Televize je nejsilnější médium. Kolik času denně jejímu sledování Češi věnují?
Renault Arkana TCe 140 EDC: Konkurence, třes se Zdroj: Bart Běhal
Francouzská automobilka Renault se pustila do neprobádaného území a s fešným typem Arkana zabrousila do kategorie SUV kupé. Jeho největší výhoda? Vzhled a hlavně cena.
Jméno Arkana vzniklo z latinského termínu arcanum, což v překladu znamená „tajemství“. Co se týče sportovních kupé, není naopak žádným tajemstvím, že jejich popularita roste. Problémem u podobných vozů jsou občas celkem vysoké provozní náklady a s nimi samozřejmě spojená vyšší cena.
Jenže s tím se v Renaultu slušně poprali. V základu, v němž už vůz má například full LED světla či parkovací senzory, si totiž Arkanu zvládnete pořídit v akční ceně za 620 tisíc korun – a ani s nejlepší verzí netřeba sahat do kapsy zbytečně hluboko. Však se podívejte na ceník sami.
Námi testovaný model TCe 140 EDC patřil díky výbavě R. S. Line k těm vůbec nejlepším a navenek to dával najevo. Nejen díky atraktivním rysům, které jsou jednoduché, ale působivé, ale také díky výrazné oranžové metalíze Valencia a krásným černým 18" kolům s designem Silverstone.
„Čau kámo, co to máš?“ – Konverzace, kterou jsme absolvovali v centru Prahy během parkování s jedním z místních obyvatel, jenž zrovna opodál venčil svého psa. Odpověď „renault“ v něm vzbudila ještě větší zvědavost.
Renault Arkana 1.3 Tce 140 EDC Zdroj: Bart Běhal
Nalomenou důvěru získal zpět při pohledu na příď vozu. Velké logo vozu nelze přehlédnout. I když je ještě větší než dříve, dobře se doplňuje s táhlými světlomety denního svícení a zmiňovaná oranžová zase velmi dobře ladí s černými detaily. Celý model tak hodně získal na atraktivitě. Díky svým křivkám je elegantní, ale také sportovní.
Příkladem jsou boční lišty v barvě, zadní spoiler, černá střecha nebo rudé lemy bezpečnostních pásů.
Uvnitř se renaulťáci budou cítit jako doma, kokpity se podobají souběžným modelům, Arkana tedy nabízí tradiční klasiku posledních let.
V první řadě kožený volant, ladný a sportovní, který se dobře drží. Na mnoha místech přichází na řadu imitace karbonu. Někdy je možná až moc lesklá, ale vnitřku dodá na útulnosti, úrovni a netřeba si nic nalhávat, vypadá podstatně lépe než klasický tvrdý plast. Najdeme také sympatické detaily, například malé mělké místo vedle řadicí páky, kam zapadne klíček od vozu, který vypadá trochu jako kartička k hotelovému pokoji.
Po necelých třech měsících od uvedení stylového SUV-kupé Renault Arkana na český trh se začala prodávat také jeho hybridní verze s označením E-Tech. Slibuje hlavně nižší spotřebu a emise. Jak jezdí, jsme vyzkoušeli v okolí Prahy.
Cestující vpředu sedí pohodlně a nemohou si na nic stěžovat. Problém není ani na zadních sedačkách, místa nad hlavou je dost. Více než třeba v BMW X6. Jen je potřeba si dát pozor při vystupování, tady hrozí čelní střet.
Na délku měří tenhle fešný Renault jen 4 568 milimetrů, přesto se uvnitř cítí všichni pohodlně a k tomu všemu má auto zavazadelník s dvojitým dnem s obsahem 513 litrů. To je další plus. Jenže chvíli budeme hledat tlačítko na otevírání kufru, a když už ho najdeme a zvykneme si, musíme si zvyknout i na to, že chybí i elektrické otvírání. Takže hezky postaru vytáhnout páté dveře nahoru. A pak zase dolů. Uvítali bychom i háčky na nákupní tašky.
Navenek vypadá Arkana hodně dynamicky, o tom jsme se už zmiňovali, ale tenhle Francouz je spíš kliďasem. Však si stačí prozkoumat technický průkaz: Obsah motoru činí 1,3 l a výkon 103 kW. Tady si vás konkurence namaže na chleba.
Důležité je dostat vůz do ruky. Dvouspojková sedmistupňová převodovka je dobře vyladěná, při řazení nečekejte žádné trhání, jde hladce. A s motorem si rozumí. Pohonná jednotka ráda zůstává na nižších otáčkách, a když ji řidič bude držet pod dvěma tisíci za minutu, může jezdit klidně kolem pěti litrů na 100 km.
Na český trh míří SUV-kupé Renault Arkana. Stylový model byl původně určený pro ruský trh, díky využití hybridních motorů se ale nakonec může prodávat i v Evropě včetně Česka. Na Balkáně ale mělo problém se svým jménem, které připomínalo srbského válečného zločince.
Když chcete rychlost a dynamiku, je třeba pořádně si přišlápnout a motor dostat do otáček. Jenže ostřejší šlápnutí na pedál často znamená až nepříjemný kopanec do zad. A hlučnou zvukovou stopu. Minimálně na městské ježdění je podvozek trochu tvrdý a i do kokpitu se dostanou rány od kol při projíždění nerovností. Výrazně se také zvýší spotřeba, klidně k devíti litrům.
Tady má spalovacímu motoru pomoci 12V mikrohybrid, který se aktivuje při zrychlování a brždění, takže řadový motorista ho ani nezaznamená.
Renault Arkana 1.3 Tce 140 EDC Zdroj: Bart Běhal
Celkově na Arkaně potěší velmi dobrá ovladatelnost. Auto mate tělem, vypadá velké, ale zase tak velké není. Skvěle slouží na okreskách a drží v zatáčkách a poradí si i v terénu – minimálně tak, jak čekáme od vozu kategorie SUV. Jasně, nejde o čtyřkolku, ale světlá výška vozu činí 20 centimetrů, což je slušné. Aspoň trochu se tím plní choutky při cestování mimo zpevněný povrch.
I tam to dokáže, i když jezdit bude primárně ve městě. A těšit v něm může úplně v klidu čtyřčlennou rodinu. A to nejen vzhledem.
Od března 2021 si Arkana našla v Česku lehce přes 100 zákazníků a její prodeje stoupají. Na starém kontinentu už se tohoto modelu prodalo více než 20 tisíc. Konkurence je silná – Škoda Karoq či Hyundai Tuscon, i tak by se ale měla mít na pozoru.
Velký dotykový displej s úhlopříčkou 9,3" je netradičně na výšku a na první pohled má člověk pocit, že se dívá číšníkovi na tablet, ale do kokpitu je zasazen sympaticky a člověk si hned zvykne. Couvací kamera je kvalitní a popere se se stíny i sluncem. Ceníme, že navigace rovnou ukazuje ceny benzinu u pump, kolem kterých Arkana jede. Na druhou stranu se občas načítala trochu pomalu, rušivé bylo to, že ovládání rádia bylo pouze na dotykové obrazovce. Zapomeňte na volant či tlačítka.
Bezpečnost na prvním místě. V testech bezpečnosti Euro NCAP získalo auto maximální hodnocení, tedy pět hvězdiček, a patří tak mezi nejbezpečnější vozidla skupiny.
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal
RenaultArkana1.3Tce140EDC Zdroj: Bart Běhal