Štyrského psychoanalytický výjev málem trhnul rekord. Obraz se nabízel za pět milionů liber

Surrealistický obraz českého malíře Jindřicha Štyrského Trauma zrození nenašel při středeční aukci v Paříži svého kupce. Aukční síň Sotheby’s odhadovala cenu díla na 3,5 až pět milionů eur. Zájemci však nabídli méně a dražba byla nakonec podle údajů na webových stránkách síně ukončena bez prodeje.

Podle českého uměleckého webu artplus.cz byl obraz jako jedno ze tří prémiových děl aukce dražen ve speciálním režimu s předregistrací, který vyžaduje prověření finančních možností potenciálních kupců. Ačkoli zprvu zájemci přihazovali a cena rostla, nakonec se patrně nedostala na částku, která by odpovídala limitu dohodnutému mezi prodávajícím a aukční síní, uvedl web.

K TÉMATU: Skvost malíře Picassa se vydražil za víc než tři miliardy. Dříve visel na stěně v obýváku

Zájemce s nejvyšší nabídkou byl ochoten za obraz dát 3,15 milionu eur, respektive 3,8 milionu eur včetně aukční přirážky (92,3 milionu korun). Taková suma by obraz zařadila mezi nejdráže prodaná česká díla v aukcích a znamenala by rekord, pokud jde o Štyrského tvorbu. Podle artplus.cz stejný osud jako Štyrského obraz potkal při pařížské aukci dalších pět děl.

Olejomalba z roku 1936 má černé pozadí a zachycuje bílé pytle s krvavými otisky, rukavici, minerály, kosti a lidské embryo. Plátno měří metr na výšku a 2,5 metru na šířku a malíř ho měl až do své smrti pověšený nad svou postelí. Odkázal ho malířce a blízké přítelkyni Toyen, z jejíž pozůstalosti se obraz v roce 1982 vydražil.

„Název obrazu odkazuje na stejnojmennou knihu Otty Ranka (rakouský psychoanalytik, pozn. red.) Das Trauma der Geburt z roku 1925, která byla mezi pražskými surrealisty dobře známá. Každý ze zobrazených předmětů měl pro Štyrského hluboký význam, který zachytil v předchozích dílech a ovlivnil i autorovu další tvorbu. Trauma zrození je výjimečnou výpovědí o stavech mezi životem a smrtí,“ napsala aukční síň v prezentaci obrazu.

Bytostný surrealista Štyrský (1899–1942) obraz namaloval krátce poté, co prodělal závažné onemocnění, při kterém málem zemřel, uvedla Tessa Kostrzewaová, odbornice Sotheby’s na moderní evropské umění. Podle ní se jedná o Štyrského největší a nejvíce ambiciózní dílo, které shrnuje malířovu osobnost a uměleckou vizi.

„Malba vypovídá o radikální imaginaci, vizuální síle, je téměř nepřátelská. Není to obraz, který by chtěl být přátelský,“ míní Thomas Bompard ze Sotheby’s.

MOHLO VÁM UNIKNOUT: Dagmar Havlová malbou bojuje s úzkostmi. Pomohlo jí i v dobách manželovy nemoci

Tagy: