Prezident Miloš Zeman schválil návrh premiéra Andreje Babiše na odvolání ministra dopravy Vladimíra Kremlíka (ANO). Důvodem je „manažerské selhání“ v projektu elektronických dálničních známek. Rezort by měl mít nově na starosti současný ministr průmyslu a obchodu Karel Havlíček (ANO).
„Mně se ta zakázka hrubě nelíbí. Nebyla dokonce ani předložena na dozorčí radu,“ zkritizoval Babiš na tiskové konferenci postup Ministerstva dopravy. Kromě otázek kolem zakázky premiérovi vadilo především to, že jednal rezort bez vědomí vlády.
„Považuji za absurdní, že jsme o takto významné zakázce nebyli informováni a že Ministerstvo dopravy neustále tuto zakázku obhajuje,“ řekl novinářům Babiš. „Já si myslím, že tam nastalo spoustu pochybení,“ dodal.
S Kremlíkem se prý v názorech na zakázku elektronických známek rozchází. „On si tu chybu nepřipouští,“ tvrdí premiér. „Je to člověk pracovitý, má tah na branku, ale tento projekt manažersky nezvládl,“ dodává.
Premiér zároveň řekl, že by podle něj měl zvážit rezignaci 1. náměstek ministra dopravy, jeho dnešní jednání označil za „absolutně nepřijatelné“. Skončit by měl prý i ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury, který měl zakázku na starost.
Havlíček by podle Babiše mohl zastávat funkci ministra dopravy trvale. Podle premiéra se tím naskytne příležitost ke sloučení s rezortem průmyslu a obchodu, který má Havlíček v současné době na starosti.
Miloš Zeman odvolání Kremlíka přijal, zároveň akceptoval návrh, aby do ministerského křesla na Ministerstvu dopravy usedl současný ministr průmyslu a obchodu Kremlík. Celkem se už jedná o osmou změnu ve vládě Andreje Babiše.
Kremlík: Respektuji rozhodnutí premiéra
Vladimír Kremlík se k celé věci vyjádřil na svém účtu na sociální síti. Rozhodnutí premiéra prý respektuje. „Mojí prioritou bylo spuštění systému elektronických dálničních známek tak, aby nedošlo k žádnému zdržení. Věřil jsem SFDI, že má takovou zakázku absolutně pod kontrolou," uvedl dále.
„Chtěl bych poděkovat všem svým kolegům, kteří mi v nelehké roli ministra dopravy v uplynulých měsících pomáhali," doplnil s tím, že svému nástupci přeje při dořešení řady úkolů hodně úspěchů.
Zakázka na elektronické dálniční známky čelila v posledním týdnu ostré kritice ze strany veřejnosti i opozice. Vytýkána byla především vysoká cena a netransparentnost procesu.
Místo úspor desítky milionů navíc? Elektronické dálniční známky se prodraží o 75 milionů ročně, tvrdí analýza
Ministerstvo dopravy si od projektu digitalizace dálničních známek slibovalo roční úspory ve výši až 120 milionů korun. Server Hlídač státu ale upozornil na přemrštěnou částku projektu. Následně zanalyzoval celou zakázku a došel k závěru, že budou e-známky dražší než papírové známky.
Výměnu ministra dopravy okomentovali záhy nepříliš pozitivně zástupci opozičních stran. Třeba podle Víta Rakušana (STAN) není současná vláda schopna řídit Českou republiku.
Ministerský orloj: premiér odvolá dalšího ministra, který nesplnil jeho slib, že tady bude vládnout vláda odborníků. Ministerstvo dopravy asi řídila nemehla. Ale to nezakrývá hlubší problém. Andrej Babiš a jeho hnutí neumí řídit tuto zemi.
— Vít Rakušan (@Vit_Rakusan) January 20, 2020
Ivan Bartoš (Piráti) využil prostor ke kritice IT systémů vládních rezortů. Dominik Feri (TOP 09) zase upozornil na okamžité schválení návrhu odvolání prezidentem Zemanem, který v minulosti například oddaloval odvolání ministra kultury.
Vypadá to, že ministr Kremlík nedokázal dostatečně zdůvodnit zbytečně vyhozených 400 milionů na eshop s dálničními známkami. Zajímalo by mě, jak se tedy premiér Babiš postaví k ostatním ministrům, na jejichž resortech mizí každý rok stovky milionů v předpotopních IT systémech.
— Ivan Bartoš (@PiratIvanBartos) January 20, 2020
Premiér navrhl odvolání Kremlíka a o pár minut pozdějc už máme souhlasné stanovisko z Hradu. Je to v rozporu s ústavními zvyklostmi, protože na odvolání ministra Milošem Zemanem se čeká nejméně dva týdny.
— Dominik Feri (@DominikFeri) January 20, 2020
Petr Fiala (ODS) považuje odvolání Kremlíka za jediné možné vyústění situace. Místo „hašení průšvihů svých neschopných ministrů“ by se ale podle něj měl Andrej Babiš více věnovat segmentu infrastruktury a dopravy.
Odvolání ministra Kremlíka bylo vlastně jediné možné řešení. Lidé by ale jistě přivítali, kdyby premiér Babiš místo opakovaného hašení průšvihů svých neschopných ministrů, už v segmentu dopravy a infrastruktury konečně něco dokázal postavit a vybudovat.
— Petr Fiala (@P_Fiala) January 20, 2020