
ON-LINE: Vystrčil Zelenskému nabídl společné jednání o vstupu do EU. Můžeme předat zkušenosti
Zřízení státního obchodníka, vyplacení minoritních akcionářů společnosti ČEZ či úprava vztahů s Lipskou burzou. To jsou podle předsedy opozičního hnutí SPD Tomia Okamury některé z cest, jak dosáhnout zlevnění elektřiny o polovinu. S tímto slibem přišlo hnutí v předvolební kampani. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) v Partii Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS ale Okamurovy návrhy odmítl s tím, že nefungují ani v jiných zemích.
Pokud by SPD bylo ve vládě, udělali bychom zásadní revizi všech povolení k pobytu Ukrajinců v Česku tak, aby zůstali jen ti, kteří prokazatelně pracují na místě, kde nelze přijmout českého občana. V pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS to uvedl předseda SPD Tomio Okamura s tím, že zbylým Ukrajincům by bylo povolení ukončeno – včetně žen na mateřské a dětem. „Myslím, že je čas, aby se vrátily zpátky. Vždyť tam jezdí na dovolenou i několikrát ročně,“ vzkázal Okamura. Po celou dobu jeho proslovu ministr dopravy Martin Kupka (ODS) jen nevěřícně kroutil hlavou.
Petr Fiala (ODS) je silný v diskuzích v okamžiku, kdy se argumentuje a kdy se opravdu ukazuje, kam by země měla směřovat. Máme premiéra, který je schopen čelit ostrým dotazům. V pořadu Partie Terezie Tománkové na CNN Prima NEWS to uvedl ministr dopravy Martin Kupka (ODS). Podle předsedy SPD Tomia Okamury je takové tvrzení „zajímavé“. „Před dvěma lety mi slíbil, že se mnou půjde ve dvojici do Partie. Slíbil to a dva roky chodí do televize sám. Bojí se, znovu ho ale vyzývám,“ vzkázal.
Půl roku do voleb. Co politici slibují a co dokáží splnit? V Partii Terezie Tománkové na toto téma budou diskutovat ministr dopravy Martin Kupka z ODS a poslanec a předseda SPD Tomio Okamura. Těšit se můžete i na širokou politickou debatu, která se bude točit nejen okolo nejnovějšího exkluzivního volebního modelu STEM. Hosty budou poslankyně Eva Decroix (ODS), poslanec Petr Letocha (STAN), poslanec Aleš Juchelka (ANO) a předsedkyně SOCDEM Jana Maláčová. Pořad můžete sledovat v neděli v 11:00 na CNN Prima NEWS nebo v tomto článku.
Auta starší deseti let by měla podle nového návrhu Evropské komise jezdit na STK každý rok. Komise o tom informovala v prohlášení 24. dubna. Nová pravidla cílí na pravidelné technické kontroly elektromobilů i pokročilých asistenčních systémů a především roční kontroly osobních automobilů a dodávek starších právě deseti let. Podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) to ale Evropská komise přepískla a Česko se bude bránit. Jde podle něj o další byrokratický bič. Řekl to v pátek ráno na snídani s novináři.
Až 540 nových kilometrů dálnic by mohlo podle ministra dopravy Martina Kupky (ODS) vzniknout v Česku po roce 2050. Až budou dobudovány aktuálně rozpracované úseky, je podle něj třeba vybudovat druhý – středočeský – okruh kolem Prahy a přímo propojit Plzeň s Pískem a Jihlavou. Své plány v dopravě představil novinářům v pátek ráno na snídani Vize dopravy 2050.
Zákonodárci by měli poukazovat na špatnou legislativu. Zákon o maximální povolené rychlosti na dálnici je špatný, řekl v pořadu 360° na CNN Prima NEWS europoslanec Filip Turek (nest. za Motoristé sobě). Vyjádřil se tak k vlastnímu překročení rychlosti, které zveřejnil na sociálních sítích. Zároveň dodal, že se nemá za co omlouvat, protože veřejnost vyzval, ať jezdí opatrně. Ministr dopravy Martin Kupka (ODS) označil Turkovu argumentaci za ukázku pokrytectví. Slova europoslance jsou podle něj směšná a nastínil, jaký trest by mu mohl hrozit.
Česko od páteční půlnoci omezí veškerou nákladní dopravu ze Slovenska. Kamiony budou moci překračovat hranice jen na vybraných pěti přechodech: Mosty u Jablunkova, Starý Hrozenkov, Bílá-Bumbálka, Lanžhot, Hodonín. Ministr zemědělství Marek Výborný (KDU-ČSL) to řekl Seznam Zprávám. Omezení by se mělo týkat všech kamionů nad 3,5 tuny, které převážejí nejen zvířata a živočišné produkty, ale i jakékoliv další zboží.
Evropská komise (EK) navrhla úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by nově měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok, oznámila EK. Část českých europoslanců, zejména z frakce EPP, návrh ohledně pokut uvítala. Podle jiných, zejména z ECR, je ale nedostatečný.
Studénka se dočká nového železničního podjezdu. Jeho stavbu ve čtvrtek zahájil ministr dopravy Martin Kupka (ODS) a generální ředitel Správy železnic (SŽ) Jiří Svoboda. Podjezd bude ve stanici Studénka místo nebezpečného přejezdu, kde v roce 2015 postupně uvízly dva kamiony a do jednoho z nich narazil vlak. Do provozu by měl být podjezd uveden koncem příštího roku.
Zákon zřejmě do budoucna upraví podmínky autonomních vozidel, tedy aut bez řidiče. Lidé na místě řidiče například nebudou smět pít alkohol a budou muset na výzvu vozidla převzít řízení. Počítá s tím novela zákona o silničním provozu, kterou ve středu schválila Sněmovna. Předloha počítá také se zřízením Inspekce silniční dopravy, která bude mít větší pravomoci například při kontrolách stanic technické kontroly nebo přetížených kamionů. Upravuje také takzvanou poptávkovou dopravu. Nyní ji dostane k posouzení Senát.
Evropská komise navrhne úpravu systému pokut pro výrobce aut, kteří neplní emisní cíle. Automobilky by podle návrhu měly vykazovat plnění cílů za tříleté období, nikoli za každý rok. Uvedla to začátkem března předsedkyně komise Ursula von der Leyenová. Navrhované změny poskytnou automobilkám více času na splnění emisních cílů a umožní jim vyhnout se placení pokut v letošním roce. Česká vláda sdělila, že bude usilovat o prodloužení období, za které by automobilky měly plnění emisních cílů vykazovat, z navržených tří let na pět.