Jak na krizi bydlení? Vláda má na stole 12 klíčových návrhů, vypracovali je poradci z NERV
Jaguar E-Pace D200: V davu se neztratí, spotřeba potěší Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar vždycky znamenal luxusní limuzínu, nebo neméně kvalitní sporťák. Ale i ty nejexkluzivnější značky se dávno musely přizpůsobit poptávce, a stejně dopadla i britská automobilka. Před pár lety představila dvě „esúvéčka“, a je třeba říct, že se za ně značka z Coventry rozhodně nemusí stydět.
F-Pace je na soupisce Jaguaru tím větším rodinným vozem, E-Pace pak s 4 395 milimetry tím menším. My jsme si ho proklepli pořádně, strávil s námi celé dva týdny, projel švýcarské Alpy i italskou Gardu a urazil více než 2 500 kilometrů. Ukázal nám tedy, co dovede nejen ve městě, ale také na dlouhé trati a v terénu. Nechali bychom si ho v garáži? Odpověď hledejte na konci článku.
Menší SUV jako druhé auto do rodiny není ničím netradičním. Samozřejmě pokud to má být Jaguar, mělo by jít o lehce zámožnější rodinu. Námi testovaný vůz i se všemi příplatky vyšel na 1 782 550 Kč, jenže neplatíte jen za kočičí logo na přídi. Jsou vozy, u kterých člověk jen kroutí hlavou nad tím, co všechno si jejich výrobce je schopen naúčtovat a výsledek je mnohdy nulový. E-PACE takový není. Platíte kvalitu – dostáváte kvalitu.
První usednutí ukazuje skromnost a střídmost. Zapomeňte na přeplácanost, tady vládne pohoda. Zhruba před rokem lehce modernizované SUV působí bytelně, dynamicky a bezpečně. Pohodlná a mohutná sedadla s bílou kůží zaujmou na první usednutí, jsou elektricky nastavitelná ve 12 směrech s malou specialitou na opěrce – vystouplým logem vozu, které vám každou chvíli masíruje hlavu. Asi abyste nezapomněli, co řídíte.
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Najít si ideální pozici za volantem netrvá dlouho. Je také modernizovaný, v našem případě navíc ve stylu R-Dynamic. Jiný je i volič automatické převodovky, místo tyčící se řadicí páky přišel na řadu decentnější a menší ovladač, který lépe padne do ruky.
Novinkou je také vnitřní zpětné zrcátko ClearSight, které poskytuje přímý výhled na silnici bez ohledu na cestující na zadních sedadlech nebo zaplněnost zavazadlového prostoru. Výrobce varuje, že jedinci nosící brýle mohou mít problémy se pohledu do zrcátka přizpůsobit, z vlastní zkušenosti ale víme, že to může být potíž i pro dobře vidícího člověka. Nicméně tato vymoženost je za příplatek 17 370 Kč a dá se s klidem říci, že se bez ní obejdete.
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar toho dost dává už do základu. Přední boční airbagy či boční okenní airbagy po celé délce, systém sledování slepého úhlu s asistenční funkcí, nebo třeba takové vhodné maličkosti jako asistent pro rozjezd do svahu. Nebo malá a velká šelma, která za tmy svítí ze zrcátek na silnici.
Jako většina moderních vozů má i E-PACE většinu funkcí schovaných v infotainmentu, naštěstí v Británii používají rozum, a klíčové ovladače na ovládání teploty či radia zůstaly na rukou snadno dohledatelných tlačítkách.
Prostoru mají kolem sebe řidič se spolujezdcem díky enormní šířce vozu dostatek, stejné je to i na zadních sedadlech. Hodně místa je i pro zavazadla, celkem 494 litrů je v poměru k velikosti vozu hodně slušné. A přidejte dojezdovou rezervu!
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
E-PACE je vlastně malý, ale vypadá obrovský. Hodně dělají příplatková dvacetipalcová kola. A také 1 984 milimetrů na šířku. Vedle takového obříka pak i Fabie vypadá jako děcko, které teprve nastupuje do školky.
Tenhle Jaguar žene kupředu dvoulitrový diesel s výkonem 150 kW a 204 koňských sil. Točivý moment dosáhne až na 430 Nm., a díky tomu se i necelé dvě tuny vážící vůz dostane na stovku za 8,4 vteřiny. Takže dynamika celkem na pohodu.
Plány automobilek s uvedením nových technologií či modelů jsou zpožděné a Mazda se na nějaký čas zcela odmlčela. Nyní však potvrzuje hned několik zajímavých novinek, které se týkají i evropského trhu. Znějí trochu jako hudba z Marsu.
Vůz je solidně odhlučněný, vznětový agregát uvnitř neruší a je jedno, zda jedete ve městě, nebo po dálnici, takřka žádný hluk se do kokpitu nedostává. I přes ta obrovská kola. Dlouhá trať Jaguaru vyloženě svědčila. Po německé dálnici bylo ideální tempo kolem 150 km/h, kde se protínala řidičská spokojenost se spotřebou. Tu jsme nakonec udrželi na hranici 7,1.
Když jsme zamířili víc do hor a nevyzpytatelných alpských zatáček, zkusili jsme také stabilitu. Jaguar obstál. Ačkoliv je poměrně vysoký a gumy občas zakvílely, potěšilo, že se auto nenaklání ani nepřetáčí. Ale to stejně s tímhle nafťákem budete zkoušet málokdy.
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
A nejiné to bude při testování terénu. Jasně, E-PACE by si tam měl poradit, ale řidiči se tam ani s tímhle britským pozlátkem vlastně moc nechce. Na to vypadá s výbavou R-Dynamic SE až moc dobře. Hrabat se někde po kopcích a následně v upatlaných botách vstoupit do pohodlí a luxusu, ne-ne-ne. To nechcete. Každopádně s námi volenou zátěží si poradil.
E-PACE většinu času pohání jen přední náprava, ale zadní se přidá prostřednictvím viskospojky, jakmile elektronika uzná za vhodné. Ve Švýcarsku to bylo poměrně často. Na úzkých cestičkách, kde bylo často nutné vyhnout se protijedoucímu vozidlu třeba na mokrou louku, vždycky vjel s chutí a s klidem zase vyjel.
Stručně a jasně nakonec, po dvou spolu strávených týdnech je třeba říci, že E-Pace potěšil. Do naší virtuální garáže rozhodně patří.
Servisní interval tohoto vozu je 24 měsíců, nebo 34 tisíc ujetých kilometrů. Záleží na tom, co nastane dříve. Hodinovou sazbu bez DPH si pak Jaguar drží na 2 190 Kč. Záruka na E-Pace je tři roky nebo 100 tisíc kilometrů.
E-PACE je v roce 2021 s 21 prodanými vozy hned za větším SUV F-PACE druhým nejprodávanějším modelem značky. Pokud si auto objednáte ještě dnes, budete na něj čekat sedm měsíců. Zhruba půl roku trvá výroba, následný měsíc pak dodání k dealerovi. Jenže to se dál může změnit vzhledem k nepředvídatelnosti doby – jde o nedostatek polovodičů, se kterým bojují všechny automobilky, a další problémy dodavatelského řetězce. Co se týče skladových vozů, Jaguar Land Rover nemá aktuálně na skladě žádné modely Jaguar E-PACE, díky vysoké poptávce se všechny prodaly. Některé mohou mít na skladě ještě autorizovaní dealeři, ale zásoby se tenčí doslova každým dnem.
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Nový 11,4 palcový zahnutý dotykový displej infotainmentu PiVi Pro s HD rozlišením je přehledný, snadno pochopitelný a při cestování po Evropě užitečný hlavně s Online Packem, který pomáhal s navigací. I tak se jednou stalo, že se celý zasekl a bylo třeba čekat, než se znovu vzpamatuje. Parkování usnadňují kamery s detailním rozlišením, pochvalu zaslouží hlavně kamera 360°. Designově i graficky patří infotainment k tomu nejhezčímu, co na trhu najdete.
Jaguar E-PACE se nekonstruuje ve Velké Británii, ale v Rakousku, a to konkrétně ve společnosti Magna Steyr v Grazu. S tou má totiž společnost Jaguar Land Rover dodavatelskou smlouvu. Kromě tohoto modelu se zde sestavuje také elektrický model I-PACE.
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides
Jaguar E-Pace D200 Zdroj: Martin Tomaides