Sdružení firem pod vedením společnosti Eurovia podmínečně odstoupilo od dostavby patnáctikilometrového úseku D11. Podle nich nedošlo k zahájení stavby a pozemky nejsou připraveny ke stavbě. Navíc mělo dojít k vypršení cenové nabídky. Ředitelství silnic a dálnic všechny argumenty společností odmítá.
„Po dokončeném archeologickém průzkumu je prostor budoucí stavby ve stavu, který není v souladu s uzavřenou smlouvou, na což jsme ŘSD opakovaně upozornili. Ředitelství silnic a dálnic se přitom nijak nemá k tomu, aby plochy určené pro výstavbu do potřebného stavu uvedlo,” uvedl předseda představenstva a generální ředitel EUROVIA CS Martin Borovka.
Podle něj by pozemky mohli upravit do patřičného stavu, ale ŘSD by si tyto práce muselo objednat. „ŘSD bohužel nekoná, čas běží a tím se zkracuje doba, která byla vyhrazena pro vlastní stavební práce,” upřesnil Borovka. Navíc podle oficiálního prohlášení společnosti nejen že ŘSD nesdělilo termín zahájení prací, ale ani nemělo reagovat na výzvy k řešení situace.
Kroupa: Pokud bychom dali více peněz jedné firmě, mohli bychom ohrozit další stavby
„Nečinností ŘSD, které mělo oznámit termín zahájení stavby a neučinilo tak, došlo současně k vypršení cenové nabídky na tuto stavbu,“ vysvětlil obchodní ředitel společnosti Metrostav Karel Volf s tím, že za více než rok a čtvrt od podání nabídky se změnily ceny řady vstupů, na které dodavatelé stavebních prací nemají vliv. Týkat by se to mělo hlavně rostoucích cen ropy, které přímo ovlivňují ceny asfaltu.
„Společnost Eurovia svou nabídku na stavbu D11 kalkulovala stejně jako ostatní uchazeči v soutěži a podpisem smlouvy i symbolickým poklepáním 2. října 2018 se za vysoutěženou cenu postavila. Nyní bez ohledu na výsledek výběrového řízení chce více peněz,“ upozornil generální ředitel ŘSD Jan Kroupa.
Hejtman: Lidé se ocitají v roli rukojmích
Dle jeho vyjádření rostoucí ceny asfaltu ovlivňují úplně všechny stavební firmy. „Pokud bychom dali více peněz jedné společnosti, okamžitě začnou podmínečně odstupovat od smluv firmy na dalších stavbách dálnic D1, D6, D35 i na navazujícím úseku D11 do Jaroměře,“ doplnil. Navíc odmítl i to, že by stavba nebyla oficiálně zahájena. Dle něj k tomu došlo na začátku loňského října poklepáním na základní kámen zástupci firem.
K celé věci se vyjádřil i hejtman Královehradeckého kraje. Podle něj se řidiči a hlavně obyvatelé stávají rukojmími v tomto sporu. Všechny obce včetně hlavního krajského města by při zdržení stavby musely i nadále snášet velké zatížení tranzitní dopravy směřující do Polska.