těžba méně trpí turbulencemi v nestabilních oblastech.
Nižší náklady
S vozem na CNG ušetříte v nákladech na palivo 30 % oproti dieselovým autům a 55 % oproti benzinovým. Dopravní prostředky do 12 tun jsou navíc osvobozeny od silniční daně. Ekonomické efekty jsou však nejvíce patrné u vozidel s vyšším počtem ujetých kilometrů, kde je návratnost investic mnohem rychlejší.
Tišší chod
CNG auta vykazují snížení hladiny hluku o 10–15 dB, podle stáří motoru a údržby vozidla. Důvodem je vysoké oktanové číslo 130. Pochopitelně, elektromobily jsou ještě kultivovanější a jejich chod téměř neslyšíte. Tyto hodnoty jsou relevantní v porovnání s naftovými či benzinovými agregáty.
Bezpečnější
Stlačený zemní plyn je díky svým vlastnostem vysoce stabilní, a je tedy bezpečnější při veškerém provozu a manipulaci. I palivová nádrž je přinejmenším stejně bezpečná jako nádrž na benzín. Je konstruovaná na tlak 400 barů, dvojnásobně větší, než jaký v ní při běžném naplnění u čerpací stanice je. V případě požáru automobilu vypouští nádrž plyn do okolí bezpečnostním ventilem, a tedy bezpečným a kontrolovaným způsobem.
Má i své mouchy
Jak se říká – nic ani nikdo není dokonalý, a proto není divu, že i CNG má své nevýhody. Tou největší jest fakt, že s vozidlem na stlačený zemní plyn nesmíte do podzemních garáží, tedy pokud nemají nainstalovaná zařízení pro detekci úniku rizikových plynů a systém pro odvětrávání.
Dalším problémem je prozatímní nedostatek čerpacích stanic, nyní se jich v České republice nachází 214. Do budoucna se však počítá s enormním navýšením jejich počtu. Nepotěší ani větší náklady na servis či menší dojezd na jedno natankování.
Na závěr ještě nutno zmínit, že vozy na CNG mají vyšší pořizovací cenu než ty benzinové nebo naftové. Dráž vyjdou v průměru jen elektrifikovaná auta. Nejlevněji aktuálně pořídíte Fiat Panda za 329 900 Kč. Na stlačený zemní plyn hodně sází i tuzemská Škoda, která nabízí slušný poměr cena/výkon. Například model Scala pořídíte už za 482 900 Kč v přepychové výbavě Style. Benzinové provedení je pouze o 30 tisíc levnější.
CNG není LPG
LPG obsahuje cca 50 % propanu a 50 % butanu a je získáván jako vedlejší produkt při zpracování ropy v rafineriích či při těžbě zemního plynu. Vzhledem k tomu, že LPG je směsná látka, nedosahuje jednotné kvality, záleží na distributorovi, resp. zdroji. Uskladňuje se v kapalném skupenství v tlakových nádobách. V plynném skupenství je LPG těžší než vzduch a shromažďuje se v prohlubních, kanálech či podzemních prostorách. Obecně je tento druh pohonu dnes na ústupu.