Elektrododávka Volkswagen ID.Buzz vzpomíná na kultovní vůz hippies, nejlevnější ale není

Po novém Multivanu přichází Volkswagen s užitkovým autem, které by mělo být ještě blíže vizi uhlíkové neutrality. Model ID.Buzz se bude vyrábět jak v osobním, tak v užitkovém provedení, které by mělo v pohodě pojmout dvě europalety. Vystačit si ovšem musí s dojezdem pod 450 kilometrů.

Nový užitkový elektromobil odkazuje na kultovní dopravní prostředek hnutí hippies Volkswagen Transporter T1, který proslavila také společnost Coca-Cola. Zatímco od MPV se většina automobilek odvrací, či už se dávno odvrátila, VW přináší osvěžení něčím již dobře známým, ale v moderním pojetí. Objektivně lze o vzhledu říci, že je dozajista atypický, zajímavý a ve všech ohledech upoutávající pozornost.

Ve znamení vzpomínek

Příď s masivním novým logem připomíná oblíbený vůz volnomyšlenkářů 60. let a dvoubarevné lakování dojem jen umocňuje. To nicméně bude pouze za příplatek, standard nabídne jednobarevné provedení. I pohled z boku a na samotnou záď dává znát, kde se nechala novinka inspirovat.

Je to právě design, jenž si získá na první dobrou sympatie všech, kteří odjakživa nějakým způsobem tíhnou k užitkovým volkswagenům. Jenomže vzhled není až takovým stěžejním důvodem pro koupi, když si vybíráte vůz s omezeným rozpočtem.

Rodinný minibus vyjíždí na „elektrickém" podvozku MEB a mezi ostatními elektromobily využívajícími tuto platformu má nejdelší rozvor (2 989 mm). Nápravy jsou umístěné opravdu na krajích vozu, což se pozitivně promítlo do vnitřní prostornosti i manévrovatelnosti.

Vzdušný obývák

Interiér novinky působí vzdušně a čistě. Přední cestující mají nad hlavou spoustu místa a za sebe si v pohodlí sednou dva dospěláci a ještě jim místo před koleny dostatek zbude.

Moderně stylizovaná palubní deska s dřevěným dekorem velmi dobře propojila staré s novým. Mnoho míst, kam odložit a rovnou nabít mobil, je i ve výplních dveří. Na palubě najdete i řadu dalších odkládacích prostor různých tvarů a velikostí. A jak to v dnešní době bývá, displej palubního počítače už není ukrytý v kapličce, je totiž přidělaný přímo ke sloupku řízení. Dominantou přední části je pak desetipalcová dotyková obrazovka.

Indicie, že německá novinka patří do rodiny ID, je skryta například ve způsobu řazení. Plochu mezi sedadly okupuje vyjímatelný box, tam přepínač nehledejte, místo toho se podívejte za pravou část volantu.

Posez na místě řidiče je vyšší a nabízí velmi dobrý rozhled. Nic na tom nemění ani dvojitý A-sloupek – ba naopak. Část blíže k posádce je sice masivnější, ale její chytře natočený profil vůbec nebrání ve výhledu, naopak rozšiřuje zorný úhel. Sedí se pohodlně a čalounění vypadá stylově, i když na něj byly použity materiály z udržitelných zdrojů – volkswagen místo toho zvolil vlákna vyrobená z recyklovaných PET lahví a plastů vylovených z moří a oceánů.

Na nedostatek prostoru si nemohou stěžovat ani pasažéři vzadu. Výška ve druhé řadě činí stejně jako v té první 105 centimetrů a v šířce je na tom dokonce o poznání lépe. Maximální rozteč mezi bočními dveřmi je 172 cm a minimální 157 cm. Cestující se tak nebudou mačkat, i když tam budou sedět tři.

V základním provedení najdete pět míst k sezení, ale může jich poskytnout až šest v rozložení 2+2+2. K posledním dvěma sedadlům se dostanete skrze vytvořenou uličku. Sedmimístná varianta se bude nabízet také, ale až s prodlouženou verzí, kde s delšími bočními dveřmi umožní vstoupit do třetí řady pohodlněji. Na tu si budeme muset nicméně ještě počkat.

A jak je to se zavazadlovým prostorem? Na délku ve výšce podlahy měří až 133 centimetrů, v úrovni roletky je to 115 cm, s šířkou 122 cm a hloubkou až sedmdesát centimetrů se dostává na velmi slušnou hodnotu objemu 1 121 litrů. Po sklopení sedadel se přepravní kapacita téměř zdvojnásobí, ale zároveň převeze předměty dlouhé až 243 centimetrů. Přístup do kufru je přesně takový, jak se sluší a patří – nízká nákladová hrana a široký vstup pro snadné naložení těžších zavazadel nebo například kočárku.

S bzukotem vpřed

Srdcem novodobého samba busu je zatím elektromotor o síle 204 koní s točivým momentem 310 Nm. To mu stačí na to, aby z nuly na sto zrychlil za 10,2 vteřiny a dosáhl nejvyšší rychlosti 145 kilometrů za hodinu. Baterie jsou ukryté v podlaze a disponují kapacitou 77 kWh. Lze je nabíjet maximálním nabíjecím výkonem 170 kW a na hodnotu 80 procent se dostanou za půl hodiny.

Německý výrobce uvádí průměrnou spotřebu 20,7 kWh, což by teoreticky mělo vystačit na nějakých 423 kilometrů. Pokud se bude nový Volkswagen pohybovat pouze po městě, dojezdová vzdálenost se prodlouží o více než sto kilometrů. Zatímco v zemi původu předprodej již začal, na českém trhu by se novinka měla objevit v závěru letošního roku spolu s užitkovou verzí Cargo. Ta si ponechává kouzlo osobního minibusu, ale svou praktičností cílí zejména na živnostníky a přepravní společnosti.

Šikovná dodávečka

Varianta Cargo je koncipovaná ryze užitkově, základní komfortní atributy jí však neschází. Přední kabina odráží určení vozu. Není tak honosná a palubní deska je trochu jinak formovaná. Žádné dřevěné detaily – pouze jednoduchost a praktičnost. Vrchní část má téměř po celé délce úložné boxy, do kterých se snadno umístí důležité papíry, nechybí ani odkládací prostory s USB-C zdířkami.

Čalounění také nepůsobí kdovíjak luxusně, zato jde o dobře omyvatelný materiál. Podstatnější je, že se v sedačkách sedí stejně pohodlně. ID.Buzz Cargo poskytuje až tři místa k sezení, základem je však dvoumístná verze, která má mezi sedadly ještě vyjímatelný box.

Přepravní prostor měří na délku 2,2 metru a pojme náklad o šířce až 1,73 metru. V zásadě se do něj vejdou dvě europalety nebo náklad o velikosti 3,9 m³. Chytře jsou zde uloženy kabely, které se skrývají v podlaze a dostanete se k nim bočními dveřmi. Nový užitkový vůz nabízí širokou škálu individuální konfigurace. V nákladové části mohou například být úchytné lišty, posuvné dveře na obou stranách, zadní křídlové dveře i otvor vedoucí pod sedadlo spolujezdce, který ocení zejména instalatéři při převozu dlouhých trubek.

Žádná láce

Ceníky pro český trh se objeví až začátkem léta, ale pohled do konfigurátoru ve vlasti Volkswagenu napovídá, že osobní verze se pod milion a půl rozhodně nedostane. Bez státního ekologického bonusu v Německu vyjde na 64 581,30 eur, což v přepočtu vychází zhruba na 1,6 milionu Kč. O něco levnější je užitková varianta, kde je pořizovací cena stanovena na 54 430,60 eur. Po přepočtu na koruny se ale i tak dostaneme na více než 1,3 milionu.

Tagy: