
Špína a všudypřítomný prach: Lidé z Brna si stěžují na demolici Prioru, firma se brání
Rozkousané kabely v autě, zničená izolace střechy a nepříjemný noční hluk – to vše může mít na svědomí kuna. Tyto malé šelmy se totiž rády stěhují do našich domovů, zahrad nebo dokonce pod kapoty vozidel. Jak se šetrně, ale účinně tohoto záškodníka zbavit?
Ruiny, kde ještě donedávna žili lidé v katastrofálních podmínkách, jdou k zemi. Magistrát města Ústí nad Labem rozhodl o demolici garáží v části Předlice. Za kompletní likvidaci zaplatí 700 tisíc korun.
Šest lidí skončilo v péči záchranářů poté, co se v sobotu v podvečer přiotrávili oxidem uhelnatým ve Ždánově na Domažlicku. Jedovatý plyn se uvolnil zřejmě při nedokonalém spalování v kotli v garáži, řekl řídící důstojník krajských hasičů.
Oblasti zasažené zářijovými povodněmi zároveň patří mezi ty, kde se hojně vyskytuje nevybuchlá munice z druhé světové války. Podle expertů se často nachází jen pár centimetrů pod zemí a navzdory svému stáří je velmi nebezpečná. Stále hrozí, že vybuchne. Kvůli velké vodě teď mají pyrotechnici o pětinu více výjezdů.
Povodeň připravila o domov asi 30 stálých obyvatel garáží v ostravských Mariánských Horách. Včetně otce Radka Filipiho, současného partnera zpěvačky Lucie Bílé. Favela u někdejší koksovny Jan Šverma je po záplavách zčásti srovnaná se zemí. Z několika desítek příbytků záplavy strhaly střechy, u dalších pobořily i stěny. O poslední útočiště přišla také 52letá vdova Dagmar Paláková, jejíž živoření v garáži sleduje reportér CNN Prima NEWS od roku 2021. „Vyhnali nás odtud policajti, když jsem měla v garáži asi 20 centimetrů vody,“ líčí Paláková. „Teď nemám kde bydlet.“
Muž zemřel dnes ráno na Palackého třídě v Brně, zřejmě ho přejelo osobní auto. ČTK to řekli policejní mluvčí Pavel Šváb a mluvčí jihomoravských záchranářů Lukáš Dvořáček.
Známý trnavský architekt Pavel Ďurko zemřel na následky zranění, která utrpěl při výbuchu v garáži, informovaly Noviny.sk. Bylo mu teprve 50 let.
Teprve dvacetiletý Adam Ďurko bojuje v nemocnici v Košicích o život. Minulý týden se totiž zranil při výbuchu v garáži. Jeho jedinou nadějí jsou nyní dárci krve. K jejímu darování vyzývají i slovenské celebrity, mezi nimi například rapper Rytmus, zápasník Attila Végh nebo herec Ján Koleník.
Kromě odpadků, štěnic a výkalů našli úředníci v pondělí při kontrole sociálně vyloučené lokality Předlice v Ústí nad Labem mladou dívku s mužem, kteří společně přežívají ve staré garáži. Město jim nabídlo pomoc při hledání nového bydlení. „Je to všechno na bázi dobrovolnosti,“ uvedla vedoucí odboru sociální péče Ústí nad Labem Lenka Jaremová. Rozsáhlé kontroly v Předlicích probíhají už od minulého roku a policie momentálně připravuje velké drogové zátahy.
Hasiči v sobotu odpoledne a večer po bouřkách ve Zlínském kraji čerpali vodu ze sklepů a garáží. Odklízeli také popadané stromy a čistili ucpané propusti. V souvislosti s odstraňováním následků počasí vyjížděli od 17:00 ke 28 událostem, uvedl na sociální síti mluvčí krajských hasičů David Martinec. Bouřky zaměstnaly rovněž moravskoslezské hasiče. Celkem evidovali přes 141 událostí spojených s větrem a vodou, sdělil jejich mluvčí Lukáš Popp.
Požárů elektroaut není v Česku naštěstí mnoho. Když už se ale stanou, jde o zásah velmi složitý. Hasiči už v této souvislosti zasahovali třeba i v podzemních garážích, kde se celá situace ještě více komplikuje. Náročnosti celé akce popisuje vzpomíná v dalším díle videopodcastu Spáleniště... Příběhy hasičů velitel pražských hasičů Luděk Prudil.
Výstavba garáží je dlouhodobě podceňované téma a to nejen na obecní, ale i soukromé úrovni. Do jaké míry je to pravda, dokládá vzhled drtivé většiny českých měst a vesnic. Ulice doslova obsypané auty nebo malebná náměstí povětšinou připomínají parkoviště u průmyslových zón. Přítomnost aut na mnohých místech je tak mnohdy rušivá i pro zaryté motoristy. Řešením není prostá stopka pro auta, ale koncepční řešení a nezbytné investice. Na vině je tragický nedostatek podzemních garáží a parkovacích domů v centrech města, ale i garáží v běžných rezidenčních čtvrtích. Počet aut na rozdíl od garážových stání od 90. let neustále stoupá. Vzniká zde přirozeně velký prostor pro zajímavé obchodní příležitosti. To dokládá i ojedinělý projekt v Týně nad Vltavou.