České silnice devastují kamiony, které převážejí nejtěžší náklady v Evropě. To by mělo skončit. Přísnější váhové limity připravuje ministr dopravy Dan Ťok. Dopravci jsou samozřejmě proti.
V Česku může jeden kamion vést až 48 tun nákladu a to je o 6 tun více, než v průměru dovolují státy Evropské unie. Kromě nižšího maximálního nákladu chce ministr dopravy Dan Ťok zavést i intenzivnější kontroly na silnicích.
„Já si myslím, že bychom měli být někde mezi 40, 42 tunami. Tam kde přejede jeden přetížený kamion, tak to je horší, než když tam projede 10 tisíc osobních aut,“ říká ministr dopravy Dan Ťok.
Podle ministerstva dopravy jsou nejvíce problémové kamiony, které převáží stavební materiál jako je štěrk, písek, lomové kameny, beton a dřevo. Jenže bez nich se stavby podle českých dopravců neobejdou.
„Maximální hmotnost soupravy, její snížení rozhodně nepomůže stavu našich silnic, spíš naopak, protože při opotřebení vozovek je rozhodující tlak na nápravu a ten je po celé Evropě stejný, 10 tun. Prodražilo by se s tím vlastně veškeré stavby, protože těch nákladních vozidel by muselo jet víc,“ říká mluvčí sdružení automobilových dopravců Martin Felix.
Pro jednotlivé řidiče by se podle sdružení automobilových dopravců změnit nic nemělo.
„Já si myslím, že pro nás by to nic neznamenalo, tady ten kamion má 44, jakoby technickou přípustnou,“ říká jeden z řidičů kamionu.
Pro případnou změnu zákona bude klíčová podpora hospodářského výboru a tu už podle ministra dopravy většina jeho členů vyjádřila.