To, že předvánoční období je pro e-shopy nejsilnější není nic nového. Letos ale Češi před Vánoci v internetových obchodech utratili rekordní částky. Navíc roste zájem o srovnávací servery cen i hodnocení jednotlivých stránek.
Zájem o nákupy na internetu v Česku stále stoupá. Nejvíce znatelný je v období před Vánoci, kdy lidé nakupují dárky ve velkém. Od začátku října Češi v e-shopech utratili celkem 45 miliard korun. Nejvíce to bylo pak v týdnu od 10. prosince, kdy za vánoční nákupy na internetu nechali 5 miliard.
„Vánoční nákupy jsou pro obchodníky nejdůležitějším obdobím celého roku. V jejich pokladnách tvoří tyto dva měsíce až třetinu celoročního obratu,“ uvedl pro FTV Prima ředitel zákaznického centra nákupního rádce Heureka.cz Jan Kriegel.
Hlavním důvodem stoupající popularity internetových obchodů je šetření času, pohodlí domova i možnost srovnání cen. „Před Vánoci uvedlo v našem průzkumu 29 % respondentů jako hlavní výhodu nákupů dárků po internetu úsporu času,“ vysvětlil výkonný ředitel Asociace pro elektronickou komerci (APEK) Jan Vetyška.
Prodej na internetu stoupá i díky „svátečním zákazníkům“. „Před Vánoci často online nákup vyzkouší i ti, pro které je to úplná premiéra,“ vysvětlil Kriegel.
Častou taktikou českých zákazníků je porovnávání cen. Podle asociace APEK si 31 % Čechů ceny v jednotlivých internetových obchodech porovná samo, 24 % jich volí svůj oblíbený a osvědčený e-shop a 23 % spotřebitelů využívá srovnávače cen.
Někteří si internetové obchody už nevybírají pouze na základě ceny zboží. „Pro Čechy už dávno není nejnižší cena nejdůležitějším nebo jediným kritériem pro výběr obchodu,“ uvedl Kriegel. „Důležitější je hodnocení e-shopu a jeho kvalita,“ dodává ředitel internetového srovnávače cen Kriegel. Podle něj pak klíčovou roli také hraje cena dopravy, rychlost doručení nebo jiné bonusové služby jako prodloužená záruka.