Ministerstvo obrany a jeho státní podnik LOM Praha zřejmě ovládají magii. Přestože jejich cvičným letounům L-39 nyní končí životnost, budou zastaralé stroje s mladými piloty v zácviku létat dál.
Zjištění CNN Prima NEWS potvrzuje Jana Zechmeisterová, mluvčí ministerstva obrany. Za ono nečekané prodloužení technické životnosti prý může čerstvě podepsaná smlouva o strategické spolupráci, kterou LOM Praha uzavřel s fabrikou Aero Vodochody. Ta stroje L-39 Albatros od 70. let vyráběla.
Součástí těchto dohod je mimo jiné i analýza, kde Aero Vodochody uvádí, za jakých podmínek je možné letadla L-39C používat dál k výcviku pilotů, přestože technická životnost strojů končí v roce 2021 a 2022. Dokument nyní posuzuje odbor pro dohled nad vojenským letectvím Ministerstva obrany ČR.
„Odbor získané informace zpracovává a vyhodnocuje s cílem stanovit podmínky pro prodloužení provozní doby letounů. Rozhodnutí v dané věci se očekává v průběhu července,” popisuje Jana Zechmeisterová. Dle zdrojů CNN Prima NEWS je téměř jisté, že ministerští odborníci věc posvětí a LOM Praha bude moct zastaralá letadla pro výcvik pilotů používat i dál. „Prodloužením technické životnosti provozu letounů je možné získat až 1 850 letových hodin,” upřesňuje mluvčí.
Nové letouny brzdí dva roky starý kontrakt
Velmi neobvyklé papírové prodloužení životnosti cvičných letadel L-39 je důsledkem toho, že státní podnik LOM Praha si stále nebyl schopný pořídit čtyři nové stroje L-39NG za 1,1 miliardy korun. Přestože zakázku projednávala česká vláda už v lednu 2019, modernizační kontrakt se dodnes nikam neposunul.
Podnik LOM Praha chtěl proto komplikovanou situaci nejdřív řešit pronájmem soukromých letadel L-39 ze zahraničí. Z kontraktu v hodnotě 120 milionů korun nyní ale po téměř roční licitaci sešlo. Prý kvůli technickému stavu letadel. „Nabízené letouny všech účastníků zadávacího řízení byly nevyhovující,” vysvětluje Jitka Šuláková, mluvčí podniku LOM Praha.
Aby tak podnik mohl dál zajišťovat výcvik českých i zahraničních pilotů na proudových strojích, zbyla mu pouze jediná varianta. A tou je právě ono prodloužení životnosti dnes používaných letadel. Dobrozdání firmy Aero, na jehož základě teď odbor ministerstva obrany rozhoduje, zároveň podle informací CNN Prima NEWS zbavuje firmu odpovědnosti za případnou nehodu takto provozovaných letadel L-39C.