Tradiční autosalony dávno nepatří mezi vrcholné automobilové akce. Digitalizace, sociální sítě a nakonec i celosvětová pandemie způsobily, že individuální a virtuální akce mají podobný dosah a hlavně šetří finanční prostředky. Jenže zážitek ze shlédnutí automobilového veterána či moderního supersportu, kterých bylo vyrobeno jen pár kusů se přes obrazovku jednoduše nahradit nedá.
Výstavy historických vozidel ozvláštněné závodem či aukcemi se podle všeho na rozdíl od klasických přehlídek nových aut budou i nadále těšit popularitě u odborné i laické veřejnosti. Přesně taková akce před několika dny skončila v kalifornském Monterey. Mezi její známé vrcholy neodmyslitelně patří Concours d'Elegance v Pebble Beach, ale nemenší pozornost poutají i dražby automobilů, které formovaly historii motorismu a patří mezi vysoce ceněné sběratelské kousky.
Ferrari 166 MM Series 2 soutěžilo v roce 1953 na slavném závodě Mille Miglia. Zdroj: Gooding & Company
Ferrari 166 MM Series 2 soutěžilo v roce 1953 na slavném závodě Mille Miglia. Zdroj: Gooding & Company
Ferrari v přesile
Během letošního akce dražily významné aukční domy jako například Bonhams, RM Sothebyĺs nebo Gooding & Company. Mezi dvacítkou nejdražších najdeme tradiční veterány, sportovní modely zlaté éry 60. let i moderní supersporty z konce dvacátého a počátku 21. století.
Nejvíc modelů v žebříčku nese tradiční emblém značky Ferrari – dohromady jedenáct. Nechybí modely Laferrari, Enzo, F50, ale i 250 GT Cabriolet a 250 GT Spider. Americkou klasiku zastupuje Duesenberg Model J Convertible-Coupe a sportovní tradici Shelby Cobra 289 Cobra Works.
Z ostatních evropských značek se mezi nejdražší auta prosadili Aston Martin, Mercedes-Benz, Porsche, Bugatti a král letošních aukcí britský McLaren F1.
Jedinečný trojsedadlový hypersport McLaren F1 z roku 1995 vytvořil geniální konstruktér Gordon Murray. V zádi má dvanáctiválec BMW. Zdroj: Gooding & Company
Jedinečný trojsedadlový hypersport McLaren F1 z roku 1995 vytvořil geniální konstruktér Gordon Murray. V zádi má dvanáctiválec BMW. Zdroj: Gooding & Company
Anglická perla
Za legendární model navržený konstruktérem Gordonem Murrayem nový majitel zaplatil 20 465 000 amerických dolarů, což je téměř dvojnásobek druhého auta pořadí, kterým je zmiňované Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione. To se prodalo „jen“ za 10 840 000 amerických dolarů.
Ačkoliv se může zdát, že jde pouze o rozmar bohatých nadšenců, hodnota vzácných veteránů v dobrém stavu neustále stoupá. Podobně jako drahé kamení nebo umění jsou exkluzivní veterání dobrou investicí, která poráží inflaci a dokáže překonat finanční krize. Jen se majitel musí postarat, aby se autu nic nestalo. Když se mu to však podaří, za několik let může prodejem slušně vydělat. Tím spíš, když je řeč o tradičních autech se spalovacím motorem, která budou stále vzácnější.
Top 20 aut vydražených během Moneterey Car Week 2021
Pořadí | Model | Rok výroby | Cena v USD |
1. | McLaren F1 | 1995 | 20 465 000 |
2. | Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione | 1959 | 10 840 000 |
3. | Aston Martin DB4 GT Zagato | 1962 | 9 520 000 |
4. | Ferrari 275 GTB Competizione By Scaglietti | 1966 | 7 705 000 |
5. | Ferrari 268 SP Fantuzzi | 1962 | 7 523 000 |
6. | Ferrari 250 GT LWB Berlinetta Tour De France | 1958 | 6 600 000 |
7. | Bugatti Type 35B Grand Prix | 1929 | 5 615 000 |
8. | Mercedes-Benz 26/120/180 S-Type Supercharged | 1928 | 5 395 000 |
9. | Ferrari 250 GT Series I Cabriolet | 1958 | 4 405 000 |
10. | Shelby Cobra 289 Cobra Works | 1963 | 4 130 000 |
11. | Duesenberg Model J Convertible-Coupe | 1931 | 3 965 000 |
12. | Ferrari F50 | 1995 | 3 965 000 |
13. | Aston Martin DB4 GT Lightweight | 1959 | 3 855 000 |
14. | Ferrari 166 MM Spider Series II | 1953 | 3 855 000 |
15. | Ferrari 275 GTB/4 | 1967 | 3 662 000 |
16. | Ferrari F60 America | 2016 | 3 365 000 |
17. | Ferrari LaFerrari | 2014 | 3 410 000 |
18. | Ferrari Enzo | 2002 | 3 360 000 |
19. | Porsche 911 R | 1968 | 3 360 000 |
20. | Aston Martin DB4 GT | 1961 | 3 305 000 |