Black Friday láká čtvrtinu Čechů, polovina nákupy zvažuje. Odborník odhadl průměrné slevy
Ve výprodejích k černému pátku (Black Friday) plánuje letos určitě nakoupit 27 procent Čechů, dalších 55 procent se rozhodne podle toho, jaká bude nabídka. Vyplývá to z průzkumu e-shopu Alza.cz mezi více než 3000 zákazníky, jehož výsledky má ČTK k dispozici. Do Black Friday se obchodníci v Česku zapojují hlavně z toho důvodu, že akci už lidé znají a slevy očekávají. Spíše než nové zboží do Black Friday zařazují špatně prodejné zásoby, řekl Michal Benatzky, marketingový manažer společnosti Upgates, která nabízí řešení pro tvorbu a správu e-shopů.
Zhruba dvě pětiny lidí chtějí během Black Friday nakoupit převážně pro sebe, třetina spíše vybere dárky pro své blízké. Že v Black Friday výprodejích naopak pravděpodobně nic nepořídí, v průzkumu Alzy uvedla desetina respondentů.
ČTĚTE TAKÉ: Trump bere zpátečku, cla na potraviny ruší jak na běžícím pásu. Trochu jsme couvli, uznal
„Zákazníci se během Black Friday zaměřují na dlouhodobě vyhlédnuté produkty, ať už jde o elektroniku, malé spotřebiče, hračky nebo kosmetiku. Letos vidíme i rostoucí zájem o nové trendy, například AR brýle (chytré brýle, pozn. red.), které se rychle dostávají do popředí vánoční poptávky,“ uvedla mluvčí Alzy Eliška Čeřovská.
Zatímco tržby na Black Friday rostou, marže obchodníků kvůli slevám klesá, uvedl Benatzky. „Proto obchodníci větší slevy dávají na zboží s vyšší marží nebo na to, kterého se zkrátka chtějí zbavit. Na to je období Black Friday ideální,“ uvedl Benatzky. „Další možností je kooperace s dodavatelem. Spousta z nich je totiž v tomto období ochotna se na Black Friday slevách podílet například jednorázovou slevou na zboží. Tím se Black Friday zvýhodnění rozmělní mezi obchodníka a jeho dodavatele,“ doplnil.
Nákupy především on-line
Průměrná sleva v Black Friday výprodejích bude letos činit 15 až 25 procent, řekl ředitel konkurenční společnosti Shoptet Jan Hospodka. Loni se průměrná reálná sleva podle analýzy Hlídače shopů pohybovala okolo 20 procent. „Asi nepřekvapí, že zboží, které je snadno dostupné v široké škále obchodů, se může objevit s výraznější slevou. Naopak obchodníci se specializovanými obchody nezlevňují tak často a tolik,“ uvedl Hospodka.
Čtěte také
Z průzkumu finanční společnosti Revolut mezi tisícovkou respondentů vyplývá, že během Black Friday bude letos 39 procent lidí nakupovat především na internetu, hlavně v kamenných prodejnách bude naopak vybírat 22 procent dotázaných. Výsledky průzkumu firma poskytla ČTK. O Black Friday výprodeje mají podle ní zájem hlavně mladší lidé.
Akce Black Friday je jedním z vrcholů vánoční sezony. I když podle původního významu se mají výprodeje konat poslední listopadový pátek – letos 28. listopadu – obchodníci je prodlužují, v Česku podle Asociace pro elektronickou komerci zpravidla na týden. Loni tržby e-shopů za týden s Black Friday činily okolo osmi miliard korun.
MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT: Za kolik se bude lyžovat? Skiareály doporučují fintu, jak zlevnit jízdné o stovky korun