Univerzita Karlova ve spolupráci se studentskými spolky ze své akademické obce i mimo ni zorganizovala iniciativu dlouhodobějšího charakteru, jejíž název je Svobodný listopad. Projekt začal v květnu a především na listopad je připravena řada akcí zaměřených na politiku, ekonomiku a historii.
Nejnovější akcí iniciativy je průzkum veřejného mínění mezi mladou generací, který byl uskutečněn společně s agenturou Median. Průzkum se nazývá Generace svobody a má přinést, jak inciativa uvádí, „nový pohled na mladé Čechy narozené po roce 1989“. Ještě k tomu autoři projektu dodávají: „Chtěli jsme zjistit, jaká je naše generace doopravdy. Často se o ní mluví v médiích, ve společnosti panují předsudky, které možná nejsou úplně pravdivé.
Průzkum, který proběhl letos v druhé polovině srpna na vzorku 1007 respondentů ve věku 18 až 30 let, navíc přináší srovnání postoje mladých Čechů s celou českou populací a evropským průměrem.
Zásadní se zdá v pohledu na výsledky zjištění, že se současnou politickou situací jsou spokojeni mladí ve věku 18 až 30 let v pouze 10 % ze zkoumaného vzorku průzkumu Generace svobody, zatímco v jiném průzkumu CVVM týkajícího se obecně celé populace vyjádřilo spokojenost 23 % Čechů. Bohužel tento trend je dloudobého charakteru. Podíváme-li se na jiný dřívější průzkum „Generation What?“ stejné generace v roce 2016, ten uvádí: „Nadpoloviční většina mladých ve věku od 18 do 34 let v politiku nemá vůbec důvěru“.
Je otázkou, neboť nám nebyl dostupný celý průzkum, zda toto vede zadavatele průzkumu k závěrečnému konstatování: „Nejvíce jsou v této generaci zastoupeni vyloučení skeptici, z nichž se čtvrtina neúčastní voleb, a podpořili by odchod Česka z EU. Naopak nejméně je proevropských liberálů, jen necelá pětina.“
Skepse panuje u této generace i v pohledu na média, a to se opět projevilo u obou námi porovnávaných průzkumů. Současný průzkum ve své zprávě pro tisk píše: „Veřejnoprávním médiím podle dat důvěřují necelé dvě třetiny mladých.“ Průzkum z roku 2016 pak uvádí: „Více než třetina mladých ve věku od 18 do 34 let vůbec nemá důvěru v média, naopak naprosto jim důvěřuje jen jeden ze sta dotázaných… a pro 81 % je podstatné, z jakého zdroje pochází informace v médiích. Kdo vlastní média, která konzumují, zajímá 49 % respondentů.“ U staršího průzkumu je důležitý jeden poznatek: „Uvnitř věkové kohorty od 18 do 34 let důvěra k médiím mírně stoupá s přibývajícím věkem a je o něco vyšší mezi muži, než mezi ženami. I k médiím důvěra výrazně klesá se sílícím pocitem, že politici jsou zkorumpovaní.“
Mirko Radušević