Chytré sítě místo výpadků. Brněnská firma ukazuje, jak řídit elektromobilitu

Elektromobilů v Evropě přibývá. Spolu s růstem počtu elektrických vozidel a dobíjecích stanic je ale nutné řešit i méně viditelný problém: jak to všechno zvládne naše elektrická síť. Co se může stát, když se na to nemyslí dopředu, ukázal nedávný případ z Nizozemska. Tamní síť nezvládla hromadné večerní nabíjení elektromobilů a došlo k výpadkům proudu.
Česká technologická firma Mycroft Mind na podobné situace myslí už dnes. Jako součást mezinárodního projektu XL-CONNECT se podílí na hledání chytrých řešení, která připraví evropské sítě na nástup elektromobility.
Nejde jen o to, kde nabíjet, ale kdy a jak
Veřejné debaty často řeší počet dobíjecích stanic nebo dojezd aut. Ale odborníci upozorňují, že skutečné riziko se skrývá jinde – v tom, že většina lidí zapojuje auto do zásuvky ve stejnou dobu, typicky večer po návratu domů. Pokud se v jedné ulici ve stejnou chvíli nabíjí třeba patnáct elektromobilů, síť to může přetížit. Klíčem je inteligentně řízené nabíjení.
Elektromobil jako pomocník, ne hrozba
„Když víte, jak s elektromobilem pracovat, není to hrozba, ale pomocník. Nabíjet lze chytře, třeba podle ceny elektřiny nebo podle aktuální zátěže sítě. Auto může být i dočasným zdrojem pro dům nebo pro síť,“ vysvětluje Petr Možný z Mycroft Mind.
Firma se v rámci projektu XL-CONNECT podílí na vývoji digitální modelů měst, čtvrtí a venkovských oblastí. Na nich testuje různé scénáře: Co se stane, když se v jedné ulici najednou nabíjí třeba deset nebo patnáct elektromobilů? Jak funguje sdílené rychlodobíjení firemních flotil?
Odpovědi na tyto otázky slouží jako podklad pro návrh chytré a udržitelné infrastruktury, která zvládne nápor bez nutnosti nákladného posilování sítí.
Česká expertíza s evropským přesahem
Brněnský Mycroft Mind využívá své dlouholeté zkušenosti a know-how v oblasti umělé inteligence, datové analytiky a IoT. Jejich technologie pomáhají optimalizovat provoz distribučních sítí už dnes a v projektu XL-CONNECT se tento přístup rozšiřuje na evropskou úroveň.
Zatímco politici řešení dotace a automobilky snižují emise, technologické firmy pracují na tom, aby elektromobily byly praktické a bezpečné i z pohledu energetiky. A právě v této oblasti je vidět silný český otisk.
„Bez chytrého řízení to prostě nepůjde. Nizozemci to už zažili na vlastní kůži. My se snažíme těmto situacím předejít dřív, než nastanou, a pomoci vytvořit stabilní, chytře fungující síť, která bude připravena na budoucnost,“ dodává Petr Možný.