Už jste někdy zkoušeli vypovědět smlouvu u svého dodavatele energií, abyste mohli přejít k jinému, za lepším? Pokud ano, víte, že je to zdlouhavé a vůbec ne jednoduché. Řada lidí proto změnu dodavatele vzdá. Problém už zaznamenal i Energetický regulační úřad...
Sledujte aktuální dění i online na Primě PLAY – Zprávy.
Zní to možná jako paradox, ale dodavatelé energií mají mnohdy sami tendenci porušovat energetický zákon. Právě tím by se ale měli stoprocentně řídit. Problém nastává, když od jednoho dodavatele chcete přejít k jinému. Kromě toho, že musíte vědět, jakou máte smlouvu, jestli na dobu určitou, nebo neurčitou, potřebujete ještě jedno datum. "Je potřeba znát datum ukončení dodávek, protože ty dvě smlouvy toho starého, stávajícího dodavatele a toho nového musí navazovat," říká mluvčí Energetického regulačního úřadu Vladimír Černý. Když se ale podíváte na své vyúčtování například za elektřinu, tak zjistíte, že tam žádné datum ukončení dodávek rozhodně nenajdete. "Toto datum by nám měl na základě žádosti, nejlépe písemné, sdělit dodavatel," dodává Černý.
DOPORUČUJEME>>> Chcete ušetřit za energie? Najděte si nejvýhodnějšího dodavatele elektřiny a/nebo plynu. Srovnání cen ENERGIÍ s možností sjednání online
Lidé si stěžují, na vyúčtování ale datum být nemusí
Někteří dodavatelé, ale dělají všechno pro to, aby vám datum sdělit nemuseli. Například paní Janě trvalo vypovědět smlouvu neuvěřitelné čtyři měsíce. "Když jsem k nim přicházela, tak všechno šlo bez problémů, ale když člověk odchází ze svobodné vůle, tak by taky měl odejít bez problémů. Neměli by mi dělat těžkosti a určitě nejsem sama," rozčiluje se nespokojená zákaznice. Mezi chováním dodavatelů jsou velké rozdíly. "Máme stovky klientů, které zastupujeme a jsou velké rozdíly mezi dodavateli. Někteří nám to dají skutečně hned a některé nemůžeme přesvědčit a vysvětlit jim, že porušují zákon a že by nám to datum měli dát," popisuje ředitel aukční síně Vítězslav Grygar. Energetický regulační úřad přitom momentálně eviduje dvě hromadné stížnosti na tento problém – na to, jak si někteří dodavatelé zadržují své klienty tak, že jim datum ukončení dodávek nechtějí sdělit. Například ve Velké Británii je ale standard, že datum ukončení dodávek na vyúčtování najdete. "My tam to datum nemáme proto, že nám ho neodsouhlasila legislativní rada vlády," komentuje mluvčí ERÚ.
Braňte se!
Že existují problémy s nesdělováním data ukončení dodávek, potvrzuje i finanční odborník Prima Rádce Zbyněk Laisek. I na našem webu lze totiž změnit dodavatele energií za účelem úspor. "Ano, toto se opravdu někdy stává. Pokud k tomuto dojde, je to porušení etického kodexu a špatná vizitka profesionality dané energetické firmy. Nejlepší způsob je stěžovat si na Energetickém regulačním úřadu," radí Laisek. A dodává: "Většinou, pokud je na danou firmu vyvinut tlak, firma tyto údaje sdělí." Pokud máte se změnou dodavatele problém, obraťte se tedy na Energetický regulační úřad, případně na odborníky Prima Rádce, kteří vám pomohou situaci vyřešit. Kontaktovat je můžete na emailu info@prima-radce.cz nebo na telefonu 810 811 812.
Ve spolupráci s Eliškou Čeřovskou, reportérkou Zpráv FTV Prima
Novinky pro spotřebitele a spoustu tipů, jak ušetřit, najdete i na Facebooku Prima Rádce. Přidejte si nás...