Evropané letos v srpnu zaregistrovali přes 713 tisíc osobních vozů. To je skoro o pětinu méně než před rokem a vůbec nejméně od roku 2014. Za poklesem prodejů však nestojí nízký zájem o automobily na straně kupujících, nýbrž přetrvávající nedostatek čipů. Důvod k radosti však mají výrobci elektrických a plug-in hybridních vozů.
V srpnu totiž poprvé na evropském trhu došlo v počtu registrací k překonání dieselových automobilů vozidly poháněných elektřinou, ať už v podobě čistě elektrických vozů nebo plug-in hybridů či aut vyrábějících si elektrickou energii z vodíkových palivových článků.
Blíží se konec prodeje benzinových aut. Jaké problémy přinese elektromobilita?
Konec prodeje klasických aut v roce 2035, který požaduje Evropská komise, výrazně zasáhne peněženky českých spotřebitelů. Elektromobil bude zřejmě i v nejbližších letech přibližně dvakrát dražší než automobil se spalovacím motorem. Jaké problémy hrozí?
Zatímco podíl registrací vozidel na naftu dosáhl rovných 20 procent, podíl elektrických automobilů stoupl na 21 procent. Vyplývá to z dat analytické společnosti JATO Dynamics. Z jejích údajů je také patrné, že podíl „nafťáků“ na počtu nových registrovaných automobilů klesá dlouhodobě, takže výsledky za letošní srpen (ani ten loňský) nelze svést na koronavirovou pandemii.
Na auto se čeká měsíce
Ještě před čtyřmi lety přitom téměř každé druhé auto v Evropě, které se dostalo na značky, bylo poháněno vznětovým agregátem, více než 50 procent připadalo na benzínové motory a zbytek (nízké jednotky procent) zaplňovaly automobily s dominantně či plně elektrickým pohonem.
Celkový počet srpnových registrací dosáhl v Evropě počtu 713 714 osobních aut. To je o 18 procent méně než loni a o třetinu méně než v srpnu 2019. Příčinou však není nízká poptávka po automobilech, nýbrž přetrvávající nedostatek čipů v automobilovém sektoru. „Prodlevy ve výrobě a dodávkách nových vozidel na trh se přetavily v pokles počtu registrací,“ uvedl Felipe Munoz, analytik společnosti JATO Dynamics.
Konec klasických aut tvrdě dopadne na český průmysl. Povede to k propouštění
Už za 14 let by se v Evropské unii neměla produkovat auta vyrábějící emise, rozhodla před několika dny Evropská komise. Automobilový průmysl je přitom největší průmyslové odvětví v České republice a představuje až devět procent celkového HDP země. Sektor rovněž zaměstnává statisíce lidí, proto bude mít unijní rozhodnutí nejtvrdší dopady možná právě na Česko. Především subdodavatelské firmy se bojí o své zakázky, což může vést k propouštění. Elektromobilita však sáhne do kapes také ostatním Čechům.
Podle něho to mimo jiné znamená, že se lidé mnohem častěji ohlížejí po ojetinách. „Obvykle se řadu měsíců čeká na nové Ferrari, ale v současné době zákazníci takto dlouho čekají na dodání běžných modelů,“ dodal Munoz s tím, že jediným tahounem růstu automobilového průmyslu v srpnu byly právě elektrické vozy.
Škoda Enyaq osmá mezi elektromobily
V průběhu letošního roku bylo v Evropě zatím registrováno skoro 8,1 milionu osobních vozidel, což je asi o 900 tisíc více než za leden až srpen roku loňského. Nejprodávanějším vozem na evropském trhu byla v srpnu Dacia Sandero, kterou si koupilo bezmála 15 tisíc lidí, což je o osm procent více než před rokem. Následoval Volkswagen Golf (13,7 tisíce) a Toyota Yaris (12,6 tisíce).
Mezi plug-in hybridy se letos v srpnu nejvíce dařilo vozu Ford Kuga, který našel majitele v 3 512 případech. Téměř o tisícovku za Kugou zaostal Mercedes GLC a třetím nejprodávanějším plug-inem byl BMW řady 3.
Mezi elektromobily si srpnové prvenství připsal Volkswagen ID.3 (7,9 tisíce) před Teslou Modelem 3 (7,8) a Volkswagenem ID.4 (4,6). Jediným českým zástupcem mezi top 10 nejprodávanějšími vozidly v Evropě byla Škoda Enyaq, která skončila osmá mezi elektromobily. Pořídilo si ji bezmála 3,5 tisíce lidí.