V centru Prahy unikl plyn, hasiči evakuovali šest budov. Na místě jsou všechny záchranné složky
BMW 440i xDrive Gran Coupe: „Emko“ na každodenní používání Zdroj: Bart Běhal
Snad každý majitel vozu značky BMW se někdy zasnil, jaké by to bylo vlastnit model, který má na motoru onen mystický nápis „M“. Podaří se to jen zlomku těch nejšťastnějších, pro ty ostatní zbývá obligátní M-paket. Mnichovská značka ale nabízí i vozy, které už svou silou ty nejsilnější bavoráky připomínají. Jedním z nich je i 440i xDrive Gran Coupe.
Kdo nezná termín Gran Coupé, možná by se snadno nechal zmást. I parametry tohoto BMW jsou trochu k zamyšlení. Oproti předchozí generaci se sice o 143 milimetrů prodloužil, přesto ale na první pohled nevypadá, že by měřil skoro 4,8 metru. Ale to asi dělá jeho výška, 1 442 milimetrů z vozu dělá sedan lomeno sporťák.
Na auto se hezky dívá. Jeho silueta je díky skosené zádi podstatně foremnější než třeba u klasické řady 3. Těžko hodnotit obří přední mřížku, která k současným modelům BMW zkrátka patří, tam je to prostě o chuti. Někdo je tým bobří zuby, někdo zase ne.
Kdo je na BMW zvyklý, zbystří při pohledu na aerodynamicky tvarovaná zrcátka. Hned mu je jasné, že tohle nebude naftový dvoulitr. Zaujmou také kliky netradičně zapuštěné do dveří. To rozhodně není u BMW zvykem. Patří jim jedna z mála výtek k tomuto vozu, mohly by být trochu delší. Špatně se chytají a vyklouzávají z ruky.
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
Jinak je vše od detailech, ale ty přece dělají celek (a také konečnou cenovku). Za devatenáctipalcová kola si připlatíte, stejně jako za rudé třmeny brzd, zatmavené světlomety nebo například bezpečnostní pásy ze sady M. Ale k autu se prostě hodí.
Uvnitř si BMW drží už několik let vysoký standard. Kvalitní materiály, prošívaná kůže a vše, co potřebujete, najdete na místě, kde byste to intuitivně hledali. Řidič a spolujezdec sedí nízko v sedadlech, které tělo perfektně drží. K dispozici je vyhřívaný „emkový“ volant a do palubní desky nenuceně zapuštěná obrazovka infotainmentu.
V zimních Krkonoších jsme měli možnost okusit jedno z nejžhavějších aut současného trhu. V době, kdy se podobných modelů rodí nicotné množství, posunuli v Ingolstadtu kvalitu jízdního zážitku takřka k dokonalosti.
Prostor na zadních sedadlech je i pro dospělého jedince, ale nejde o žádnou hitparádu. Šance, že se při výšce nad metr osmdesát udeříte při vystupování či nastupování do hlavy, je celkem solidní. Lépe na tom je zavazadlový prostor, 470 litrů více než dostačuje. Přístup k němu je navíc velmi snadný.
BMW 440i má pod kapotou zážehový třílitrový šestiválec s výkonem 375 koňských sil. Znovu můžeme připomenout jeho předchůdce. Třeba ikonické M3 E46 touto dobou zhruba dvacet let staré, takovou sílu ani nemělo! Dosahovalo „jen“ na 343 koní. Pravda, bylo také o několik metráků lehčí…
440i umí podle dat výrobce dokráčet na stovku za 4,7 vteřiny a zrychluje až k tradičnímu omezovači, který je nastaven 250 km/h. Co by bylo dál? Těžko říct, ale asi by se tu dal použít termín „sky is the limit“.
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
Motor – to je zkrátka radost. A myslíme teď i pouze na pohled. Do rukou jsme tuto 440 dostali ve chvíli, kdy neměla za sebou ani pět tisíc kilometrů, a pohonná jednotka tak byla ještě úplně čistá. Lahůdka pro oči člověka, který má k velkým motorům vztah. Návrh pro BMW – dělejte je s prosklenou kapotou.
Nicméně i tenhle model drží krok s dobou, auto má 48V mild-hybridní technologii. To znamená, že díky nasbírané energii k nabíjení různých systémů vozu ubírá práci motoru a na krátkou chvíli dokáže zvýšit výkon až o 8 kW. Z laického pohledu o nějaké baterii navíc ve voze vůbec nevíte, dokud se o ni nezačnete sami zajímat.
Motor je pružný a víceúčelový. Tím chceme říct, že je vhodný do města, ale zároveň se při správném nastavení nebojí brousit hranu sedmi tisíc otáček. V případě přepnutí na eco režim je BMW až nečekaně tiché. Své rozsáhlé koňské stádo nechává spát a vše se odráží i na výrazném snížení spotřeby.
Nástup elektromobility do osobní dopravy s sebou přináší také podstatné zjednodušení techniky aut a ústup od řešení, která byla dlouhá léta běžnou součástí aut se spalovacími motory. Jedním z příkladů je i klasická vícestupňová převodovka, kterou elektrická auta nepotřebují. Nebo že by přece jen ano?
Ta obecně u takhle silného benzinového motoru dělá radost, i během jezdění na klasický komfortní režim je možné vozit se okolo devíti litrů. Pohodlný je také podvozek, své pasažéry Gran Coupe nevyklepává, i když devatenáctipalcová kola by si zasloužila úlevu. Není třeba. Stejně tak bylo auto výtečně odhlučněné a i ve vyšších rychlostech bylo možné si v něm v klidu povídat.
Užívat si ale budete hlavně tah, který BMW nabízí. Stovka pod pět vteřin je skutečně realitou, motor je sice dozvučený reproduktory, ale mnichovská automobilka to umí citlivě, takže si při šlápnutí na plyn užijete nejen sílu, ale také zvuk, který k autu patří. Převodovka si navíc nádherně podřazuje. Když jsme 440i porovnávali s klasickým modelem M, nebyla to jen okatá fráze.
440i xDrive Gran Coupe má totiž sportovní diferenciál, sportovní brzdy či adaptivní podvozek. Můžete s ním doslova řádit. Řízení je hodně přesné a my jsme si na režim sport plus (a po vypnutí všech asistentů) vyzkoušeli na mokrém povrchu i jízdu bokem. Obrovská síla okamžitě poslala auto do smyku. I se čtyřkolkou se tedy můžete pěkně vyblbnout.
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW si samozřejmě za takovou parádu nechá taky řádně zaplatit. V základu stojí vůz 1 820 000 Kč, my jsme si ale užívali verzi ještě o celých 435 916 Kč dražší. Na vás už pak bude, jestli potřebujete třeba elektricky ovládané tažné zařízení za necelých 30 tisíc korun či třeba paket Business Class s podobnou cenou.
Testovaný vůz měl balíček Service Inclusive (za příplatek 23 998 Kč), který platí na pět let či 100 ujetých kilometrů. Servisní interval nastane po dvou letech či 30 tisících kilometrech. Vůz si jej stanoví podle způsobu užívání či povahy ujetých kilometrů.
Řada 4 je u zákazníků stále populárnější. Zatímco v roce 2020 se vozů v Česku prodalo 107, v loňském roce už to bylo 160. Zároveň se neblíží řadě 3, které se prodalo čtyřikrát tolik. Na silnici si tedy nebudete připadat tak tuctově. Vozy jsou v Česku skladem a jejich dodání je možné takřka hned. V případě, že si BMW budete chtít sami sestavit, bude záležet na konfiguraci. Automobilka se každopádně snaží dodržovat lhůtu tří čtyř měsíců dodání. Co porovnání s ostatními?
Multimediální prostředí patří u BMW už roky ke špičce, takže mu lze těžko něco vytýkat. Obrazovka je zapuštěná nízko a vůbec tak neruší při výhledu z vozu. Ovládá se dotykem či tradičním otočným ovladačem na středovém panelu. Vše funguje rychle a spolehlivě. „Jablíčkáře“ potěší podpora Apple CarPlay.
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal
BMW 440i xDrive Gran Coupe Zdroj: Bart Běhal