Elektromobily se už dojezdem vyrovnají běžným autům. Některé ujedou přes 700 kilometrů

Dojezd elektromobilů je v dnešní době stále silným argumentem pro upřednostnění spalovacího pohonu. Samozřejmě jde o zcela legitimní důvod a nikomu ho nehodláme vyvracet. Ale jen tak pro zajímavost: Kolik kilometrů v průměru najezdíte za den? Z různých statistik vyplývá, že aktivnímu českému řidiči přibude na tachometru kolem 30 kilometrů denně, což činí přes 200 kilometrů týdně. Tuto hodnotu přitom drtivá většina aktuálně prodávaných elektromobilů přesahuje a jsou i modely, které by s tímto vytížením vydržely jezdit klidně měsíc. Které to jsou?

Přinášíme přehled pěti plně elektrických vozů s nejdelším dojezdem v kombinovaném cyklu podle WLTP nabízených na českém trhu. Touto zkratkou rozumíme jednotnou metodiku testování spotřeby, kterou využívají automobilky ze všech koutů světa. Cílem bylo se co nejvíce přiblížit podmínkám reálného provozu, avšak i přesto je uvedené číslo mnohdy o pár procent nadhodnocené.

K TÉMATU: Luxusní Audi nebo obří elektromobil. V jakých autech jezdí sportovci a další slavní Češi

Mercedes EQS-SUV 450+

Pětici nejvytrvalejších elektromobilů otevíráme Mercedesem EQS s přídomkem SUV. Zvýšená verze vycházející z bezemisního sedanu byla představena v roce 2022 a skutečně se jedná o naprostou špičku mezi luxusními modely německé značky. S menším sourozencem sdílí všechnu techniku, takže pohon zajišťuje jediný elektromotor s výkonem 245 kW, který potřebnou energii čerpá ze 108kWh baterie. Kvůli vyšší váze a horšímu obtékání vzduchu kolem objemné karoserie je však celkový dojezd o něco kratší než u sedanu, konkrétně 671 kilometrů.

Peugeot e-3008

Kdo by to byl před rokem řekl, že na žebříčku elektromobilů s nejdelším dojezdem bude figurovat model značky Peugeot. Na sklonku loňského léta francouzský výrobce představil novou generaci stylového modelu 3008, který poprvé dostal i plně elektrický pohon. Základní varianta disponuje baterií s kapacitou 73 kWh (ta je dostupná už nyní), zatímco vyšší verze dostala dokonce 98kWh baterii s dojezdem rovných 700 kilometrů. O pohon se stará jeden elektromotor na přední nápravě s výkonem 170 kW. Nutno ovšem říci, že tato verze u nás ještě není dostupná, ale měla by se objevit již brzy.

Volkswagen ID.7

Volkswagen se po dlouhé době rozhoupal a postavil skutečně konkurenceschopný elektromobil, který stojí za to porovnávat s ostatními lídry v tomto segmentu. Poměrně nový model ID.7 si během krátké doby získal velkou oblibu mezi novináři i veřejností, k čemuž bezesporu přispěl i výborný dojezd. Skvělá efektivita elektromotoru a slušná aerodynamika (Cx = 0,23) zajistí až 704 kilometrů na cestách, a to s baterií s využitelnou kapacitou 77 kWh.

Mercedes EQS 450+

Tento elektromobil dlouhou dobu platil za krále dojezdu na jedno nabití, minimálně co se tuzemského trhu týče. Z důvodu zmateného uvádění naměřených hodnot německou automobilkou není zcela jasné, jak daleko dokáže EQS dojet. Ani samotný výrobce neudává vždy stejné číslo, ale berme v potaz údaj, který je uveden na hlavní stránce luxusního elektromobilu, tedy 717 kilometrů. Z řady dostupných motorizací získala korunu pro největšího maratonce verze EQS 450+, kterou pohání jediný elektromotor s výkonem 245 kW a enormně velký akumulátor s nominální kapacitou 120 kWh (využívá zhruba 108 kWh).

Audi A6 e-tron

Vůbec nejdéle vydrží v pohybu ikona vyšší střední třídy, jejíž plně elektrická verze působí na takzvané „petrolheady“ jako pěst na oko. Nová generace Audi A6 e-tron byla světu představena teprve před pár dny a specifikace, které byly odhaleny, nevypadají vůbec špatně. Na jedno nabití ujede až 750 kilometrů, a to hlavně díky ohromnému akumulátoru s využitelnou kapacitou 94,9 kWh. Roli hraje i skvělý aerodynamický koeficient Cx pouhých 0,21 u karosářské verze liftback.

Oblíbená varianta kombi (resp. Avant) je na tom s aerodynamikou o něco hůře – v tomto případě inženýři naměřili hodnotu Cx 0,24. V nabídce bude i verze s menší 83kWh baterií, ta ale půjde do prodeje až později. Co se výkonu týče, zájemce si může vybrat z jednomotorového provedení s výkonem 270 kW nebo sportovního derivátu S6, který nabídne až 370 kW. Ceny zatím nejsou známé.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Kvůli digitalizaci hrozí žaloby, zlobí se úřad ve Strakonicích. Bartoš stavební řízení hájí