reklama

Opravdová letní láska. Audi S5 Cabriolet je auto, které používá mozek

Jednu věc nemají automobiloví novináři snadnou – těžko se jim píše o autech, která jsou perfektní. Všechno vypadá jako jedno velké PR, nebo extrémně přemrštěná chvála. Jenže co když takové opravdu najdete? Velmi snadno to může být Audi S5 Cabriolet s šestiválcovým benzinovým motorem o výkonu 260 kW.

Když před lety vstupovalo Audi na trh s modelem S5, šlo o burácející zážehový osmiválec, který svým zvukem strčil do kapsy kdejakého italského konkurenta. A že pod Apeninami vědí, jak správně naladit motor! Jenže časy se mění, a tak když německá automobilka před dvěma roky oznámila, že její populární a silná verze S bude mít pod kapotou naftové agregáty, leckdo se zamračil.

A právě tady se S5 Cabriolet stává jedinečným. Zatímco modely Coupe a Sportback už jezdí jen na naftu, model bez střechy dál funguje i po faceliftu s benzínem.

Radost roste s otáčkami

Turbem přeplňovaný třílitrový šestiválec poskytuje výkon 354 koňských sil, jeho udávaný kroutící moment je 500 Nm a podle výrobce dokáže na stovku zrychlit za 5,1 vteřiny. Taková čísla ohromí a jeden si je ještě víc užije se složenou plátěnou střechou do zavazadlového prostoru a zvukovou stopou ještě blíže uchu.

Kdo si auto pořádně prohlédl, jasně zaznamenal už tradiční a oblíbený nápis Quattro. Tohle Audi má tedy pohon všech čtyř kol se sportovním diferenciálem, který rozděluje hnací moment mezi obě nápravy. Co to znamená? Třeba to, že S5 bude perfektně sedět v zatáčkách.

Hodně nás bavila osmistupňová automatická převodovka. A byla chytrá. I když se jelo na dynamický, tedy ten „nejostřejší možný“ režim, vůz tak nějak používal mozek. Když po nějaké chvíli zjistil, že dynamiku zrovna při jízdě nevyužíváme a Audi nerveme do otáček, tak sice režim nechal zapnutý, ale zároveň se uklidnil. Nepřehazoval neustále na nižší stupně a zbytečně tak nepříjemně nečekal v pohotovosti tak, jako to často dělají jiná auta. Klidně si zařadil sedmičku či osmičku a čekal na povely.

Každopádně tady přichází ten příjemný rozdíl mezi benzinem a naftou. Vznětové agregáty hnané turbem sice zabírají hned v nižších otáčkách, ale trochu jim chybí závodní charakter. To tenhle benzinový pohon ho má. Radost z jízdy roste s přibývajícími otáčkami a celé osazenstvo potěší nádherný zvuk. Opravdový zvuk motoru, nepoháněný čímkoliv umělým.

Audi u typu S5 Cabriolet, ve kterém už se pohodlně svezou čtyři pasažéři, ale nemohlo myslet jen na zábavu. Té je s takovým motorem vskutku dostatek. Jenže bylo třeba také uvažovat nad pohodlím, obzvláště, když audinu „vyhezkáte“ dvacetipalcovými koly.

Během letního ježdění auto odvedlo své maximum. Dělalo radost, líbilo se a bylo užitečné. Když ho bylo třeba využít jako normální vůz, odvedlo si své. Jezdit se s ním dá vždycky mezi zhruba 8 až 14 litry na 100 kilometrů. Každý si tam najde svoje, ale pokud nebudete skutečně šetrní, počítejte se spotřebou kolem 10 litrů.

Jde o detaily

Navenek si drží S5 stále styl. Modernizace, která přišla před dvěma lety, vůz uhladila, trochu mu zpřísnila výraz, ale zanechala původní tvary. Metalíza? Proč ne, může být, ale nejhezčí barvou zůstane pravděpodobně stále bílá.

Že vlastníte sportovní verzi S ukáže množství detailů. Například vnější zpětná zrcátka s kryty v matně stříbrném hliníkovém provedení, dvě dvojité chromované koncovky výfuku či zadní spoiler.

Kabina je komfortní, přehledná a se zataženou střechou také příjemně tichá. Střecha je elektricky ovládaná a při jízdě ji otevřete až do rychlosti 50 km/h. A na pohled na nebe stačí pouhých 15 vteřin. Ale ještě rada pro zbrklé nováčky, kdo není znalý ježdění s cabriem, měl by si dát pozor při sundavání střechy ve chvíli, kdy na zadních sedadlech někdo sedí…

Sedadla za řidičem a spolujezdcem se často v cabriech využívají jako odkladové prostory, ale u S5 to nutné opravdu není. Zavazadlový prostor vozu činí 380 litrů (s nataženou střechou), přesně tolik mimochodem nabízí nová Škoda Fabia.

Když už se usadíte do pohodlných sportovních sedadel, brzy využijete výhody tohoto letního vozu. Audi řidiči i spolujezdci podá pás, aby se za dlouhé dveře nemusel ani jeden natahovat. Oběma také na požádání na krk fouká horký vzduch. To potěší při sychravých dnech, kdy už venku není teplo, ale stále svítí slunce.

A kdo má rád rychlost, ale nutně nepotřebuje poslouchat motor, ten si vyhraje s ozvučením od Bang & Olufsen. Všechno tohle samozřejmě něco stojí, námi testovaný vůz s výbavou přišel na 2 756 400 Kč.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval vozu je buď dvouletý, nebo si ho automobilka svolá při 30 tisících najetých kilometrech. Na všech vozech Audi dodávaných oficiální cestou je záruka prodloužena na 4 roky či 120 tisíc kilometrů. Průměrná hodina práce v autorizovaném servisu pak činí zhruba 1600 Kč bez DPH. Samozřejmě pokud jde o standardní činnost, práce klempírny či lakovny se mohou lišit.

2. PRODEJE

Na exkluzivitu je třeba čekat zhruba půl roku, nové vozy Audi S5 Cabriolet na skladě nejsou. Z modelové řady A5 Cabriolet se do konce srpna prodalo v roce 2021 na českém trhu 9 kusů. Tady je porovnání s konkurencí.

3. INFOTAINMENT

Nově je ve voze 10,1’’ displej s různými možnostmi online a mobilní konektivity. Když odcházíte z auta, tak vás například samo hlasově upozorní, že váš mobilní telefon v něm stále je. Takový systém bychom si s chutí nainstalovali klidně i do bytu. A když si v navigaci zadáte adresu, tak ji okamžitě nezadá, ale ještě se zeptá, jestli chcete doplnit číslo domu. Hezké. Potěšila i malá obrazovka na klimatizaci, kde tlačítka fungovala na zmáčknutí, i na pouhý dotek.