reklama

Test: Volkswagen Tiguan R působí v době elektromobility jako auto pro blázny

Sytá modrá metalíza, jedenadvacetipalcová kola a na zádi čtyři výfuky. Dříve charakteristika sportovního vozu, v současné době to ale není nutnost. Volkswagen letos představil podobnou parádu v rodinném balení, jmenuje se Tiguan R, je vybaven agregátem o síle 320 koní a na stovku tohle SUV zrychlí za 4,9 vteřiny.

Když se rozhodnete vyhledat si na internetu něco o elektromobilitě a značce Volkswagen, množství informací, které na vás vyběhne, je až vyčerpávající. Nálož faktů a dat vyskočí například na stránce Vše o elektromobilitě, kde postupně získáte vědomosti o zelené energii, mapě nabíjecích stanic, výrobě či recyklaci elektromobilů, bateriích či dojezdové vzdálenosti.

Stejně tak velká je poslední měsíce masáž týkající se modelů ID. Typy ID.3 a ID.4 by měly podle německé automobilky být budoucností běžné dopravy. Vidíme je na billboardech, reklamách v televizi a pomalu je začínáme i potkávat na silnicích.

Tak kde se tady vlastně vzal Tiguan R? Vůz, který vedle modelu ID vypadá jako duševně chorý jedinec, který právě utekl z léčebny? Na trhu je Tiguan už od roku 2007, ale ve verzi R se nikdy nenabízel.

Na druhou stranu, proč se touto cestou nezkusit vydat? Vždyť jde o nejprodávanější vůz kategorie SUV v Evropě. A je fakt, že R se umí chovat jako slušňák, není to rozdováděný šílenec za každé situace.

Tlačítko „R“ svádí

Nutno přiznat jednu věc. Silné varianty běžných modelů jsou často na testování náročné. Mnohdy je totiž složité vygumovat z hlavy tu chuť využívat maximum, co prémiový agregát u podobných automobilů nabízí. Jenže majitel auta s ním nebude jezdit pouhý týden jako automobiloví novináři. Tudíž nebude neustále připraven tlačit auto do otáček a bavit se výkonem takřka za každé situace. Musí si najít kompromis a střední cestu.

To platí také pro Tiguan R. K jízdě nabízí několik módů, primárně Comfort, Sport a Individual. Kdo chce nákupní tašku ve sportovním hávu, neměl by se vydávat touhle cestou. Přece jen základní Tiguan seženete za něco málo přes 700 tisíc korun. Ten námi testovaný stál 1 876 600 Kč. Nebudete ho asi primárně používat při cestě na nákup, pořizujete si ho hlavně pro zábavu.

Režim Comfort, který je běžně používaným u většiny vozů s možností nastavení jízdních režimů, je u Tiguanu R laxní. Rychlosti přeřazuje méně, než by bylo třeba, a to je hlavně při výjezdech z parkovišť či tlačení se na kruhové objezdy trochu otravné.

Proto zapomeňme na Comfort a pojďme rovnou do Sportu. Ten jde magickým tlačítkem R na volantu ještě vylepšit do módu Race. A tady přichází opravdový zážitek. Turbem přeplňovaný dvoulitrový čtyřválec nabízí 235 kW, kroutící moment 420 N. m a na stovku vás vyžene pod pět vteřin.

To všechno umocní pádla pod volantem. Připravte se, budete je využívat více než normálně. Výrazně tomu pomáhá výfukový systém značky Akrapovič, za který si sice připlatíte 98 700 Kč, ale titanové koncovky auto ozdobí navenek a zásadně vylepší zvuk uvnitř. Auto bublá a střílí při ubírání plynu, dovede to také, když z dvojky přeřadíte na trojku. A pozor, je to návykové.

Navíc i přes obrovská kola, která nutí člověka zamyslet se nad komfortem při jízdě na nezpevněném povrchu, není třeba mít strach z nepohodlí. Jedna věc je, že si dáváte ještě větší pozor na skryté kanály a všudypřítomné výmoly, druhá je, že výtečný podvozek si při nechtěné návštěvě nerovnosti celkem slušně poradí. A slabinou nejsou ani zatáčky. Náhon na všechna čtyři kola zase pomůže na mokru. S tímhle SUV si prostě užijete.

Majitel „wow“ efektu

Chcete tedy něco vytknout motoru? Spotřeba to nebude. Deset litrů je standard, který bude narůstat podle chuti, ale pohonná jednotka by si zasloužila pohledově vyšperkovat. Auto je navenek nádherné, a kdyby se i po otevření kapoty nakrmily oči dychtivého majitele, byl by požitek ještě o level lepší. Přece jen 320 koní už si zaslouží pozornost.

Fakt je ten, že tu má tohle SUV navenek dostatečnou. Temně modrý lak Lapiz za příplatek 18 400 Kč je jen začátkem, tím hlavním jsou nádherná kola (také příplatková, standardně jsou k dispozici 20“) a obrovské brzdy. Tohle bylo až do očí bijící. Nádherný výfuk, ke kterému si s chutí kleknete a zblízka si ho prohlédnete, už jsme zmiňovali.

Jinak má R jinou masku chladiče s logem R, černě lakované vstupy vzduchu a difuzor. S logem R se mimochodem zbytečně neplýtvá a netluče tak do očí. Najdete ho už jen na boku a na víku zavazadlového prostoru pod logem značky. A je to správně, auto si řekne o pozornost i tak.

V Tiguanu se tradičně sedí vysoko, nezapomínejme, že tohle je sporťák hlavně vzhledem a jízdními vlastnostmi. Uvnitř až na pár detailů model od běžného tolik nerozlišíme. Jednou z výjimek jsou sportovní sedadla Top-Komfort s potahy z kůže Nappa.

Podařený je sportovní volant, jak tvarem, tak designem. Je dalším z ukazatelů toho, že vlastníte „závodní verzi“ běžného vozu. Nově dostal místo tlačítek dotykové plošky, zvykat si na ně asi chvíli budete, ale nejde o nic nepříjemného.

Když se naučíte reagovat na odezvu, bude tahle novinka brzy běžnou součástí života za volantem. Jediné, co mrzí, je stále vysoké množství tvrdých plastů v interiéru.

Ale to nakonec rychle přejdete. Důvod je jednoduchý, jste totiž v nejrychlejším Tiguanu všech dob. Jeho porovnání s konkurenčními vysokovýkonnými SUV naleznete zde.

1. Prodeje

Za rok 2020 jich VW v Česku prodal 2616 – to znamená více než sedm prodaných Tiguanů denně. Více už šel od německé automobilky na odbyt pouze tradiční Golf. Úspěšnost modelu indikuje také to, že například v roce 2019 sjel každých 35 vteřin z některé z výrobních linek po světě jeden Tiguan. Bavíme se pochopitelně o Tiguanu jako takovém, nikoliv jen o vrcholné verzi R.

2. Infotainment

Základy zůstávají na tlačítkách, vypínání start–stop nebo ovládání klimatizace. Infotainment s 9,2“ dotykovou obrazovkou pak není žádnou novinkou. Funguje rychle a spolehlivě a hlavně neplete řidiči hlavu tak, jako to umí některá nová vozidla.

3. Zajímavost

O prodejích tiguanu už jsme leccos napsali, ale přece ještě jednu zmínku. Jde o nejprodávanější Volkswagen současnosti, a to také díky tomu, že si ho můžete pořídit v 80 procentech zemí světa.