Toyota Corolla Cross: Vyzrálé konzervativní děvče s efektním metabolismem

Bylo jen otázkou času, než k tomu dojde. Vozidla se v posledních letech zvětšují a zvyšují, a i když jde mnohdy pouze o optický jev, automobilky po celém světě s tím slaví úspěch. Jak na věc? Nejsnáze tak, že na základech běžného hatchbacku prostě vystavíte bytelně vyhlížející crossover. Také historicky nejprodávanější auto světa, Toyota Corolla, snad ani nemohlo volit jinak. A tak vznikla verze Cross, příjemné propojení mezi běžnou corollou a populární RAV4.

Okem laika si nejde nevšimnout jedné věci. Corolla Cross se od větší a úspěšné sestry RAV4 vzhledově celkem liší, ale velikostně? Novinka měří 4,4 metru, tedy skoro o 15 centimetrů méně, ale šířka i výška jsou takřka totožné. Přesto u Toyoty nemají strach, že by si vozy konkurovaly. A argumentace je jasná, Corolla Cross patří do skupiny C-SUV (kompaktní) a RAV4 už je klasické SUV.

Tvary nevybočuje, přesto nenudí

Nezapomínejme ani na model C-HR, i to je vlastně takřka přímý konkurent této novinky. Od verze Corolla Cross se (samozřejmě kromě parametrů) liší hlavně na první pohled. Zatímco C-HR je na potkání excentrická dívka v pubertě, s modrým přelivem na hlavě a každou ponožkou jinou, Corolla Cross je dospělé vyzrálé děvče s dokončeným vzděláním a dobře placenou prací. Novinka je zkrátka na pohled konzervativní, ale zároveň líbivá.

Protáhlá přední světla výrazně zasahují do boků a blatníků, testovaná verze Premiere Edition byla navíc vybavena pokročilými LED světlomety. Jejich účinnost je velmi dobrá a musím pochválit automatický dálkový režim. Při přepínání na méně osvětlených večerních cestách jsem se nedočkal jediného probliknutí od protijedoucího vozu.

Jinak je celkem náročné vypíchnout cokoliv, co by na voze navenek designově vybočovalo. Potěší jeho optická mohutnost či zvýšená podlaha, díky které je lepší přístup do zavazadlového prostoru. Jeho objem je 436 litrů. Dalšími příjemnými detaily jsou prahy překryté dveřmi (to oceníte například při cestách na hory) či velká zpětná zrcátka. Jen pozor na pohyb v parkovacích domech.

Uvnitř je oproti klasické Corolle změnou především vyšší posed, spojený s velkým vstupním otvorem, který usnadní nastupování. Sedadla jsou pohodlná, bočnice v zatáčkách drží, místa je dost i nad hlavou, čemuž u testované verze pomáhal paket Skyview – tedy panoramatická střecha za příplatek 20 tisíc korun. Když je nad vámi jen obloha, hned máte pocit, že je místa všude dost, ne? Nedostatkem prostoru Corolla Cross netrpí, dospělý si klidně sedne za dospělého.

Moderní hybrid potěšil vlastnostmi, ale ne hlukem

Výkonnější a úspornější, tak hodnotí Toyota pátou generaci hybridu, který je jako první nabízen právě v tomto modelu. Motor by měl být dynamičtější než dříve, a to lze potvrdit. Dvoulitrový benzinový čtyřválec spárovaný se dvěma elektromotory (každý na jedné nápravě) poskytuje systémový výkon 146 kW. A potvrzení zmiňované dynamiky? Stovku zvládne za 7,5 vteřiny, to v tomto segmentu dovede málokdo.

Auto jsem si přebral s necelými třemi tisíci najetými kilometry, takže jsem měl za to, že ukazatel průměrně spotřeby, který prezentoval cifru 7,1 litru, se ještě bude sunout výš. Vlastně jsem s tím počítal. Nakonec z toho k mému překvapení byl pravý opak, a to i přesto, že Corolla Cross se mnou ze zhruba 1 500 najetých kilometrů většinu strávila na dálnici. Výsledkem bylo 6,6 litru.

Po okreskách nebo ve městě jezdí klidně mezi 4 až 5 litry, na rakouské dálnici s limitem 100 km/h si můžete hovět dost podobně a žíznivě se auto nechovalo ani v Německu s tempomatem na zhruba 140 km/h. Vyhnat motor 1,5 tuny vážící Corolly nad 180 km/h nebylo vůbec náročné, v tu chvíli samozřejmě výrazně narostla spotřeba a ještě víc se ukázal snad jediný nešvar.

Hybridní pohon je logicky neslyšný, pružný motor v nízkých otáčkách taky tak, ale jakmile šlápnete na plyn, přichází uchu ne úplně lahodící zvuk, za který může bezstupňová převodovka. Zkrátka motor vytočený do hodně červených pater, takže ačkoliv sportovat Corolla Cross umí, nechte ji raději v odpočinkovějším tempu. Oba budete velmi spokojení. A nebudete tak často tankovat, do nádrže se vejde jen 43 litrů.

Podvozek je měkčí a značně komfortní, nicméně bravurně zvládá zatáčky a není houpavý. Karoserie je tuhá, takže nehrozí nepříjemné rány, které by narušovaly jízdní komfort. Stručně řečeno, na tohle všechno se dobře a rychle zvyká.

Nejvyšší výbava Premiere Edition, která nám i s několika příplatky dělala společnost, stojí 1 174 000 korun. Pokud byste se pustili do úplného základu a výbavy Comfort, stačí vám 919 900 korun. Ale možná stojí za to podívat se nejprve také na ceník zmiňované RAV4.

1. Náklady na servis

Standardní záruka na vůz jsou tři roky / 100 tisíc kilometrů, to podle toho, co nastane dříve. Na komponenty hybridního pohonu je to pět let / 100 tisíc kilometrů. Během prvního roku je záruka poskytována bez ohledu na počet ujetých kilometrů. Záruka na povrchovou korozi a vadu laku jsou tři roky, na prorezavění karoserie rovnou 12 let. Bezplatné silniční asistenční služby Toyota Eurocare může majitel využívat po dobu tří let, a to bez ohledu na množství kilometrů.

2. Prodeje

Na silnici zatím k vidění tolik není, ale to je tím, že jde o novinku. Vůz se vyrábí v Japonsku a standardní dodací lhůta jsou zhruba čtyři měsíce, nicméně teď není třeba čekat, Toyota má v Česku dostatek vozů skladem. Co se prodejů týče, aktuálně je uzavřeno 450 smluv a v plánu je dojít v roce 2023 na cifru 1 300. A jak vypadá konkurence?

3. Infotainment

Výrazný pokrok oproti předchozím generacím, které byly pomalejší, ale hlavně graficky zastaralé. A to už opravdu hodně a nehezky. Navigace je rychlá a přehledná, v menu se člověk neztrácí a vše je konečně moderní. To se Toyotě povedlo.

Zpracování palubní desky je kvalitní a stejně jako celé auto působí tak nějak bytelně. Nabízí se tu dostatek odkládacích prostor. V konečném důsledku palubní deska uspokojí jak milovníky tlačítek (například vyhřívaná sedadla, samostatný panel klimatizace či hlasitost radia), tak ty, co raději dotykové obrazovky.

Ergonomicky vše funguje s jedinou malou výtkou – 10,5palcový dotykový displej infotainmentu by mohl být trochu víc natočený k řidiči. Nemohl jsem se zbavit dojmu, že míří podstatně víc na spolujezdce či zadní sedadla. Důležité je nezapomenout také na nový 12,3palcový přístrojový štít.