Pojem běloruské auto je pro většinu lidí španělskou vesnicí, ti uvědomělejší znají tak maximálně monstrózní nosiče jaderných hlavic MAZ nebo gigantické valníky BelAZ pro dopravu kamene v lomech. Lukašenkova administrativa ale myslí také na budoucnost a nechala vědce vyvinout sportovní běloruský elektromobil. Výsledek jejich snažení posuďte sami.
V Bělorusku byl 10. září představen sportovní roadster vytvořený svépomocí s čistě elektrickým pohonem. Prototyp navrhli a postavili vědci ze Spojeného ústavu strojního inženýrství Národní akademie věd Běloruské republiky (OIM NAS). Ten vyvíjí elektromobil od roku 2016 na přímý pokyn prezidenta země Alexandra Lukašenka.
Electric roadster Zdroj: se svolením společnosti OIM NAS
Svéráz svépomocného vývoje
Electric roadster následuje už dříve představené miniauto Myška, pick-up Akademik a nákladní auto Tahoun. Všechny tyto experimentální modely elektromobilů vznikly na základě sériového sedanu Geely SC7 sestaveného v bělorusko-čínském společném podniku BelGee.
Akademik electro Zdroj: se svolením společnosti OIM NAS
Nový prototyp se jmenuje Electric Roadster a je obdařen neobyčejným vzhledem nesoucím všechny atributy výroby „na koleně.“ Stroj má nosný rám svařený z ocelových trubek a vnější panely ze sklolaminátu. Podle webu ABW.by je design zatím druhořadý, tvůrci si dali především za úkol vyvinout elektromotor a otestovat jej v režimech zvýšené zátěže.
Roadster pohání agregát o jmenovitém výkonu 80 kW (109 k), který napájí lithium-iontová baterie o kapacitě 24 kWh. Dojezd vozu na jedno nabití vozu prý dosahuje 270 km, maximální rychlost činí 170 km/h.
Interiér vozu je vskutku minimalistický... Zdroj: se svolením společnosti OIM NAS
„Ještě jsme úplně neurčili čas zrychlení z 0 na 100 km/h. Postupně zvyšujeme jeho schopnosti, postupem času identifikujeme všechny charakteristiky a v případě potřeby je opravíme,“ cituje ABW.by Sergeje Poddubka, generálního ředitele ústavu strojního inženýrství.
Vývoj v oblasti motoru a baterií bude podle webu následně aplikován v sériově vyráběných elektrických vozidlech ve více spotřebitelském formátu, než jaký představuje roadster.