Johannes Neft tvrdí, že Škoda Auto bude zodpovědná i za vývoj některých nových elektromobilů pro celý koncern Volkswagen. Zatím ale není rozhodnuto o konkrétních modelech. V nejbližších letech tak bude muset investovat jak do aut s motory spalovacími, tak do čistě elektrických vozů.
Zastává ve Škodě Auto roli člena představenstva zodpovědného za oblast technického vývoje. Web CNN Prima NEWS vedl s Johannesem Neftem exkluzivní rozhovor na nejzajímavější témata současnosti.
K TÉMATU: Škoda ve světové premiéře představila novou generaci Kodiaqu. Sdělila, kdy bude k dostání
Budeme cílit na rodinu
Koncern Volkswagen sázel v minulosti zejména na vytříbenou techniku. Nebyl jste zklamaný, že se na koncernovém večeru pro novináře na nedávném autosalonu v Mnichově točilo vše kolem designu?
Ne, absolutně ne. Design považuji za část technického vývoje. Často řídí směr technického vývoje. Pravdou sice je, že ne všichni inženýři mají rádi nápady designerů, ale v současné době se často stává, že designéři přivedou technický vývoj k překvapivým řešením. Takže nejsem zklamaný. To za prvé. A za druhé, design je čím dál důležitějším faktorem odlišujícím auta, takže jsem přesvědčený, že jeho role se do budoucna ještě zvýší. A jsem rád, že se na něj v koncernu soustředíme.
Škoda a elektromobilita versus Škoda coby značka odpovědná za spalovací motory – jak to půjde dohromady? Bude Škoda Auto vyvíjet svébytné elektromobily, nebo dostane jen deriváty od značek, které budou za elektromobily zodpovědné?
Budeme postupovat stejně jako doposud. Použijeme koncernové platformy a na nich postavíme svébytné modely. Od ostatních koncernových aut se budou lišit i designem, už jsme hovořili o jeho důležitosti. Představili jsme náš nový designový směr nazvaný Modern Solid, který odliší a podtrhne unikátnost exteriéru i interiéru škodovek od ostatních značek koncernu Volkswagen. Budeme se zaměřovat na prostornost, rodinu, funkčnost a jednoduchost.
Ale nové elektromobily nebude vyvíjet Škodovka, jen je lehce upravovat, ne?
Ne, ne, ne, ne! Stop! Podívejte se na nový Passat. Ten vyvinula Škoda.
Ano, ale to je auto se spalovacím motorem.
Ano, ale na tom nezáleží. Je jedno, jestli se bude jednat o elektromobily nebo auta se spalovacími motory. Vždy budeme za naše modely zodpovědní ve smyslu definice jejich konceptu, definice jejich designu. Samozřejmě, tam, kde to bude dávat smysl, tak možná vznikne rodina modelů. Tak jako třeba u malých elektromobilů, které se budou vyrábět ve Španělsku pro více značek.
Takže budete vyvíjet i vlastní elektromobily značky Škoda, nebo dokonce i pro ostatní koncernové značky?
Rozhodně budou rodiny modelů, za které budeme zodpovědní. I přesto, že zatím není rozhodnuto, za které.
Škoda Scala v rámci modernizace doznala jen drobných změn. Zdroj: Se svolením společnosti Škoda Auto
Spalovací motory nekončí
Pokračuje vývoj nových modelů se spalovacím motorem? Budou zcela nové neelektrické škodovky, které se nebudou vůbec prodávat v Evropě?
Postupně představujeme novinky se spalovacími motory, nové generace modelů Superb a Kodiaq. Modernizace se dočkaly modely Scala a Kamiq, později čeká také model Octavia. To potvrzuje, že na vývoji aut se spalovacími motory nadále pracujeme. Budeme mít také globální zodpovědnost za vývoj koncernového benzinového čtyřválcového motoru 1.5 TSI. Pro všechny značky koncernu Volkswagen na celém světě. Během nadcházejících dvou let ji krok po kroku přebereme. Objevily se dezinformace, že to znamená, že se nebudeme soustředit na vývoj elektroaut. To ale není pravda. No a abych odpověděl na vaši druhou otázku, tak vzniknou nové specifické modely Škoda, například pro Indii či region ASEAN. Některé z nich se budou v nové továrně ve Vietnamu i vyrábět.
Kolik peněz a energie investuje Škoda do vývoje aut se spalovacími motory a kolik do vývoje elektromobilů? Zkuste to, prosím, vyjádřit procentuálně.
Nevím. A i kdybych býval věděl, tak ta čísla budou příští rok jiná. Záleží na tom, co právě vyvíjíme. Jestli jsme uprostřed vývoje nových modelů se spalovacími motory, nebo se budeme v daný moment více soustředit na vývoj elektromobilů. Jedna věc je ale jistá. Čím více se bude blížit konec dekády, tím více financí investujeme do elektromobility. Ale nezastavíme vývoj aut se spalovacími motory, dokud je bude možné prodávat – ať už v Evropě, nebo na jiných kontinentech.
Jaké jsou vaše nejnovější informace o emisní normě Euro 7 a jak se v jejich světle změní technický vývoj ve Škoda Auto?
Předpokládáme, že začátkem příštího roku budeme vědět směr. Ano, nikoli jasné rozhodnutí, ale pouze směr, kterým se máme ohledně Euro 7 ubírat. A to je opravdu, ale opravdu problém. Nejen pro nás, ale pro celý automobilový průmysl v Evropě. Musíme investovat spoustu peněz do vývoje elektrických aut a do toho nemáme jistotu, co přesně budeme muset změnit ohledně produkce aut se spalovacími motory. Jsme schopni realizovat spoustu věcí, ale musíme včas vědět, co vlastně budeme moci realizovat.
Elektromotory děláme vlastní
Změnil se nějak v minulých měsících harmonogram přechodu na elektromobilitu u Škody Auto?
Ne. Plány se samozřejmě průběžně mírně upravují, ale už před rokem bych vám odpověděl, že chceme rychle uvést na trh šest nových elektromobilů, což stále platí. Ale elektromobilita není jediný směr, kterým se chceme ubírat. Škoda má zodpovědnost za Indii a region ASEAN, takže potřebujeme nadále i spalovací motory a nové modely aut s tradičním pohonem.
Koncern Volkswagen býval proslulý vývojem vlastních motorů. Skončí to s érou elektromobility? Budete elektrické motory brát od dodavatelů?
Ne. Máme v rámci koncernu ve Wolfsburgu vlastní vývoj elektrických motorů a budeme v této oblasti kompetentní i do budoucna. Všechno, co vyžaduje velké náklady, chceme mít pod kontrolou. Všechny důležité moduly a součástky.
Neustále se řeší, že byznys týkající se výroby osobních aut vstupuje do kritické fáze a doba bude extrémně složitá. Co si myslíte, že bude to opravdu nejsložitější pro branži jako takovou, pro koncern VW a pro Škodu Auto?
Myslím, že nejdůležitější věcí je dávat zákazníkovi to, co chce. Mnohem důležitější než kdykoli předtím, protože tu máme spoustu nových hráčů, nových automobilek. Jejich výhodou je, že se soustředí výhradně na nové technologie, které se my musíme také naučit. Na druhou stranu my máme přednosti, které oni nemají.
Jaké?
Masová výroba aut není jednoduchá, což poznává třeba Tesla. Udržet kvalitu může být pro nováčky v branži v současné době obtížné. Stejně tak vytvořit vazbu se zákazníky. S dodavateli dílů. Získat dostatečné množství cash flow. Vyrábět kvalitní auto jako celek včetně podvozku. Když se podíváte na nové konkurenty včetně těch čínských, tak není moc firem, které jsou schopné vydělávat peníze.
Dobrá, to je výzva pro nové konkurenty, ale jakou největší výzvu vnímáte pro vás? Pro Škodovku, koncern Volkswagen?
Musíme být rychlí při transformaci, naučit se do budoucna pracovat jinak. Dříve se vyvíjel hardware, konkrétní součástky. Dnes se vyvíjí funkce. Do budoucna budeme vyvíjet systémy. Za součástku bývala zodpovědná jedna osoba. Za funkcionalitu zodpovídá více osob. Při vyvíjení systémů musí spolupracovat týmy přes hranice. A my musíme být rychlí v tréninku, ve vzdělávání našich zaměstnanců, aby se tak naučili pracovat. To je velká výzva.