Nová zjištění o ponorce smrti: U vraku Titaniku neměla co dělat, tragédii šlo snadno zabránit

Než začnete číst Co byste měli vědět, než začnete číst

  • Poškození trupu ponorky se objevilo už po 80. ponoru.

  • Konstrukce Titanu nesplňovala požadavky na pevnost

  • Firma OceanGate nevěděla, jak pevný trup ponorky ve skutečnosti je

Více
Jiří Masojídek
Jiří Masojídek
  • 18. říj 2025, 12:20

  • Špatné technické zpracování, nedostatečné testování a ignorace předchozího poškození. To jsou podle posledních závěrů vyšetřovatelů hlavní příčiny tragédie ponorky Titan, která v červnu 2023 implodovala u vraku Titaniku. Plavidlo podle závěrů amerického Národního úřadu pro bezpečnost dopravy utrpělo při předchozích ponorech škody, které zapříčinily tragédii, jež stála život pět lidí včetně zakladatele společnosti OceanGate. Ponorka podle zprávy neměla pod vodou co dělat.

    „Zjistili jsme, že tlaková nádoba Titan pravděpodobně utrpěla po vynoření na konci 80. ponoru poškození v podobě jedné nebo více delaminací, které tlakovou nádobu oslabily. Zjistili jsme, že po 82. ponoru utrpěl Titan další poškození neznámého původu, které dále zhoršilo a oslabilo tlakovou nádobu,“ píše se ve zprávě, kterou zveřejnil Národní úřad pro bezpečnost dopravy Spojených států (NTSB).

    „Stávající delaminace a další poškození, které zhoršilo stav tlakové nádoby mezi 82. ponorem a 88. havarijním ponorem, vedly k lokálnímu selhání, které vedlo k implozi,“ píše dále úřad s tím. To však nejsou nejzávažnější závady, které jeho vyšetřovatelé zjistili.

    „Konstrukční proces společnosti OceanGate pro Titan byl nedostatečný a vedl ke konstrukci tlakové nádoby z kompozitu z uhlíkových vláken, která obsahovala četné anomálie a nesplňovala nezbytné požadavky na pevnost a trvanlivost,“ píše se ve zprávě s tím, že společnost vůbec neměla tušení, jak pevný trup ponorky, která klesala k vraku Titaniku, ve skutečnosti je.

    ČTĚTE TAKÉ: Zkáza ponorky Titan v přímém přenosu: Co to bylo za ránu? Pak přišla zpráva ze záhrobí

    Ponorka měla být vyřazena

    Analýzy úřadu také ukazují, že ponorka měla být po kritickém osmdesátém ponoru vyřazena z provozu, protože byla nenávratně poškozena. O tom firma díky chybnému monitorování vůbec netušila a pět pasažérů tak nevědomky poslala vstříc hroznému osudu. Jednou z příčin takové situace je i to, že předpisy pro provozování malých ponorek prostě nebyly připraveny na případ Titanu a nevyžadovaly důkladné testy stroje, jako byl Titan. Tyto předpisy se proto musí podle NTSB změnit.

    Svou zprávu o příčinách ztroskotání Titanu zveřejnila už před časem americká pobřežní stráž. „Vyšetřovací panel určil, že primárními faktory, které přispěly k ztroskotání, byl nevhodný design, certifikace, údržba a proces kontroly (ponorky) Titan ze strany OceanGate,“ uvedla pobřežní stráž v prohlášení pro tisk.

    Podle zjištění panelu zničení ponorky pravděpodobně vyvolal kolaps materiálu, který pak ve velké hloubce vedl k implozi plavidla. „Této námořní nehodě a ztrátě pěti životů bylo možné předejít,“ uvedl šéf vyšetřovacího panelu Jason Neubauer.

    Zpráva pobřežní stráže také kritizuje vedení firmy i jejího šéfa Stocktona Rushe, který při nehodě zahynul. Rush podle zprávy vyvolal „falešný pocit bezpečnosti“ uváděním zavádějících tvrzení a polopravd ohledně testování a konstrukce ponorky.

    MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Tragédie hudebního světa. Při pádu letadla v San Diegu zemřeli známý bubeník a agent Sum 41