Plány automobilek s uvedením nových technologií či modelů jsou zpožděné a Mazda se na nějaký čas zcela odmlčela. Nyní však potvrzuje hned několik zajímavých novinek, které se týkají i evropského trhu. Znějí trochu jako hudba z Marsu.
Na obzoru jsou hned dva nové SUV modely, které dostanou označení CX-60 a CX-80. Obě mají přijít do dvou let, přičemž větší bude mít tři řady sedadel. Jde o součást skupiny velkých modelů označovaných jako Large Products s koncepcí podélně uloženého motoru a primárním pohonem zadních kol. V USA se k dvojici přidají i modely CX-70 a CX-90. Pro evropský trh znamená příchod CX-60 a CX-80 první Mazdy s plug-in hybridním čtyřválcem.
Šestiválec v benzinu i naftě
Jenže ten nebude jediný. Po velmi dlouhých spekulacích se potvrdily informace o řadovém benzinovém šestiválci s technologií Skyactiv-X i naftovém šestiválci Skyactiv-D. V obou případech bude součástí 48 V mild-hybridní systém a výrobce hovoří o nízkých emisích. Opět se tak potvrzuje ambice Mazdy dostat se do prémiového segmentu.
Zajímavé je, že hirošimská značka má poměrně střízlivé cíle pro současnou dekádu. Zatímco většina konkurentů tvrdí, že od roku 2030 už budou vyrábět pouze elektromobily, u Mazdy budou tvořit pouze 25 procent celkové produkce. Neznamená to však, že by šlo o bojkot elektrifikace, ta se do devíti let dotkne kompletně celé produkce, ale v různé míře. To znamená, že Mazda sem počítá mild-hybridy i plug-in hybridy.
Mazda 3 s omlazeným nafto-benzinem e-Skyactiv X jede jako drak a moc šťávy nežádá
V době, kdy všichni výrobci na veřejnosti všemožně úpí drceni neúprosnými emisními normami a na své malolitrážní agregáty nabalují jeden složitý mechanismus za druhým, jde Mazda svojí cestou. Základ její nabídky tvoří benzínový atmosférický dvoulitr a ti, kdo chtějí něco opravdu extra, si připlatí za stejně velký motor kombinující vznětový a zážehový princip. Jeho inovovaná verze lépe jezdí a méně spotřebuje.
S hybridy od Toyoty
Nejnovější zpráva sice nemluví o full-hybridech, ale ty už jsou také na cestě. Mazda použije osvědčené hybridy čtvrté generace od Toyoty a naopak, nové řadové šestiválce Mazdy se objeví v Toyotách a Lexusech.
Tím se dostáváme do časového horizontu let 2025 až 2030. Mazda už nyní pracuje na zcela nové generaci celé modelové řady, která dostane univerzální podvozkovou platformu s poněkud dlouhým názvem Skyactiv Multi-Solution Scalable Architecture.
Počítá se s pěti full-hybridy s technologií Toyoty, pěti plug-in hybridy a třemi čistě elektrickými modely. Dočkali jsme se také potvrzení příchodu Mazdy MX-30, u níž nevelký elektrický dojezd 200 km prodlouží malý spalovací Wankelův motor. Na evropský trh se dostane už v příštím roce.