Šlachta: Z policistů cítím zoufalství, Rakušan je arogantní. Kritiky se nebojí, oponoval Letocha
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI: Pan Nenápadný, ale s pořádným motorem Zdroj: Bart Běhal
Nejdříve to byly modely Tiguan a Touareg, pak došly Taigo, T-Cross... až se v tom člověk u VW občas ztrácí. A některý z vozů mu může hladce proklouznout. Já jsem si vyzkoušel Volkswagen T-Roc R-Line 2.0 TSI a je jasné, že tenhle by to být neměl.
Přiznám se, že hledat pro mě smysl crossoverů nebo malých SUV je mnohdy hodně náročné. O co těmhle vozům vlastně jde? Nejsou to jen takové fabie na větších kolech? S vyšší cenovkou a náklady? A nevěřím tomu, že automobilky si to samy nespočítají také. Jenže jde o to, že je třeba lidem dát to, co chtějí.
T-Roc se začal prodávat v roce 2017 a nyní nastala ideální chvíle na to, aby se 4 244 milimetrů dlouhý vůz lehce zmodernizoval. Těsně před vánočními svátky se v Česku představila nejnovější verze modelu, jenž si v zemi během kalendářního roku 2021 našel celkem 832 nových majitelů.
Zvenku změny příliš zaznamenatelné nejsou. Tvary zůstávají a celý model je spíš jen sympaticky upravený. V porovnání s původním vzhledem je to zhruba, jako kdyby verzi pro rok 2022 někdo přikrášlil trochou make-upu a botoxu, lehce jej zkrátka omladil. Například už pro VW tradičním světelným páskem v masce.
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
Příjemnému vzhledu pomáhá rozdělení barev. Příplatková šedá barva Ascot (11 800 Kč) v testované verzi R-Line hezky ladí s černou střechou (Paket Black Style v ceně 10 100 Kč) a chromovanými prvky, stejně jako s devatenáctipalcovými koly Misano Black, které k vám ale v základu také nedorazí (11 100 Kč). A když už jsem zmínil světelný pásek, modernizovaná verze nově nabízí také Matrix LED světlomety. Ty se vyznačují vykrýváním protijedoucích vozidel a navíc vás budou stát citelných 41 500 Kč.
Stejně jako zvenčí to dopadlo i uvnitř. Všechno je hezky užehlené a modernější, ale zároveň zůstává volkswagenovsky konzervativní. A ano, na to je důležité nezapomenout, mizí plno ošklivých tvrdých plastů. Taková prošívaná přístrojová deska je hned sympatičtější. Aspoň na pohled.
T-Roc samozřejmě dostal i nový volant. Krásně se drží, ale ty dotykové plošky, které má místo tlačítek, jsou zkrátka něčím, bez čeho by se řidič mohl obejít. Efekt, design a nižší náklady v tomto případě zvítězily nad užitečností. Ale konec fňukání, zvládnout se to dá. Stejně jako to, že tlačítka zmizela ze středového panelu, a i tady musíme využívat dotyků. To je vlastně ještě horší.
V Evropě ho neznáme, Peugeot 408 ale pro značku není žádnou novinkou. Od roku 2010 toto označení totiž používá pro sedan-verzi Peugeotu 308. Nyní však přichází model, který stojí na platformě EMP2. V modelové hiearchii se postaví se mezi 308 a 3008. Nabídne přitažlivou siluetu, moderní interiér a hybridy.
Nejen k dotyku lákají i přední sportovně střižená sedadla s prošívaným logem „R“, a ještě lépe se v nich sedí. Tělo v zatáčkách podrží, na delší trasy jim nechybí pohodlí. Vzadu je třeba počítat se stísněným prostorem, ale ne natolik, aby sedadla za řidičem a spolujezdcem byla neobyvatelná. Tedy pokud nevezete tým basketbalistů. Zavazadlový prostor s 392 litry se zaplní celkem rychle.
Na délku má pouhých 20 centimetrů přes čtyři metry, jeho posláním je být druhým autem do rodiny a spíš takovým sympatickým společníkem pro městské cestování. Takže se od t-rocu čeká něco mezi objemem motoru 1,0 až 1,5. Ano, i takové si můžete pořídit. Ale je příjemné, že ačkoliv patří Volkswagen mezi přední značky, které se angažují v elektromobilitě, dál nabízí také poctivý velký „benzíňák“.
Přeplňovaný zážehový čtyřválcový dvoulitr má na svou velikost velmi umírněné parametry, když dává „jen“ 190 koní. Ale pružnost je výborná a hlavně na dálnici oceníte jeho schopnost zabírat i ve vyšších rychlostech, a přitom o sobě takřka nedávat vědět. Maximální rychlost udávanou výrobcem na 218 km/h sice pravidelně atakovat nebudete, ale elasticitu agregátu rozhodně využijete.
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
Pohon kombinovaný s dvouspojkovým sedmistupňovým automatem a pohonem všech kol by ale mohl fungovat trochu svižněji při rozjezdech – zde se projevuje typická bolest DSG v kombinaci s Eurem 6. Používat termín „líný“ by bylo vůči t-rocu příliš kruté, ale je pravda, že když máte vůz, jenž se chlubí takřka dvousetkoňovým stádem, asi se určitá hbitost očekává. Než se však strojovna jaksepatří nadechne, všechny skútry z křižovatky už budou pryč. Jednoho prostě trochu zmate hodně postupný rozjezd, který je doprovázený lehkým kopancem ve chvíli, kdy přidáváme trochu více.
Spokojenost panovala se sportovním příplatkovým adaptivním podvozkem DCC, obzvlášť proto, že devatenáctipalcové obutí běžně nebývá vybíráno ve chvíli, kdy se vydáváte cestou pohodlí. Musíte vážně projet pořádnou jámu, aby vás to za volantem zabolelo. Tužší podvozek a nižší těžiště pomáhají auto dobře držet v zatáčkách. Jak zvládá cestu v terénu či zatáčkách, vyzkoušel i kolega Jan Říha v pořadu Autosalon.
Čtvrtou generaci novodobé Škody Octavia čeká omlazovací kúra. Na trh se dostane nejspíše až napřesrok, v Rakousku se ale podařilo natočit maskovaný prototyp už v těchto dnech. Zda bude facelift podobně kontroverzní jako u minulé generace octavie, je zatím otázkou.
Co se týče spotřeby, patří tenhle dvoulitr mezi ty typy motorů, které byste raději na test nafasovali někde na okresce za městem. Aby vás nešokoval. Dostat se při městském posunování pod 9,5 litru bylo náročné, naopak dálnici a plynulé cesty zvládal v pohodě a vešel se mezi šest až sedm litrů.
Oproti předfaceliftové verzi cena t-rocu celkem slušně stoupla, vše je každopádně vysvětleno. Základní výbava se značně rozšířila, a právě v tom je třeba hledat důvody. Námi testovaný vůz stál 1 246 200 Kč. Bez volitelné výbavy cena klesne na 979 900 Kč.
Co se týče servisu, míří vůz poprvé na inspekci po 30 000 najetých kilometrech (4 724 Kč bez DPH). U 60 000 už se mění brzdová kapalina, prachový filtr a zapalovací svíčky (8 714 Kč bez DPH). Na 90 000 najetých kilometrech následuje výměna vložky vzduchového filtru (5 536 Kč bez DPH). Ceny samozřejmě záleží také na technickém stavu vozidla.
Během prvních pěti měsíců roku 2022 prodala německá automobilka v Česku celkem 268 nových vozů T-Roc, což je v porovnání se stejnou dobou v roce 2021 o 112 vozů méně. Ještě o trochu hůře na tom byl T-Cross, ale tady hraje roli Taigo. To vtrhlo na trh a letos si našlo už 313 nových zákazníků. Výhodou pro T-Roc je, že je k dodání do tří měsíců a aktuálně se dá dohledat i několik vozů skladem. A takhle je na tom porovnání s konkurencí.
Digital Cockpit mají všechny výbavové verze. Ta naše o velikosti 10,25". Nižší verze mají velikost menší. Řidič si může vše přizpůsobit dle chuti, variant je hned několik, a to včetně přepnutí navigace přímo mezi budíky. Obrazovka infotainmentu má 9,2" a zvládá bezdrátově zrcadlit obrazovku mobilního telefonu. Vše probíhá v klidu a bez zdržování.
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal
VW T-Roc R-Line 2.0 TSI Zdroj: Bart Běhal