Velký i malý technický průkaz jsou dosud základem právní existence a způsobilosti k provozu každého motorového vozidla, od roku 2024 už by ale nemusely být potřeba. Ministerstvo dopravy navrhuje jejich zrušení a nahrazení pouhým elektronickým zápisem do příslušného registru. Změny směrem k opuštění papírových forem by měly nastat v celém systému registrací spadajících pod rezort ministerstva dopravy.
Zjednodušení úředních procedur se díky digitalizaci konečně dočká také rezort dopravy. Po nedávném odpadnutí nutnosti vozit s sebou doklad o pojištění odpovědnosti z provozu motorového vozidla, tedy tzv. zelené kartu navrhuje ministerstvo dopravy také zrušení klasických papírových technických průkazů a osvědčení o nich (tzv. malé technické průkazy).
Další papalášské parkování? Auto magistrátu stálo v křižovatce, používal ho radní
Špatné parkování pražských magistrátních zaměstnanců a potažmo politiků nemá možná tak výjimečný charakter, jak by se mohlo zdát z úterního příspěvku radního pro dopravu Adama Scheinherra na sociální síti. Náhodným kolemjdoucím byl opět v pražských Holešovicích zachycen městský superb parkující přímo v křižovatce, tedy zcela špatně. Informaci přinesl web Expres.cz.
Konec středověku
Technický průkaz byl vždy jakýmsi občanským průkazem každého vozidla a osvědčení o něm jsou dosud řidič povinni vozit s sebou stejně jako občanku a řidičák. Od někdejší knížečky se technický průkaz sice přes následné leporelo vyvinul do současného stručnějšího formátu A4, z principu jde stále o stejný dokument jako před sto lety. Od roku 2024 by se to však mělo změnit.
„Pokud se vše legislativně stihne, neměl by být od roku 2024 potřeba velký technický průkaz a do roku 2025 by mělo jít věci na registru vozidel řešit elektronicky,“ popsal změny, které ukončí vyplňování prehistorických formulářů a fronty na úřadech František Jemelka, tiskový mluvčí ministerstva dopravy.
Pozměňovací návrh k novele silničního zákona od ministerstva na zrušení technického průkazu bez náhrady je podle něj téměř hotový a měl by být součástí druhého čtení v Poslanecké sněmovně. „A uvidíme, jak potom bude rychlé jeho schválení. My v tuto chvíli počítáme s rokem 2024 na zrušení technického průkazu,“ dodal mluvčí.
Chystané změny jsou součástí dalších kroků k digitalizaci dopravních agend v Česku. Ta má být podle plánů resortu dopravy kompletně dokončená do konce roku 2025. Digitalizace v dopravě pokračuje i letos. Do konce roku chce ministerstvo spustit Portál dopravy, kde budou vedle agendy z registru vozidel také záležitosti pro řidiče, plavbu, letectví a další.