Pokud patříte k těm, kteří přes centrum Prahy jezdí na kole, dávejte dobrý pozor. Už za pár dnů budete muset kolo nechat doma nebo to vzít objížďkou. Na některých místech totiž začne platit zákaz vjezdu cyklistům. Radnice tak chce zajistit bezpečnost chodcům. Rozhodnutí ale ještě mohou zvrátit jeho odpůrci.
Ulice Na Můstku, Na příkopě, spodní část Václavského náměstí nebo Náměstí republiku – nejen v těchto lokalitách dostanou už od začátku května cyklisté stopku. Zákaz vjezdu pro ně bude platit vždy od desáté dopoledne do páté večer.
„Pro nás je důležitá ochrana chodců. A na těch frekventovaných místech bohužel není dostatek místa pro všechny. Proto my jsme dali přednost teda chodcům, kteří na tu pěší zónu patří,“ uvedla pro zpravodajství FTV Prima mluvčí městské části Praha 1 Veronika Blažková.
Průjezd centrem mají podle radnice cyklistům plně nahradit objízdné trasy. Ty ale vedou po mnohem frekventovanějších místech. Podle kritiků se tak proto bezpečnost v centru města nezlepší.
Starosta se kuriózním způsobem zbavil černé skládky
Starosta Hrobců na Litoměřicku zvolil velmi neobvyklý způsob, jak bojovat proti černým skládkám. A to takový, že když zjistil komu odpad v pytlích patří, jednoduše ho naložil a odvezl přímo přede jeho dům. A jak to dopadlo? Někteří mu za jeho svérázný boj tleskají, jiní ho proklínají.
Legislativa nerozlišuje mezi kolem a elektrickou koloběžkou
„Jedna trasa vede vlastně přímo přes Křižovnické náměstí, kde je dohromady tramvajový provoz, dlažební kostky a silný provoz aut. A to je trojkombinace, která je velmi nebezpečná. Tam je za 10 let 16 evidovaných dopravních nehod s cyklistou a v podstatě je to velice obtížně sjízdné pro cyklisty,“ upřesnila zástupce dopravní iniciativy AUTO-MAT Vratislav Filler. Prvotním impulzem k zákazu byly elektrické koloběžky, které turisté v centru města začali hojně využívat poté, co se tu zakázala vozítka Segway. Aktuální legislativa ale nerozlišuje mezi kolem a koloběžkou. A tak do nového nařízení spadla také kola. „My budeme podávat na to žalobu, pokusíme se, aby měla odkladný účinek a aby vlastně se to nezřizovalo do doby, než se prokáže, zda to je v souladu se zákonem,“ doplnil Filler. Kritici zákazu poukazují také na to, že se tříští s dlouhodobým záměrem hlavního města, aby občané do centra, víc než autem, jezdili právě na kole. Teď jim za to paradoxně bude hrozit pokuta.