Výstavba dálnic v České republice je pomalá. Oproti předchozímu zjištění Nejvyššího kontrolního úřadu ještě pomalejší než v minulosti a lepší to nemá být ani v budoucnu. Úřad to uvedl ve své zprávě o výstavbě dálnic v České republice. Ministr dopravy Dan Ťok ale tvrdí, že NKÚ nemůže předpovídat budoucnost.
Kontrola probíhala mezi lety 2013 až 2017. NKÚ zjistilo, že ministerstvo dopravy vystavilo ročně 16 kilometrů dálnic. V těchto letech podle zprávy nebyla zahájena ani jedna z patnácti plánovaných staveb. Navíc údajně nic nenasvědčuje tomu, že by se to tempo stavění dálnic mělo v příštích letech nějak výrazně zrychlit.
„Dálniční síť měla být původně dokončena v roce 2010, tento termín se ale posunul a v současnosti je stanoven až na rok 2050. Ta naše kontrola ukázala, že pokud to současné tempo se skutečně nezmění a ta výstavba a ta příprava se nezrychlí, tak ani tento termín nebude dodržen,“ uvedl pro zpravodajství FTV Prima mluvčí NKÚ Václav Kešner.
Ťok: NKÚ nemůže předpovídat budoucnost
A co za „rychlostí“ výstavby dálnic stojí? Podle NKÚ jsou to hlavně problémy se získáním povolení a dlouhá stavební a územní řízení. „Ta příprava staveb dálnic od získání souhlasného stanoviska k vlivům na životní prostředí až tedy po získání toho stavebního povolení, trvala v průměru třináct let. To je zhruba o čtyři roky více, než co ukázala naše kontrola z předchozích let,“ doplnil Kešner.
„Od roku 2010 se tady prakticky nestavělo nebo nezahajovaly a nepřipravovaly silnice. Všechny tyhle ty věci, pravda, jsou. Co mě na tom trošku zlobí, je, že Nejvyšší kontrolní úřad ze sebe dělá prognostika,“ upozornil ministr dopravy v demisi Dan Ťok.
Jedno pozitivum zpráva NKÚ přece jenom našla. Za dobu tohoto šetření se zjistilo, že dálnice jsou levnější o 55 procent oproti tomu šetření minulému. Jenže podle různých kritiků není vůbec dobře, že v tuto chvíli je údajně jediným kritériem pro stavbu dálnic. Údajně se totiž potom může odrazit na kvalitě našich dálnic.