Vánoční dárek by měl mít spouštěč emocí. A ten fotokniha má, říká Tureček z CEWE

Letošní vánoční nadílka bude kvůli koronaviru, i zavřeným obchodům, materiálně chudší, ale emočně bohatší a také mnohé dospěláky udělá alespoň na chvíli dětmi, říká v rozhovoru pro CNN Prima NEWS Petr Tureček, regionální marketingový manažer společnosti CEWE. Ta ročně vyvolá v Evropě miliardy fotografií a vytvoří miliony fotoknih a fotokalendářů. Aby se i velcí zaradovali, měl by dárek obsahovat nějaký „spouštěč emocí“. „A fotografie, ať ve fotoknize nebo ve fotokalendáři, rozhodně patří mezi nejlepší spouštěče,“ doplňuje Tureček.

Do vánočních svátků zbývá necelý měsíc. Dá se odhadnout, jaké budou z obecného hlediska?

Myslím, že u většiny lidí takové, jaké mají vánoční svátky být. Plné pohody, radosti, očekávání a překvapení. Bude jim chybět každoroční davové šílenství, jak ho známe z minulých let.

Jak moc poznamená letošní Štědrý den pandemie koronaviru? Ale dá se ze zkušeností odhadnout, že ani tak nebude chudá nadílka?

Žijeme v konzumní době, ve které si můžeme kdykoli sami koupit to, co právě potřebujeme. I v době koronaviru díky možnosti on-line nakupování. Nejkrásnější Štědrý den a hlavně večer je ale ten dětský. Rozzářené oči a obrovská dávka pozitivních emocí. Letošní vánoční nadílka bude materiálně chudší, ale emočně bohatší a také mnohé dospěláky udělá alespoň na chvíli dětmi.

Co bude trendem či hitem letošních Vánoc? Půjde o nějaké překvapení? Třeba zcela osobní dárky?

Trendem posledních let jsou jednoznačně zcela osobní dárky. Sice je nemůžeme koupit za pět minut v supermarketu nebo na benzínové pumpě a musíme věnovat trochu vlastního času jejich přípravě, ale nikdo jiný stejný dárek nevěnuje a obdarovanému udělají radost i po Vánocích. Mezi nejosobnější vánoční dárek z fotografií patří fotokniha následovaná fotokalendářem.

Jakým směrem darující míří a jak jim můžete pomoci?

Nejlepší reklama je osobní zkušenost spokojených lidí, kteří jí bez jakékoliv další motivace sdílí dál. Ptejte se, čtěte, pozorujte a vyhodnocujte. Vánoční dárky jsou o nápadu a emocích. Vyřešte navždy problém, co darovat lidem, kteří všechno mají, vaší novou tradicí – zcela osobním dárkem. Obdarovaní se opět začnou těšit na Vánoce jako malé děti. Největším nositelem emocí jsou bezesporu fotky. Máme jich doma plné krabice od bot, CD, DVD, paměti počítačů a mobilních telefonů nebo datových skladů. Na mnohé fotky se již dávno zapomnělo. Využijte je jako základ vánočního dárku. Například do fotokalendáře nebo fotoknihy. Připište osobní vzkaz a těšte se, až si obdarovaný dárek rozbalí. Garantuji, že to udělá radost i vám, a i vy se na chvíli vrátíte do dětských kouzelných Vánoc.

Již před roky se rodinné a cestovní fotografování přesunulo z kompaktních fotoaparátů do mobilních telefonů. Jak co nejlépe dostat z telefonů ty nejlepší snímky?

Faktem je, že mobilní telefony umí čím dál lépe fotit a máme je stále při sobě. Jsou proto zcela zaslouženě největším zdrojem našich fotografií, i když většinu z nich vidíme poprvé a naposledy krátce po pořízení snímku. I pro telefon platí zásada – zálohujte! Pokud máte problém zálohování fotek vyřešený, můžeme si užívat focení naplno. Telefon je automat, mnoho kreativních úprav fotek vzniká až dodatečnou úpravou v telefonu použitím různých filtrů. Pokud filtry používáte, vždy si nechejte pro budoucnost i původní neupravenou fotografii. Přemýšlejte o každé fotce, kompozici, jestli tam něco není navíc, nebo naopak nechybí. U každé fotky mějte jasno, proč fotíte a jestli má cenu snímek uchovávat. Promazávejte. Sedm tisíc snímků z dovolené nebo Štědrého dne je fajn, ale 50 dokonalých je víc!

Jak si tedy s nimi dále „pohrát“ a vykouzlit z nich jedinečnou vzpomínku?

To nej, jak uchovávat fotografie, je klasická kniha, v případě fotek fotokniha. Je ihned k dispozici pro prohlížení, jsou do ní vybrané ty nejlepší fotografie, naskenované různé dokumenty, vstupenky, dětské obrázky... Případně dopsané vlastní texty. Fotokniha je dokonalým dárkem nejenom pod vánoční stromeček, ale v podobě časosběrné kroniky i k narozeninám a dalším výročím. Mnoho rodin již využívá pravidelně fotoknihu jako ročenku nejdůležitějších událostí uplynulého roku a jejich knihovna se začátkem každého roku rozroste o nový výtisk.

Jaký dárek by byl naprosto jedinečný? Takový, který nedaruje nikdo jiný?

Přesně tak. Je to dárek, prostřednictvím kterého věnujete druhému i kus svého času a předáte jasný vzkaz, že ho máte rádi. Jedinečný dárek také není o ceně, ale o nápadu.

Měly by být dárky a Vánoce spojené s emocemi? Jak je tedy zabalit, aby rozzářily každého?

Vánoční dárek musí být zabalený. Krásně zabalený dárek v sobě skrývá tajemství, který si rozbalíme a odtajníme jenom my. Jestli se nám po rozbalení v každém věku rozzáří také oči, záleží na tom, jestli dárek obsahuje nějaký „spouštěč emocí“. Takovým spouštěčem může být cokoli, co spojuje darujícího a obdarovaného. Fotografie rozhodně patří mezi nejlepší spouštěče.

A jaké dárky udělají pod stromečkem vždy radost? Ať malým nebo velkým…

Hodně jsem dnes zmiňoval fotografie. Dárky z fotek jsou sázka na jistotu. Obecně ale platí, že radost udělá jakýkoliv dárek, který je darovaný z lásky, a ne z povinnosti. Tipy na dárky z fotografií najdete i na stránce www.cewe.cz

Petr Tureček (49 let)

Marketingový manažer společnosti CEWE se narodil v Jihlavě, v Brně absolvoval uměleckoprůmyslovou školu, po níž navrhoval hračky. Díky své zálibě ve fotografování se stal v roce 1993 obchodním zástupcem a následně regionálním obchodním ředitelem firmy FotoStar. O čtyři roky později se přesunul na pozici marketingového ředitele. V marketingu zůstal i o deset let později, když firmu FotoStar koupila německá nadnárodní skupina CEWE. Mezi koníčky patří cestování a fotografování.