Herec Kanyza o své penzi: Když jsem zjistil, kolik budu pobírat, spadla mi brada
Jízda v novém Rolls-Royce Ghost Black Badge: Pošetilost mocných mladé generace Zdroj: Markéta Navrátilová
Jízda v novém Rolls-Royce Ghost Black Badge: Pošetilost mocných mladé generace Zdroj: Markéta Navrátilová
Druhý novodobý Rolls-Royce Ghost je na trhu sotva dva roky, vale pověsti o přestavěném BMW řady 7 už ale stihl dát velmi razantně. Jízda s autem těžícím z desítek let zkušeností anglických vývojářů je balzámem na nervy unaveného milionáře. Otevře mu dveře a pohoupá ho před spaním. Stejně jako v případě ostatních Rolls-Royců s přídomkem Black Badge také novinka cílí na mladší zákazníky.
Možná vás překvapí, že průměrný věk klienta automobilky Rolls-Royce i díky sérii Black Badge spadl z 56 na 43 let. Zájemce o ušlechtilého britského aristokrata musí každopádně pořádně zachrastit měšcem.
Ghost je na hony vzdálen své první generaci, což lze poznat během prvních pár kilometrů za jeho volantem. A nebo na zadním sedadle, protože my jsme si ke svezení vybrali variantu Extended určenou především pro ty, kteří svůj vůz nechávají řídit někoho jiného a sami žijí v bezstarostném mikrosvětě zadního sedacího oddílu.
Anglický klasik se velmi nerušivě vyjímá i ve společnosti klasika skutečného. Zdroj: Markéta Navrátilová
Anglický klasik se velmi nerušivě vyjímá i ve společnosti klasika skutečného. Zdroj: Markéta Navrátilová
Za den ježdění po Praze a jejím okolí jsme se setkali s množstvím pohledů kolemjdoucích, kteří jasně poznali legendární auto z Goodwoodu a mimoděk se začali usmívat. Rolls-Royce má kolem sebe stále svou auru, i když se Ghost snaží nastolit filozofii toho, že luxus není potřeba dávat tolik na odiv.
Ghost je nyní opravdu umírněnější v tom, jak se prezentuje. Ne, že by se snad zbavil nepřehlédnutelné sošky Spirit of Ecstasy na přídi, nicméně ta je už zasazena do poměrně běžného kontextu palubní desky. To ještě v minulé generaci k ní vedla masivní chromová lišta, která jí vytvářela jakýsi piedestal. Nová maska chladiče je stále kovová, ale jemnější. To zdůrazňuje i její osvětlení, které si může majitel pořídit. Nicméně není tak, řekněme, vulgární jako v případě BMW X6. Nasvětluje „gril“ jemně. Zaměření na detail je samozřejmě cítit z každého centimetru nového Ghostu.
Jasně, stále jde o obrovské auto, vždyť provedení Extended, na které se díváte, má na délku přes 5,7 metru a široké je více než 2,1 metru. Zjemňuje jej ale dynamičtější silueta zádi, která se velmi snaží přiblížit kupé. Stejně tak ji mají uhladit prolisy na bocích vozu nebo hliníkový oblouk nad dveřmi, který je vyroben z jednoho kusu, což je podle zástupců značky malý technologický zázrak. A pak je tu samozřejmě ještě možnost nechat si od dvorního malíře automobilky Marka Courta ručně vytvořit linku zvanou Coachline, která celé dílo přetaví v dokonalost.
Spirit of Ecstasy zračí důstojnost v každém úhlu. Zdroj: Markéta Navrátilová
Po vizuální stránce jsou u testované specifikace Black Badge oproti standardu 21palcová kola, podsvícená přední mřížka pochází z původního Ghostu, přičemž je osvětlena celkem 152 malými LED diodami. Asi nejzásadnějším prvkem varianty Black Badge však vždy bude speciální lak – Rolls-Royce tvrdí, že jde o zcela specifickou černou, ba dokonce nejtemnější v celém automobilovém průmyslu.
Na karoserii automobilka aplikuje celých 45 kilogramů speciálně atomizovaného laku, a to dokonce ve dvou vrstvách. Poté se hned čtyři specialisté postarají o velmi důkladné leštění, které samotné trvá tři až pět hodin a dodává laku nezaměnitelnou hloubku. Černá je sice pro Black Badge jakousi typickou barvou, není to však pravidlem – vlastně si lze vybrat z dalších celkem 44 tisíc barevných odstínů, klidně i dvoubarevných.
Prodloužená verze Extended je skutečný jezevčík. Zdroj: Markéta Navrátilová
Když už jezdíme prodlouženou variantou, pojďme se nejprve posadit dozadu. K pohovění lákají dvě rozměrná křesla s elektricky ovládanou podnožkou, masáží a velmi měkkým polstrování či polštářem v elektricky výsuvné hlavové opěrce. Stačí stisknout tlačítko pro zavření dveří, pak další tři pro zatažení opravdových látkových záclon na bočních oknech i vzadu a můžete usnout pod hvězdnou oblohou.
Doslova! Strop je totiž složen z 850 individuálních hvězdiček, které si budoucí majitel může nechat libovolně poskládat, třeba podle noční oblohy v den svého narození. No, nevím jak vy, ale my rozhodně bez „šlaftruňku“ neusínáme. Naštěstí jsou tu hned dvě oddělená místa pro nápoje. Pod loketní opěrkou je chytře umístěná křišťálová karafa se dvěma skleničkami. Zřejmě se myslelo hlavně na vodu, ale whisky nebo koňak by té láhvi také slušely.
No a mezi sedadly, resp. trochu za nimi směrem do kufru má své místo chytře ukrytá lednička, která umí hned dva režimy chlazení – pro standardní šampaňské (myšleno třeba Veuve Cliquot) a pro archivní šampaňské (myšleno Dóm Perignon Vintage Luminous, ročník 2008). To je dobře, nedokážeme si totiž představit to faux pas, kdyby bylo vintage šampaňské nachlazeno na teplotu standardního. Vzadu je opravdu pohodlně, ale je překvapivé, že tu není až zas tolik místa. Můžete si sice odsunout sedadlo předního spolujezdce co nejvíc dopředu, ale se svými 188 cm výšky jsem stále botami narážel do zad předního sedadla. Možná se ale počítá s tím, že se zujete. Přece jen jsou tu koberečky z nejjemnější vlny a 3 cm vysokým chlupem. No a kdo by chtěl pracovat, může si elektricky vysunout stolek vybavený navíc displejem zábavního systému.
Občerstvovací zařízení je zcela na výši. Zdroj: Se svolením společnosti Rolls-Royce
Většina majitelů vozů Rolls-Royce je ovšem řídí sama. To je pro neznalé překvapivý fakt, což je možná dáno tím, že jde i přes jejich rozměry o snadno ovladatelná auta. Pokud jste už nějaký ten vůz z Goodwoodu řídili, budete v novém Ghostu hned doma. Startuje se vlevo, řadí se dlouhou tenkou pákou vpravo pod volantem jako u mercedesu a dveře se zavírají tlačítky. Ta se nyní přesunula na viditelnější místo na středovém tunelu.
Mimochodem, auto je vybaveno posilovačem dveří. Když otevíráte, stačí mírně zatlačit a dveře se dají do pohybu. Když přestanete, zastaví se přesně v tom místě. Je to nezvyklý, ale tak nějak futuristický pocit. Mluvíme-li o futurismu, Rolls-Royce Ghost v nové generaci přešel od klasických budíků k simulovaným, i když mírně schizofrenně. Je cítit, že se jich designéři vůbec nechtěli zbavit a tak je nasimulovali do původního tvaru. Včetně ukazatele zbývající síly motoru, který tradičně u Rolls-Royce nahrazuje otáčkoměr.
Budíky vypadají velmi klasicky, ale jsou zcela digitální. Zdroj: Se svolením společnosti Rolls-Royce
Budíky vypadají velmi klasicky, ale jsou zcela digitální. Zdroj: Se svolením společnosti Rolls-Royce
Samozřejmostí je nejnovější zábavní systém od BMW i klimatizace, která neudává teplotu ve stupních Celsia, ale jen pomocí otočných páček a voleb foukání. Přece se pán nebude zabývat čísly! Dobrou zprávou je, že Rolls-Royce se snaží servírovat dnešní přetechnizovanou realitu s mírou. Tak například je vybaven velkým množstvím elektronických asistentů, ale žádné přímo nezasahují do řízení. A pokud je chcete vypnout, nezapnou se automaticky znovu po dalším nastartování. Prostě na ně zapomenete. Krásné! Za pozornost pak ještě stojí další technický unikát v podobě hvězdami a nápisem Ghost prosvětlené palubní desky. Nejde o displej, ale o miniaturní dírky skrz nejrůznější vrstvy palubního dekoru. Ghost se podobě jako jeho větší sourozenec Phantom snaží stát moderním uměním na čtyřech kolech.
Ne, nedokážeme si zatím pro automobilku Rolls-Royce představit elektrickou budoucnost. Ještě neexistuje jediný vůz z Goodwood s jiným než dvanáctiválcovým motorem a doufáme, že dlouho existovat nebude. Je to totiž královský pohon. Disponuje výkonem 420 kW (571 k) a točivým momentem 850 Nm. Když nastartujete, chvíli si za studena ševelí, a pak se někde ztratí v dáli. Rolls-Royce Ghost Extended váží přes 2,5 tuny, ale reaktor pod přední kapotou ho dokáže rozhýbat z nuly na 100 km/h za 4,8 sekundy.
Tady se bydlí moc hezky, i když místa není zase takový nadprůměr, jak délka vozu slibuje. Zdroj: Se svolením společnosti Rolls-Royce
Tady se bydlí moc hezky, i když místa není zase takový nadprůměr, jak délka vozu slibuje. Zdroj: Se svolením společnosti Rolls-Royce
Jezdili jsme s ním za 22 litrů benzinu na 100 km, ale to není podstatné! Podstatné je jeho spárování s noblesně jemnou automatickou převodovkou a plynovým pedálem. Když přidáváte plyn, přijde vám přirozené, jak se auto tlačí kupředu. Ale pak se zadíváte na rychloměr a zjistíte, že jedete mnohonásobně rychleji, než vaše okolí. Přitom akcelerace byla tak plynulá, táhlá a nepřerušená. Jako by automat ani neměl převody. Ale má jich osm, jen o nich nevíte. A ani nechcete vědět.
Manuální řazení byste u tohoto auta hledali marně. Rolls-Royce přece ví, kdy má správně zařadit. Řízení by šlo označit za extrémně lehké. Pokud jste Rolls-Royce nikdy předtím neměli v ruce, chtěli byste možná ze začátku cítit víc zapojení. Víc informací o tom, že řídíte velký a těžký vůz. Jenže filozofie automobilky z Goodwoodu je jiná. Vy nemáte s vozem bojovat, vy ho máte vést správným směrem a on se vám podřídí. Za moment si zvyknete a pak pochopíte, že ne vždy je potřeba cítit každou díru v silnici ve svých dlaních. Kdepak, na palubě Rolls-Royce Ghost rozhodně ne.
Black Badge se v interiéru projevuje mimo jiné bleděmodrými prvky. Velmi stylové Zdroj: Se svolením společnosti Rolls-Royce
Black Badge se v interiéru projevuje mimo jiné bleděmodrými prvky. Velmi stylové Zdroj: Se svolením společnosti Rolls-Royce
Zásadní změnou oproti minulé generaci Rolls-Royce Ghost je fakt, že se auto zbavilo společné platformy s BMW řady 7 a použilo vlastní. To mu velmi prospělo. Dřív totiž bylo cítit, že má víc společného s modely z Mnichova, a nebylo tak plavné a typické pro značku, jako větší Phantom. Nyní je ale vše v rukách inženýrů z Goodwoodu a Ghost působí, že má s Phantomem stejnou krevní skupinu. A po ujetí 200 kilometrů v Praze a jejím okolí vlastně ani nechápeme, proč bychom měli chtít raději většího sourozence. Ghost je totiž naprosto dokonalý!
Inženýři Rolls-Royce vyvinuli něco, čemu říkají Planar (překlad „rovinný“ vám toho moc neřekne). Systém tvoří unikátní kovové tlumiče nad předním zavěšením kol, které si Rolls-Royce nechal patentovat, spolu s kamerami na čelním skle a GPS. Výsledkem je to, že se Ghost snaží přizpůsobit silnici i vašemu jízdnímu stylu. Když jedete volně po rovině, je měkčí. Když přitlačíte v zatáčkách, přitvrdí. Nemění se ale tuhost tlumičů jako taková, zrychluje se jejich reakce. Těžko se to vysvětluje, lepší je se svézt. Rolls-Royce Ghost je ve srovnání s jinými vozy opravdu velmi měkký až houpavý. Umí ale překvapivě držet stopu i ve chvíli, kdy přemluvíte svůj pud sebezáchovy a vydáte se na ostřejší projížďku. Ne, fyziku ošálit nelze, ale Rolls drží stopu neúnavně.
Kromě podvozku mu v tom pomáhá natáčení zadní nápravy i pohon všech kol. Ani jedno z toho minulá generace neměla a i to je důvod, proč jsme se v novém Ghostu cítili mnohem lépe než ve starém. I když zástupci značky trvají na tom, že se za volantem Ghostu nemusíte vzdát řidičských zážitků, z hlediska sportovního svezení nejde o ideální stroj. Poskytuje ale mnohem zajímavější prožitek. Prožitek z naprostého klidu, komfortu a uklidnění. Je tu pro ty, kteří potřebují prostor pro sebe po náročném dni a už nemusí nikam pospíchat. Ostatně, pokud na toto auto mají, ani nemají proč. Možná se jim pak stane, stejně jako nám, že až přijedou s Rolls-Roycem Ghost do cíle, přijde jim líto, že by už měli vystoupit. A vydají se třeba ještě chvíli projet.
Klimatizace se tradičně ovládá manuálně bez automatického režimu - není třeba. Zdroj: Se svolením společnosti Rolls-Royce
Klimatizace se tradičně ovládá manuálně bez automatického režimu - není třeba. Zdroj: Se svolením společnosti Rolls-Royce
Ptát se u Rolls-Roycu na cenu je jako zajímat se ve hvězdárně o souhvězdí. Ona i ta samotná nonšalantní temnota zvaná Black Badge samozřejmě něco stojí. Pokud máte zbytečných 10 604 000 Kč, může být vaše.