Je to evergreen snad každých Vánoc - někdy se stane, že Ježíšek nevybere dobře. Pokud jste takový dárek darovali nebo dostali, poradíme vám, co dělat, jde-li o zboží koupené přes internet i v kamenném obchodě.
Desítky milionů dárků byly opět rozbaleny pod vánočními stromky. Co když se ale některý z nich nepovedl, obdarovanému se nelíbí nebo se sešly hned dva stejné dárky, pro které se nenajde jiné uplatnění? Jakou máte šanci na vrácení dárku v případě e-shopu i kamenné prodejny?
Dárky koupené v e-shopu
Zboží koupené v e-shopu můžete bez udání důvodu vrátit standardně do 14 dnů od doručení. Ovšem zboží, které chcete vrátit, nesmí být používané. Může být pouze vyzkoušené. Jako zákazník zodpovídáte za poničení věci, kterou vracíte a pokud byste ji používali, opotřebovali a snížila se tím její hodnota, jste povinni uhradit částku, o níž cena zboží klesla. Vyzkoušení je to, co obvykle zákazník dělá v kamenné prodejně - to znamená: V botách se projděte, svetr si jednou oblečte, fotoaparátem zkuste vyfotit snímek či dva. Nicméně u elektroniky už tak přísné pokyny dodržovat nemusíte. Protože i když se používá během těch 14 dní, tak nejeví známky opotřebení, a vrácená kupní cena se nesnižuje.
Odstoupení od smlouvy
Pokud chcete vrátit zboží, musíte odstoupit od kupní smlouvy. Máte na to tedy 14 dnů, zásadní je přitom datum odeslání písemného odstoupení, tedy poštovní razítko. Stačí, pokud bylo posláno poslední den 14ti denní lhůty a je jedno, kdy se k dopisu prodávající dostane. Na vrácení zboží máte čas dalších 14 dnů ode dne oznámení, obchodník vám pak musí vrátit peníze do 14 dnů ode dne, kdy mu odstoupení od smlouvy přijde.
Je fakt, že pokud jde o vánoční dárky, které se obdarovanému nelíbí nebo se například sejdou dva stejné, se často jen těžko vejdete do 14ti denní lhůty už kvůli tomu, že například nakupujete v předstihu. Mnohé obchody ale vycházejí v těchto případech vstříc a nabízejí zákazníkům k využití prodlouženou lhůtu na vrácení zboží až například do poloviny ledna. Každopádně vždy byste měli zkusit se zeptat v daném obchodu, zda by vám zboží například i po lhůtě nevzali zpět či nevyměnili...
V případě, že vás prodávající zapomene poučit o možnosti, že můžete zboží vrátit, prodlouží se vám doba na vrácení na 1 rok a 14 dnů. A zboží dokonce během této doby můžete nejen vyzkoušet, ale i používat. Podle právníků je logika postavená na tom, že kdyby byli zákazníci řádně poučeni, tak by danou věc pouze vyzkoušeli, ale nepoužívali.
Udělejte fotodokumentaci
Nevhodný dárek nemusíte posílat zpátky do e-shopu v původním originálním balení, ale raději si zdokumentujte, v jakém stavu zboží vracíte. Je vhodné ho třeba vyfotit, abyste měli argument na případné výtky internetového obchodu.
Kdy nelze odstoupit od smlouvy?
V některých situacích ale není možné od smlouvy odstoupit. Týká se to například odběru novin, časopisů, zboží, kteřé bylo upraveno na míru a podle přání zákazníka.
Dárky koupené v kamenné prodejně
Tady je to už složitější. Pokud byl dárek koupený v kamenném obchodě, není prodávající ze zákona povinen zboží vyměnit nebo vrátit peníze. Je to jen na dobré vůli prodejce, zda tento servis zákazníkovi zajistí. Přesto mnoho obchodníků výměnu či vrácení peněz také umožňuje, ale jedná se pouze o vstřícný krok z jejich strany a pravidla pro výměnu či vrácení si určují individuálně. Prodejce může třeba požadovat, aby při vrácení zboží byla předložena účtenka, na zboží byly originální visačky nebo aby zboží bylo vráceno v nepoužitém originálním obalu.
Někteří prodávající výměnu zboží či vrácení po Vánocích umožňují přímo i ve svých obchodních podmínkách. Potřebné informace by měla být uvedena na účtence či v prodejně. Takový závazek potom musí obchodník dodržet. V těchto případech pak máte právo se výměny domáhat. Vždy je však nejjistější zeptat se při nákupu dárku přímo prodejce, zda a za jakých podmínek (například neodstřižené štítky, původní obal a podobně) je možné dárek vyměnit nebo vrátit, abyste předešli zbytečným nemilým překvapením.