Automobiloví veteráni: V USA vydražili na aukci auta za desítky milionů dolarů

Tradiční autosalony dávno nepatří mezi vrcholné automobilové akce. Digitalizace, sociální sítě a nakonec i celosvětová pandemie způsobily, že individuální a virtuální akce mají podobný dosah a hlavně šetří finanční prostředky. Jenže zážitek ze shlédnutí automobilového veterána či moderního supersportu, kterých bylo vyrobeno jen pár kusů se přes obrazovku jednoduše nahradit nedá.

Výstavy historických vozidel ozvláštněné závodem či aukcemi se podle všeho na rozdíl od klasických přehlídek nových aut budou i nadále těšit popularitě u odborné i laické veřejnosti. Přesně taková akce před několika dny skončila v kalifornském Monterey. Mezi její známé vrcholy neodmyslitelně patří Concours d'Elegance v Pebble Beach, ale nemenší pozornost poutají i dražby automobilů, které formovaly historii motorismu a patří mezi vysoce ceněné sběratelské kousky.

Ferrari v přesile

Během letošního akce dražily významné aukční domy jako například Bonhams, RM Sothebyĺs nebo Gooding & Company. Mezi dvacítkou nejdražších najdeme tradiční veterány, sportovní modely zlaté éry 60. let i moderní supersporty z konce dvacátého a počátku 21. století.

Nejvíc modelů v žebříčku nese tradiční emblém značky Ferrari – dohromady jedenáct. Nechybí modely Laferrari, Enzo, F50, ale i 250 GT Cabriolet a 250 GT Spider. Americkou klasiku zastupuje Duesenberg Model J Convertible-Coupe a sportovní tradici Shelby Cobra 289 Cobra Works.
Z ostatních evropských značek se mezi nejdražší auta prosadili Aston Martin, Mercedes-Benz, Porsche, Bugatti a král letošních aukcí britský McLaren F1.

Anglická perla

Za legendární model navržený konstruktérem Gordonem Murrayem nový majitel zaplatil 20 465 000 amerických dolarů, což je téměř dvojnásobek druhého auta pořadí, kterým je zmiňované Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione. To se prodalo „jen“ za 10 840 000 amerických dolarů.

Ačkoliv se může zdát, že jde pouze o rozmar bohatých nadšenců, hodnota vzácných veteránů v dobrém stavu neustále stoupá. Podobně jako drahé kamení nebo umění jsou exkluzivní veterání dobrou investicí, která poráží inflaci a dokáže překonat finanční krize. Jen se majitel musí postarat, aby se autu nic nestalo. Když se mu to však podaří, za několik let může prodejem slušně vydělat. Tím spíš, když je řeč o tradičních autech se spalovacím motorem, která budou stále vzácnější.

Top 20 aut vydražených během Moneterey Car Week 2021

Pořadí Model Rok výroby Cena v USD
1. McLaren F1 1995 20 465 000
2. Ferrari 250 GT LWB California Spider Competizione 1959 10 840 000
3. Aston Martin DB4 GT Zagato 1962 9 520 000
4. Ferrari 275 GTB Competizione By Scaglietti 1966 7 705 000
5. Ferrari 268 SP Fantuzzi 1962 7 523 000
6. Ferrari 250 GT LWB Berlinetta Tour De France 1958 6 600 000
7. Bugatti Type 35B Grand Prix 1929 5 615 000
8. Mercedes-Benz 26/120/180 S-Type Supercharged 1928 5 395 000
9. Ferrari 250 GT Series I Cabriolet 1958 4 405 000
10. Shelby Cobra 289 Cobra Works 1963 4 130 000
11. Duesenberg Model J Convertible-Coupe 1931 3 965 000
12. Ferrari F50 1995 3 965 000
13. Aston Martin DB4 GT Lightweight 1959 3 855 000
14. Ferrari 166 MM Spider Series II 1953 3 855 000
15. Ferrari 275 GTB/4 1967 3 662 000
16. Ferrari F60 America 2016 3 365 000
17. Ferrari LaFerrari 2014 3 410 000
18. Ferrari Enzo 2002 3 360 000
19. Porsche 911 R 1968 3 360 000
20. Aston Martin DB4 GT 1961 3 305 000

Tagy:
Ferrari McLaren Porsche veterán aukce Mercedes-Benz dražba Pebble Beach Aston Martin Tour de France USA aukce veteránů investice od aut Bugatti Automobiles Monterey Ferrari 250 GT Gordon Murray