TEST: BMW 230e Active Tourer je šedivý projektil, který umí překvapit. Levný ale není

Ačkoliv se milovníci tradiční bavorské značky na první generaci BMW 2 Active Tourer dívali skrz prsty, vedení si mnulo ruce. Tohle auto totiž splnilo účel. Jak by to mohlo vypadat s nejnovější řadou, jsem se pokusil zjistit během testu a k ruce jsem dostal plug-in hybridní verzi 230e, která nabízí 320 koní.

Dříve velmi oblíbená kategorie MPV je nyní takřka mrtvá. Je to škoda, protože v mnohém byla užitečnější, než jsou vozy SUV, které ji primárně díky popularitě nahradily. Nicméně úplně z trhu tato auta nezmizela (pořád se vyrábí například ten, který vše začal, tedy Renault Espace – i když to už je spíš SUV), jen se lehce stáhla do ústraní. A jsou třeba menší, jako například dvojkové BMW Active Tourer.

ČTĚTE TAKÉ: Senior zarazil BMW mezi skály na turistické stezce. Výmluvu měl dobrou, policii ale nestačila

Základy zůstávají, uvnitř revoluce

Bavoráky mají po celém světě mnoho a mnoho fanoušků. Díky jízdní vytříbenosti, tradici i kráse. To poslední je rozhodně něco, kvůli čemu si 230e kupovat nebudete. Možná je dokonce tím nejméně pěkným v aktuální nabídce, přestože tradiční M-paket leccos zachraňuje.

Nejprve omrkněme to hlavní, nová generace totiž narostla ve všech směrech. Stále působí velmi kompaktně, ale je vyšší, širší a hlavně delší. Celkem 4 386 mm znamená nárůst o 4,4 centimetru. Jasně, je to málo, ale maličkosti dělají celek. Navíc uvnitř je více prostoru na nohy i hlavu. Zavazadlový prostor nabízí ve verzi s plug-inem 406 litrů, majitel bezbateriového modelu má k dispozici téměř o 70 více.

Pokud jde o design, nečekejme žádné extrémní změny, tvar zůstal, jen se přizpůsobil současnému stylu značky. Takže se připravte například na obří ledvinky či výrazná světla s Matrix technologií.

Za revoluci v interiéru lze oproti předchozímu modelu považovat… třeba úplně všechno? Jedna věc je digitální infotainment s prohnutým displejem, který znamená rozlučku s tlačítky. A budíky. To už ale z nových BMW známe. Snad ještě výraznější změnou je jiný středový panel, který je doslova revoluční.

Pod obrazovkou navigace je jediný výdech ventilace, který vypadá, jako když roste první dětský zub, a pak? Jedna velká díra. Jako kdyby někdo vzal malou lžící od bagru a naplno máchnul. Na první pohled na tomhle místě něco chybí a estetika dostává na frak. Zvyk je přece jenom zvyk. Ale stejně jako byl člověk zvyklý na staré a zaběhlé, zvykne si i na to nové. Obzvlášť, když to dává smysl.

Do netradičně velké mezery umístilo BMW stejně netradiční bezdrátové nabíjení mobilního telefonu. Ten se nastojato opře o nakloněný povrch a přicvakne čímsi, co vypadá jako pastička na myši. Funguje dobře, obtěžující hláška o tom, že telefon se nenabíjí, na jakou jsme zvyklí z koncernových vozů, se neukázala ani jednou.

Veškerá tlačítka a ovládání vozu se přesunula na středovou konzoli. Tam se vůz startuje, tam se řadí či ovládá rádio. Vše navíc perfektně sedí na odloženou ruku. Vespod je také velký odkrytý úložný prostor. Auto je skvěle vybavené a snadno se v něm lze cítit bezpečně a pohodlně. Díky kvalitě zpracování také není třeba dumat nad tím, za co jste zaplatili.

Síla a výbušnost zaskočí i zkušeného řidiče

Benzín či nafta už nejsou jedinými možnými variantami, BMW do aktuální generace dává také dva plug-iny a právě nejsilnější varianta je tou testovanou. Elektromotor a akumulátor s kapacitou 14,9 kWh vykouzlí na papíře dojezd necelých 80 kilometrů. Příjemné je, že realita se nijak výrazně neliší.

Pořád jsem dost na vážkách z termínu „systémový výkon“, tedy součtu síly spalovacího motoru a toho elektrického. Verze 230e nabízí k tříválcové jednapětce odpovídajících 110 kW, ale díky dalším 140 kW elektrické síly auto poskytuje přes 300 koňských sil. To člověk přece od nafouklé nákupní tašky nečeká.

Dynamika zmiňovanému číslu navíc odpovídá, kdo se chce prát na semaforech třeba s nějakým hot-hatchem, bude počítat překvapivé výhry. Protože na stovku za 5,5 sekundy neumí ani tradiční hvězda Volkswagen Golf GTI. Spolupráce benzinového motoru s baterií je tady opravdu příkladná a obyčejnému motoru dodává chuť a radost ze života.

Samotná baterie je samozřejmě vhodná na jízdu městem či kratší trasy, i když 230e ji bude mnohdy používat, aniž byste si všimli. Kooperace s benzinovým motorem funguje na výbornou a skvěle tak díky tomu vypadá spotřeba, která se dostane pod šest litrů.

BMW se povedlo auto slušně dozvučit, samozřejmě mluvíme-li o jízdě ve sportovním režimu. Za starých časů by nápis 230 na zádi znamenal třílitrovou raketu, tentokrát je motor o polovinu menší, ale stydět se za svou sílu nemusí, to už jsme probrali výše. Proto neuráží, když tenhle tříválec zní jako závoďáček. Proč ne, když se tak umí pohybovat.

Velkou zásluhu na výtečném produktu má také podvozek, který tlumí velkou většinu nerovností a špičkové brzdy, které si musí poradit s téměř dvoutunovým strojem.

Kolik se jich prodá v této specifikaci (volně přeloženo s touto cenovkou) je ve hvězdách. Za tyhle peníze si jenom u BMW může člověk pořídit auta větší či výkonnější. Ale kdo se spokojí s nižší výbavou a oželí detaily, jako je například prosklená střecha, dostane technologicky velmi vyspělý vůz, který naplní očekávání.

Cena vybraného modelu je jednou velkou slabinou. Na druhou stranu 1,6 milionu v testované výbavě je ranec, ale zároveň dostáváte to nejlepší, co bavorská automobilka umí poskytnout. A že to dokáže. Když oželíte detaily, seženete za příjemnější částku hodně dobré druhé auto do rodiny, které má navíc potenciál být i tím prvním.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval je až 30 tisíc kilometrů, vše záleží na stylu jízdy. Záruka na baterii je až osmiletá, na vůz pak činí dva roky, na lak tři a proti rzi je dokonce dvanáctiletá.

2. PRODEJE

Kdo bude chtít 230e dočká se velmi rychle, čekací doba aktuálně činí pouze tři měsíce. Do výroby se zadává vůz prakticky okamžitě. Konkrétní prodeje si zástupci automobilky nepřáli komentovat. Přímým konkurentem je Mercedes.

3. INFOTAINMENT

Po letech je pryč typický otočný ovladač multimédií, ale člověku to ani nepřijde. Dost možná proto, že na něj čeká tolik nového. Aktuální iDrive nabízí Operační systém 8, infotainment je moderní a svižný a šlape jako hodinky. Oblíbené a snadno ovladatelné kolečko sice zmizelo, ale ovladatelnost a funkčnost celého systému zůstala.