Online nakupování v Česku dosahuje rekordních úrovní. Přicházejí i nové nástrahy

Obliba online nakupování, které je snadné, rychlé a vyřídíte ho takřka odkudkoli, stoupla na historické maximum. Loni na e-shopy a na internetová tržiště zavítalo 86 % z nás a celkový obrat se vyšplhal na 194 miliard korun. Mimochodem, věděli jste, že naše země patří k evropským lídrům co do počtu e-shopů na obyvatele? Než si ovšem půjdete pořídit další nezbytnost, přečtěte si pár řádků o bezpečném nakupování, které by měl znát každý uživatel internetu.

Zdroj: Se souhlasem společnosti Allegro


„V Česku velmi rychle roste počet lidí, kteří nakupují online, jako národ jsme proto v Evropě skutečnou e-commerce velmocí. Češi navíc rádi testují různé online nákupní platformy. O to víc důležité je znát svá práva a dávat si pozor na to, kde a za jakých podmínek člověk nakupuje,“ vysvětluje Tomáš Prouza, prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR.

Co jsou to internetová tržiště?

Co jsou to internetová tržiště?

Weby, na nichž pod jednou značkou nakupujete od mnoha různých prodejců. Výhodou kromě pestré nabídky může být i výhodnější cena, kterou pomáhá utvářet konkurenční prostředí.

Tato tržiště jsou jednoduše řečeno platformy, na nichž nakupujete od mnoha různých prodejců. Výhodou kromě pestré nabídky může být i lepší cena, kterou pomáhá utvářet konkurenční prostředí.

Je to skutečně tak snadné, jak to zní. Jednoduše navštívíme e-shop či internetové tržiště, kde najdeme, co hledáme, zboží či službu vložíme do košíku, vyplníme potřebné kontaktní údaje, zaplatíme a těšíme se. Aby bylo skutečně na co, je třeba v první řadě vědět, kde nakupujete, jak radí Monika Brichtová, PR officer online tržiště Allegro.

„Doporučuji ověřit si reputaci prodejce, zvlášť na samotném tržišti. My na Allegru máme seřazené prodejce podle hodnocení, můžete si přečíst opravdové recenze lidí, co u nich nakoupili. Je dobré si přečíst například i konverzace, které tam prodejce vedl s potenciálními zákazníky.“

Nakupujete rádi na internetu?

Při placení zakoupených produktů by zákazníci nikdy neměli opouštět oficiální platformu tržiště, radí dále Monika Brichtová: „Vždy by měli zůstat na stránkách tržiště, nikomu dalšímu nesdělovat své platební údaje, zkrátka by měli platit prostřednictvím stránek prodejce.“

Nicméně pokud se to stane a vy naletíte podvodníkům, stále nemusí být vše ztraceno. „Allegro má program, který automaticky chrání nákupy. Zákazníci po nahlášení podezřelého nákupu a po schválení žádosti dostanou peníze zpět do 48 hodin,“ vysvětluje PR officer jednoho z největších online tržišť u nás.

Mimochodem, kontaktovat zástupce platformy Allegro byste měli i v případě, že podvodníkům nenaletíte. Jakmile ovšem o někom podezřelém víte, neváhejte to dát vědět.

Zásady bezpečného online nakupování podle SOCR a Allegra:

  • Vždy si ověřte reputaci online tržiště a jeho prodejců.
  • Věnujte čas prostudování informací o produktech a recenzí od ostatních zákazníků.
  • Používejte bezpečné platby přímo přes platformu.
  • Využijte filtry a porovnávejte nabídky, abyste našli produkt, který nejlépe vyhovuje vašim potřebám.
  • Seznamte se s podmínkami reklamace a vrácení zboží, abyste věděli, co dělat, pokud zboží dorazí poškozené nebo neodpovídá popisu.
  • Buďte opatrní u podezřele nízkých cen, které mohou naznačovat podvodné nabídky.
  • Zkontrolujte, zda tržiště nabízí záruku ochrany kupujícího pro váš nákup. Podezřelé aktivity a nebezpečné praktiky ihned nahlaste.
  • Dejte si pozor na padělky a nelegální zboží.
  • Zvažte ekologicky šetrné možnosti, například nakupování produktů od jednoho prodejce.

Bezpečné prostředí tvoříme my všichni. Jsou to naše oči, uši... My proto kvitujeme, když zákazník vidí podezřelou nabídku, například s velmi nízkou cenou, a nahlásí to. Tím zamezí dalším potenciálním zákazníkům, aby podvodné nabídce naletěli. Loni jsme zablokovali přes 500 milionů podezřelých nabídek, 99 % z nich se k zákazníkům vůbec nedostalo, a 240 tisíc pochybných prodejců,“ uvádí Monika Brichtová v pořadu Nový Den.

Na ochranu zákazníků vedení Allegra vybudovalo celé týmy, v nichž spolupracují lidé s automatickými systémy i umělou inteligencí. „Snažíme se podezřelé nabídky filtrovat, ale nemůžeme zamezit všemu. Část podvodných prodejců je o krok napřed. Spousta lidí si nedokáže představit, jak velké takové tržiště je,“ vysvětluje Monika Brichtová.

Ta dále upozorňuje, že nakupováním na online tržištích lze ušetřit nejen vlastní peněženku, ale také matičku Zemi. „Umožňujeme jednoduchou filtraci produktů a prodejců, doporučujeme tedy vždy se podívat, jestli produkty, které hledáte, nenabízí jeden prodejce, abyste snížili náklady na balné, na přípravu a v konečném důsledku samozřejmě na dopravu, čímž snižujete ekologickou stopu. V neposlední řadě potom máme Allegro boxy, které jsou zásadní úsporou na ekologické stopě. Díky nim úplně odpadá individuální doprava k zákazníkovi.“