Nástup elektromobility do osobní dopravy s sebou přináší také podstatné zjednodušení techniky aut a ústup od řešení, která byla dlouhá léta běžnou součástí aut se spalovacími motory. Jedním z příkladů je i klasická vícestupňová převodovka, kterou elektrická auta nepotřebují. Nebo že by přece jen ano?
Důvod, proč běžné elektromobily nepotřebují převodovku, je zřejmý a vyplývá z charakteristiky trakčního elektromotoru. Ten totiž podává své výkony ve velmi širokém otáčkovém spektru a přestože není pravda, že nástup jeho maximálního točivého momentu přichází hned od počátečních otáček, za normálních okolností si opravdu vystačí s jednostupňovým převodem.
I proto dosahují běžná elektrická auta relativně nízkých nejvyšších rychlostí odpovídajících maximálním otáčkám trakčních elektromotorů. S dvoustupňovými automatickými převodovkami dnes přijíždějí jen dražší elektromobily, od kterých se očekává vyšší maximální rychlost.
Nejdojemnější reklama na Super Bowlu. Toyota neukázala nová auta, ale milující se bratry
Reklamy promítané v přestávkách během zápasu Super Bowlu, tedy finále play-off amerického fotbalu, jsou těmi nejsledovanějšími vůbec a automobilky k nim tak i přistupují. Toyota letos předvedla majstrštyk hned se dvěma spoty. V tom hlavním neukázala ani jedno nové auto, ale soustředila se na příběh dvou bratrů, kteří si byli ve sportu oporou.
Ne tak úplně manuál
O to větším překvapením je podaný patent Toyoty na vícestupňovou převodovku pro elektromobily a ještě k tomu s manuální spojkou. Sama Toyota nicméně mluví o „pseudopřevodovce“. Ano, auto bude mít páku s klasickou vícestupňovou kulisou ve tvaru písmene H, a dokonce i spojkový pedál, ale žádná převodovka zde fyzicky nebude.
Toyota svou myšlenku zdůvodňuje tím, že existuje skupina konzervativních zákazníků, kteří jsou na manuál zvyklí, ale i ti, kteří si bez něj neumějí představit zábavu za volantem. Elektromobil jim však žádnou převodovku nedopřeje. Půjde tedy ve skutečnosti o pouhou hru na řazení.
Pedál spojky bude mít generátor odporu, odpor bude klást i řadicí páka a z audiosoustavy se zase bude ozývat generátor zvuku, simulující akustiku motoru. Mělo by to působit autenticky, téměř k nerozeznání od ovládání auta se spalovacím motorem a manuální převodovkou.
A aby byla iluze dokonalá, chybět nemá ani otáčkoměr. Samozřejmě s tím rozdílem, že toto řešení vás ochrání před jakýmikoli chybami a navíc jej bude možné deaktivovat a elektromobil používat běžným způsobem – bez ovládání spojky a páky řazení. Zatím mluvíme jen o patentu, takže je možné, že celý nápad skončí v „šuplíku“. Jak je ale vidět, Toyota je připravena na všechny alternativy.
Ostatně, manuální převodovky jsou na odpis už dnes kvůli elektrifikaci spalovacích motorů i kvůli asistenčním systémům, které si s klasickým řešením už dávno nerozumí.