Tatra Force třetí generace: Zásadní krok do budoucnosti kopřivnické legendy

Komerční sdělení
Komerční sdělení
  • 10. pro 2025, 22:00

  • Automobilka Tatra Trucks vstoupila do nové éry. Nová Tatra Force třetí generace představuje zásadní přelom v konstrukci vozů Tatra a přináší změny, která zasahují do všech klíčových oblastí – od konstrukce kabin, motorů přes převodovky až po zcela novou generaci tatrováckých náprav nebo zástavbu moderních elektronických systémů podle nejnovější evropské legislativy. A co je zásadní: většina těchto technologií vzniká přímo v Kopřivnici. Tatra tak nadále sází na soběstačnost, která jí historicky umožnila vytvářet stroje do nejnáročnějších provozních podmínek v různých částech světa.

    Koncepce, která staví na síle vlastní výroby 

    Tatra Force třetí generace je navržena jako maximálně univerzální platforma. Konstrukce umožňuje osadit vozidla širokým spektrem nástaveb – od speciálů pro armádu, přes hasičské a záchranářské modely, až po provedení pro těžký průmysl. 

    Tatra si dlouhodobě drží výhodu, kterou v automobilovém průmyslu už téměř nenajdete: vyrábí si klíčové komponenty sama, tedy podvozky, nápravy, motory, převodovky, přídavné převodovky i například kabiny. Díky tomu se nemusí spoléhat na externí dodavatele, může rychle vyvíjet, inovovat a přizpůsobovat komponenty přesně podle potřeb zákazníků i extrémních provozních podmínek.  

    Nové kabiny řady Force přinášejí lepší ergonomii, bezpečnost i komfort pro řidiče i posádku. Hlavní změnou oproti předchozí generaci řady Force je možnost umístit motor v přední části kabiny nad přední nápravu, nebo do zadní části kabiny za přední nápravu. Ochranné prvky kabin proti převrácení vozu nebo nárazu předmětů jsou integrované přímo do jejich konstrukce a splňují i nejpřísnější normy například pro ochranu osádek hasičských vozů. To není u dnešních nákladních vozů běžná věc. Design těchto kabin byl navíc oceněn prestižní Red Dot Award 2024.  Ale to podstatné se odehrává tam, kam běžné oko nevidí. 

    Modernizované motory s českým původem 

    Tatra pokračuje ve výrobě vlastních vzduchem chlazených motorů – řešení, které se ukazuje jako mimořádně spolehlivé v extrémních teplotách, prašném prostředí i v místech, kde je komplikovaná údržba. 

    Modernizované elektronicky řízené agregáty T3-928 RE (V8) a T3-930 RE (V12) pro 3. generaci řady Force přicházejí s řadou nových prvků. Nabízejí široké rozpětí výkonů, i nadále umožňují použití různých paliv ve vojenských aplikacích, splňují přísné vojenské normy elektromagnetické odolnosti a díky nové elektronické řídicí jednotce spolupracují s moderními převodovkami a umožňují do vozů instalovat bezpečnostní asistenty. 

    Konstruktéři zároveň přepracovali řadu detailů: 

    • česká turbodmychadla ČZ, 

    • nová elektronicky řízená vstřikovací čerpadla Motorpal. 

    • unifikovaný čelní ventilátor pro motory V8 i V12, 

    • externí chlazení oleje u V12. 

    Výsledkem jsou motory, které mají – z pohledu použitých dílů – přes 90 % českého původu, což je v kategorii těžkých vozidel unikát. 

    Zkušebna pro motory budoucnosti 

    Tatra zároveň investuje do toho, aby mohla i v budoucnu vyvíjet a vyrábět vlastní motory.  Chystá novou motorovou zkušebnu s moderní diagnostikou, několika testovacími stavy a mrazicí komorou schopnou prověřit celé vozidlo při extrémně nízkých teplotách. 

    Automobilka také spolupracuje s univerzitami na vývoji: 

    • nového vzduchem chlazeného motoru splňujícího emisní normu Euro VII 

    • spalovacího motoru pro použití vodíku jako paliva 

    • různých variant elektrifikovaných pohonů (FCEV, BEV, PHEV i REX) 

    Tatra tak připravuje vlastní cestu k alternativním pohonům bez nutnosti opouštět tradiční koncepci podvozku s centrální nosnou rourou a výkyvnými nezávisle zavěšenými polonápravami. 

    F-shift: moderní řazení s klasickým principem 

    Nový tatrovácký systém řazení F-shift ukazuje, že inovace mohou být chytré a zároveň přirozené. Řidič používá klasickou řadicí páku s mechanickou kulisou, ale samotné řazení probíhá elektronicky. 

    Co to přináší? 

    • plynulejší přeřazení

    • prakticky nulové riziko chybného zařazení, a tedy poškození převodovky 

    • efektivní předvolbu celé řady stupňů – výhoda zejména v terénu 

    Navíc je převodovka dimenzovaná na točivý moment až 2600 Nm, takže se hodí i k nejsilnějším motorům, které chce Tatra v budoucnu nabízet. 

    Revoluce v útrobách podvozku 

    Tatra byla vždy známá svou koncepcí nezávislého zavěšení a odpružení výkyvných polonáprav. Princip zůstává stejný, ale  je doplněn o jednu z největších změn za poslední desetiletí. 

    Dosud používané polonápravy s tzv. nepravou planetou nově nahrazují nápravy s tzv. pravou planetu, tedy s konstrukcí, která výrazně zlepšuje mazání, tepelnou stabilitu i celkovou životnost převodů. 

    Pro zákazníka to znamená: 

    • možnost vyššího zatížení náprav (až 12 t řízené, až 16 t neřízené) 

    • možnost volby bubnových i kotoučových brzd u kol s redukcí i bez redukce 

    • nižší namáhání hřídelí díky upravenému převodu 

    • větší spolehlivost v těžkém terénu

    Nová generace náprav vznikala několik let nejen na testovacím polygonu, ale i v reálném provozu. Výsledkem je robustní konstrukce, která odpovídá zcela jiným nárokům dnešní doby – vyšším výkonům, vyšším zatížením i náročnějšímu provozu v těžkém terénu i na běžných silnicích. 

    Platforma, která definuje budoucnost značky 

    Tatra Force třetí generace není jen další modernizací. Je to základní stavební kámen pro celou budoucnost kopřivnické značky. 

    Díky novým motorům, převodovkám, nápravám i elektronickým systémům vzniká platforma, která umožňuje: 

    • nasadit různé typy pohonů od klasických dieselů až po vodíkové palivové články 

    • stavět specializované verze pro armádu, hasiče i průmysl 

    • poskytovat špičkový komfort a bezpečnost řidiči a posádce 

    • splnit nároky na výkon, ekonomiku provozu ve smíšeném provozu, průchodnost terénem a schopnost zvládat extrémní zatížení. 

    Tatra tak potvrzuje, že i v době globálních koncernů může mít český výrobce vlastní cestu – a může nastavovat laťku v segmentu, kde se neodpouštějí kompromisy.