Rozhovor k panickému nákupu potravin
Obchodní řetězce v České republice v posledních dnech zaznamenaly vyšší poptávku po čerstvých potravinách. Přičítají ji nařízení vlády o uzavření škol a snaze rodičů zajistit dětem stravování místo školních jídelen. Někteří prodejci evidují také vyšší poptávku po alkoholu, dětských výživách nebo krmivech pro zvířata. A jak to máte vy? Děláte si zásoby?
Prodejny Albert zaznamenaly růst prodejů v úterý po oznámení o uzavření škol. „Lidé nakupovali mléčné výrobky, maso, pečivo se zvýšeným zájmem o balené s trvanlivostí několik dní, ale také ovoce a zeleninu. Zvýšený zájem o tento sortiment stále trvá, prodeje jsou až porovnatelné s pátkem a víkendovými nákupy, či spíše s objemy potravin, které lidé nakupují před prodlouženými víkendy,“ uvedl mluvčí obchodů Albert Jiří Mareček.
Zaměření zákazníků na čerstvé potraviny eviduje také Kaufland. Lidé kupují ovoce, zeleninu nebo maso. „Všechny naše prodejny jsou dostatečně zásobeny, nezaznamenáváme žádné výkyvy. Nynější zvýšenou poptávku zákazníků po čerstvých produktech jsme schopni bez problémů pokrýt,“ řekla mluvčí řetězce Renata Maierl.
Penny eviduje od úterý růst prodejů u všech kategorií zboží. Podle mluvčího společnosti Tomáše Kubíka jde o přímý důsledek uzavření škol.
Portál Slevomat zaznamenal v posledních 14 dnech vyšší poptávku po potravinových doplňcích bohatých na vitamíny. Proti únoru je to podle ředitele Slevomatu Ladislava Veselého nárůst o 40 procent. „Nejvíce nás asi překvapila poptávka po erotických pomůckách a kondomech. Proti předešlému období vzrostly tyto kategorie o 25 procent,“ dodal.
Z dat Slevomatu vyplývá i vyšší zájem o pochutiny, alkohol a kvalitní vína. Společnost Lihovárek.cz, která se zaměřuje na české rukodělné pálenky, eviduje za poslední dva týdny meziměsíční nárůst prodejů o 38 procent. Podle jednoho z majitelů firmy Jakuba Gottwalda je nyní zájem téměř srovnatelný s předvánočním obdobím.
E-shop Mall.cz má vyšší poptávku po dětských výživách, mléce, příkrmech a kaších. V meziročním srovnání je to podle mluvčí internetového obchodu Pavly Hobíkové růst o 120 procent. Zájem o zboží pro nejmenší včetně plen potvrdil obchodní ředitel e-shopu Alza.cz Petr Bena.
iPrima, ČTK