První Vánoce bez Libuše Šafránkové. Kterou svou pohádkovou roli měla nejraději?

Libuše Šafránková se navždy stala symbolem křehkých, něžných, půvabných princezen. Herečka, která zemřela letos v červnu, zářila především v pohádkách Tři oříšky pro Popelku, Princ a Večernice či Třetí princ. Jak na tyto role vzpomínala?

Tři oříšky pro Popelku (1973)

Popelku měla původně ztvárnit Jana Preissová. Když ji režisér Václav Vorlíček oznámil termín natáčení, musela však odmítnout, neboť čekala miminko a těhotenské bříško by v tu dobu šlo jen těžko skrýt. Vybrána proto byla Libuše Šafránková, které bylo v té době 19 let.

„Byla jsem pozvána na konkurz, který jsem absolvovala s mnoha dalšími herečkami. Tam se zkoušely dvojice, kdo se ke komu typově hodí. Přišla jsem jako jedna z posledních a zbyly na mě šaty, do kterých se už asi nikdo nevešel,“ vzpomínala s úsměvem Libuše, která měla v době natáčení v pase pouhých 53 cm. S Pavlem Trávníčkem, který hrál prince, si padli okamžitě do oka. Měli spolu mnoho společného.

„Oba jsme studovali v Brně, já na JAMU, ona na konzervatoři. Tehdy už za sebou měla výtečný herecký výkon jako Barunka v Babičce nebo v roli Julie v Romeovi a Julii v brněnské inscenaci. Byla nejen krásná, ale i znamenitá herečka. „Při natáčení Popelky, když jsme se poznali blíže, jsem pociťoval, že měla takovou zvláštní auru. Jakmile se na vás podívala těma svýma čistýma očima, ovlivnila každého,“ prozradil Trávníček.

Natáčení velmi komplikoval sníh, kterého tehdy napadlo opravdu hodně. „Všechny scény jsme museli točit na první dobrou, abychom neporušili panenskou čistotu sněhových duchen. Protože jsme si řadu věcí nemohli nazkoušet, tak vzniklo i pár kuriózních situací. Například když jsme točili poslední záběr filmů, kde jsme jeli s Pavlem Trávníčkem vedle sebe na koni, tak jsem najednou zjistila, že Pavel vedle mě není. Otočila jsem se a ptám se ho, proč nejde? Zaslechla jsem jen, jak Pavel zvolal: ‚Nemůžu, nemám koně!‘ Se svým grošákem se totiž propadl do obrovské závěje a ten kůň byl až po prsa ponořený do sněhu,“ vzpomínala Šafránková v knize Tři oříšky pro Popelku.

S úsměvem vzpomínala i na tehdejší zázemí, catering v podstatě neexistoval. „Abychom měli alespoň jednou za den v žaludku něco teplého, tak za námi jezdili vojáci v obrněném transportéru, protože žádná jiná technika by se tam nedostala, a vozili nám horký čaj. Ten nám nalévali do takových kelímků, které na sobě měly voskovaný film. Tím horkem se vnitřek kelímku celý rozpustil a když se člověk takto „ochuceného“ čaje napil, celý se „zavoskoval“ a další chod už se neřešil,“ přiblížila herečka.

Princ a Večernice (1978)

Zatímco k roli Popelky se dostala tak trochu náhodou, pro natáčení Prince a Večernice měl režisér Václav Vorlíček o obsazení hlavní role jasno už od chvíle, kdy pohádku začal připravovat. Tehdy čtyřiadvacetiletá Šafránková na natáčení velmi ráda vzpomínala.

„Pohádky Princ a Večernice si moc vážím, už proto, o čem tento příběh je. Je tam několik míst, které by si měl člověk zapamatovat do praktického života, co se týče soustředění, udržení pozornosti a hluboké koncentrace. Právě v této pohádce jsou naznačena některá pravidla mystického vývoje a i proto ji mám ráda. Jinak ji mám spojenou i s tím, že to byla moje první práce před kamerou po mateřské dovolené, vlastně při mateřské, protože klukovi byly asi tři měsíce,“ přiblížila herečka.

Když se vypnuly kamery, jako zodpovědná matka musela dbát především o potřeby svého malého syna, kterého musela přímo na place kojit. Nezapomenutelnou pohádku můžete sledovat v úterý 28.12. ve 20:15 na TV Prima, případně o dva dny později na stejné stanici v 17:05.

Třetí princ (1982)

Původně měla hlavní postavu ztvárnit herečka Zora Jandová, režisér Antonín Moskalyk ale nakonec vsadil na osvědčenou představitelku princezen, které bylo tehdy 28 let. Kvůli přeobsazení, ke kterému došlo na poslední chvíli, měli maskéři a kostyméři plné ruce práce. Vzhledem k tomu, že ve scénáři bylo striktně uvedeno, že princezna musí mít dlouhé tmavé vlasy, nosila Šafránková při natáčení černou paruku.

A to nebyl jediný moment, který ji překvapil. V Adršpašských skalách, kde se většina scén odehrávala, panovaly teploty pod nulou a Libuše se po celou dobu musela před kamerou pohybovat v poměrně lehkých šatech. Není divu, že natáčení odskákala s těžkou angínou.

Tagy: