Řidiči mohou jásat. Na trhu je první opravdu funkční celoroční pneumatika. A není drahá

Celoroční pneumatiky byly dosud brány jako nouzová alternativa pro ty, kteří prakticky nevyjíždějí se svým autem z garáže, a nevyplatí se jim tak neustále měnit dvě sady kol. Podle provedených testů totiž nebyly funkční ani v zimě, ani v létě. Nyní už je to ale jinak, protože v testu největšího německého autoklubu ADAC se konečně jedné z nich podařilo uspět. Není přitom příliš drahá. Která to je?

Obliba pneumatik, s nimiž můžete podle českého silničního zákona jezdit celoročně, v posledních letech rychle narůstá. Přeci jen vidina toho, že za přezutí každý rok ušetříte nejen čas, ale i peníze, je pro spoustu motoristů velkou motivací.

K TÉMATU: Nové kontrolky mohou řidiče zmást. Málokdo ví, co dělat, když se rozsvítí želva

Na druhou stranu spolu s nimi na sebe berete i určité riziko, jelikož takzvané „celoročky“ nefungují ani zdaleka tak dobře na suché rozpálené vozovce jako letní pneumatiky a na zasněžené či zledovatělé cestě jako ty zimní.

S rostoucí poptávkou se však urychluje jejich vývoj, a tudíž narůstá jejich kvalita. Aktuálně už dokonce existuje celoroční pneumatika, která dokázala skloubit všechny tyto vlastnosti a zároveň obstála v náročném testu německého autoklubu ADAC.

Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 je vůbec první celoroční pneumatikou, která byla se známkou 2,4 ohodnocena jako „dobrá“. Všechny dosud testované si vedly v nejlepším případě uspokojivě, což je od 2,6 do 4,5. Rozhodně ale ještě není perfektní, nejhorší známku si odnesla z jízdy na suchém povrchu (2,7), kvůli hlučnosti (3,0) a udržitelnosti (3,3).

Nejsou drahé a vydrží dlouho

Horší hodnocení v některých oblastech může mít podle ADAC negativní vliv na zpětnou vazbu ve volantu. Při rychlejším průjezdu zatáčkou je proto potřeba s volantem více pracovat, aby auto udrželo požadovanou stopu. Tím ale nedostatky celoroční pneumatiky Goodyear Vector 4Seasons Gen-3 končí.

Skvělý dopad má naopak na spotřebu auta a pro běžného řidiče bude velmi náročné ji opotřebovat. Provedený test totiž ukázal, že její životnost je nějakých 60 tisíc kilometrů. Druhá v tomto ohledu nejlepší celoroční pneumatika Hankook Kinergy 4S² vydrží 51 500 kilometrů. Některé další se pak sjedou už po 30 tisících.

Pneumatika od Goodyearu vychází ve finále dobře nejen v porovnání s ostatními „celoročkami“, ale také s těmi čistě letními či zimními pneumatikami. A platí to i o ceně. Ta totiž začíná na částce 1 550 korun za kus. Čím větší rozměr pak hledáte, tím více pochopitelně zaplatíte.

Na základě provedených testů pak ADAC z celoročních pneumatik doporučuje ještě Pirelli Cinturato All Season. Byť má ale většinou stejně pozitivní hodnocení jako ta od Goodyearu, opotřebuje se už za 33 tisíc kilometrů. Navíc je i o něco dražší.

Jak celý test probíhal?

Během posledního testu autoklubu ADAC bylo prověřováno 16 různých celoročních pneumatik. Testování probíhalo za letních i zimních podmínek a také za mokra. Všechny zkoušené pneumatiky pak měly rychlostní index V (240 km/h) a nosnost 94 (670 kg). Tyto hodnoty pasují na většinu moderních aut a lehkých SUV.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Drama ve Frýdku-Místku: Muže uvěznilo rozpálené auto, hasiči ho našli v bezvládném stavu