Pojem běloruské auto je pro většinu lidí španělskou vesnicí, ti uvědomělejší znají tak maximálně monstrózní nosiče jaderných hlavic MAZ nebo gigantické valníky BelAZ pro dopravu kamene v lomech. Lukašenkova administrativa ale myslí také na budoucnost a nechala vědce vyvinout sportovní běloruský elektromobil. Výsledek jejich snažení posuďte sami.
V Bělorusku byl 10. září představen sportovní roadster vytvořený svépomocí s čistě elektrickým pohonem. Prototyp navrhli a postavili vědci ze Spojeného ústavu strojního inženýrství Národní akademie věd Běloruské republiky (OIM NAS). Ten vyvíjí elektromobil od roku 2016 na přímý pokyn prezidenta země Alexandra Lukašenka.
Svéráz svépomocného vývoje
Electric roadster následuje už dříve představené miniauto Myška, pick-up Akademik a nákladní auto Tahoun. Všechny tyto experimentální modely elektromobilů vznikly na základě sériového sedanu Geely SC7 sestaveného v bělorusko-čínském společném podniku BelGee.
Nový prototyp se jmenuje Electric Roadster a je obdařen neobyčejným vzhledem nesoucím všechny atributy výroby „na koleně.“ Stroj má nosný rám svařený z ocelových trubek a vnější panely ze sklolaminátu. Podle webu ABW.by je design zatím druhořadý, tvůrci si dali především za úkol vyvinout elektromotor a otestovat jej v režimech zvýšené zátěže.
Roadster pohání agregát o jmenovitém výkonu 80 kW (109 k), který napájí lithium-iontová baterie o kapacitě 24 kWh. Dojezd vozu na jedno nabití vozu prý dosahuje 270 km, maximální rychlost činí 170 km/h.
„Ještě jsme úplně neurčili čas zrychlení z 0 na 100 km/h. Postupně zvyšujeme jeho schopnosti, postupem času identifikujeme všechny charakteristiky a v případě potřeby je opravíme,“ cituje ABW.by Sergeje Poddubka, generálního ředitele ústavu strojního inženýrství.
Vývoj v oblasti motoru a baterií bude podle webu následně aplikován v sériově vyráběných elektrických vozidlech ve více spotřebitelském formátu, než jaký představuje roadster.