Vedení EU myslí „ekologicky“ a plánuje pro sebe aerotaxi
EU plánuje navýšit částku věnovanou na používání soukromých letadel jako „vzdušných taxíků“ pro unijní čelní představitele. Ke kroku přistoupí v době, kdy se vrchní představitelé EU ohání slovy o nutnosti zelené, ekologicky odpovědné politiky, upozorňuje server Politico.
Nová maximální částka na pětiletý kontrakt letů aerotaxi by se zvedla o více než 3,5 miliónů eur, uvádí dokument z unijní tendrové databáze. Původní plán počítal s hodnotou 7,14 milionů eur, nyní EU plánuje na soukromé lety věnovat 10,7 milionů eur pro období od roku 2016 do roku 2021.
Původní kontrakt počítal s částkou, která by pokryla odhadovaných 871 hodin letu s plánovanými frekventovanými destinacemi zahrnující Štrasburk, Berlín a Stuttgart. Vrchní představitelé EU by měli primárně využívat letadla o 7 až 9 pasažérech.
Na základě nové analýzy výdajů za uplynulá období úředníci dospěli k závěru, že tento limit nebude stačit na pokrytí potřeb představitelů EU a je třeba jej rozšířit. „Vzdušné taxi“ poskytuje EU pro předsedu a členy Evropské komise, pro předsedu Evropského parlamentu, pro předsedu Evropské rady, pro vysokého představitele Unie pro zahraniční věci a bezpečnostní politiku a doprovázející osoby.
Server Politico zjistil, že dosluhující předseda Evropské komise Jean-Claude Juncker uskutečnil 25 letů v soukromých letadlech v roce 2018, stejný počet v roce 2017, v roce 2016 letěl osmnáctkrát v soukromých letadlech a v roce 2015 to bylo 21 letů.
Předseda Evropské rady Donald Tusk uskutečnil 23 „vzdušných taxi letů“ v roce 2018, 29 v roce 2017, 20 v roce 2016 a 26 v roce 2015. EU hají tyto lety tím, že pokud komerční lety nejsou schopny docílit destinace či pokud nesedí do denního diáře vrchního představitele EU, případně z bezpečnostních důvodů, pak je potřeba využít privátní letadla.
Rozhodnutí navýšit leteckou přepravu přichází v době, kdy EU klade větší důraz na zelenou politiku. Před konáním klimatického summitu v New Yorku toto pondělí Miguel Arias Cañete, evropský komisař pro klimatickou akci a energii, vyzdvihl EU jako „vůdce globálního klimatu“, tj. jako vzor v boji s klimatickými změnami.
Nastupující předsedkyně Evropské komise Ursula von der Leyenová se zavázala dosáhnout uhlíkové neutrality do roku 2050 a zvýšit cíl snížení emisí do roku 2030 o nejméně 50 procent.
Boj proti „neekologickým“ letům
V rámci boje za ekologičtější svět některé strany navrhují omezení letového provozu. Němečtí Zelení např. navrhují, aby vnitrostátní lety do konce roku 2035 fakticky skončily a byly nahrazeny ekologičtějším cestováním vlaky. Železniční dopravu chtějí financovat výraznějším zdaněním leteckých fosilních paliv. Letové asociace takový návrh důrazně odmítají.
Návrhy na vyšší zdanění letů zaznívají též ve Francii. Francouzská vláda plánuje zavést od příštího roku ekologickou daň k ceně letenky u všech odletů z Francie. Slibuje si od toho získání 180 milionů eur na daních.
V Česku se k podpoře vyššího zdanění vyslovili Piráti, kteří v Evropském parlamentu patří do frakce Zelených. Bývalý předseda české strany Zelených Matěj Stropnický, který se taktéž staví za tento návrh, proslul svým výrokem, že „není normální, aby 80 procent českých občanů mohlo každý rok dosáhnout na leteckou dovolenou“.