Místopředseda hnutí ANO Jaroslav Faltýnek má ve Sněmovně vysvětlovat dění okolo tendru na výběr dálničního mýta, u něhož čelí poslanec podezření z možného ovlivňování.
Policie právě v souvislosti s jeho možným ovlivňováním zasahovala minulý týden na několika místech: například v sídle provozovatele mýtného systému Kapsch, v antimonopolním úřadu nebo v bytě u Jaroslava Faltýnka.
12:12 Na poznámku Markéty Pekarové Adamové z TOP09, proč se se svými úspěchy nepodělil rovnou v médiích a proč s nimi přichází až nyní v souvislosti s vyšetřováním se Jaroslav Faltýnek v odpovědi zeptal, zda poslanci znají v ČR médium, které má zájem na zveřejnění pozitivní zprávy. On údajně ne. Další mluvčí však poukázal například na to, že o úsporách v souvislosti s EET bylo v médiích z úst členů ANO řečeno nemálo.
12:04 Faltýnek dále sdělil, že kdyby tendr na mýtné ANO nezvládlo, byl by to politický problém, ANO to zvládlo a je to rovněž politický problém. Podle Faltýnka jde o politický boj, což poslanec respektuje. Na závěr poprosil kolegy a kolegyně, aby v politickém boji používali věcné argumenty a ne spekulace a předsudky.
11:57 Jaroslav Faltýnek uvedl, že Firma Kapsch nabídla tehdy v rámci tendru 22 miliard na 10 let, později však došlo k uzavření několika zrůdných dodatků (slovo „zrůdných“ poslanec několikrát zdůraznil). Faltýnek do situace tehdy údajně vstoupil právě kvůli těmto zrůdným dodatkům, které chtěl zrušit, vyjednat slevy a nové výběrové řízení. Což se dle jeho slov povedlo.
11:49 „A je o tom, že náš stát při výběru mýta ušetří zhruba 15 miliard korun v příštích deseti letech. O tom, že naše vláda a pan ministr Ťok ušetřil našim občanům 15 miliard korun. To je jeho zásluha,“ uvedl mimo jiné Faltýnek.
11:47 Slova se chopil Jaroslav Faltýnek: „Některá média se ze mě snaží udělat zloděje a zločince. Na začátku si řekněme, o čem je celá kauza mýto. Je to o penězích. Jenom o penězích. O ničem jiném. O velkých penězích. O penězích našich občanů.“
11:40 KDU-ČSL podle slov poslance Jana Bartoška dlouhodobě poukazuje na to, že ministerstvo dopravy nezvládá přípravu tendrů, zejména tendru na výběr mýtného systému. Ministerstvo dopravy je podle Bartoška nejslabším článkem vlády.
11:23 Ministr dopravy popisuje kroky a tehdejší reálie tendru vedoucí k uzavření smlouvy se společností Kapsch.
11:15 Úvodní slovo si ve Sněmovně vzal ministr dopravy Dan Ťok, který mimo jiné uvedl, že nic nenasvědčuje tomu, že by předmětem vyšetřování z minulého týdne bylo prodloužení smlouvy se současným dodavatelem ani tehdejší uzavření mýtného tendru.