Toyota si patentovala manuální převodovku pro elektromobily. Řidiče chce ošálit

Klasické manuální řazení bylo dřív standardem, dnes u něj zůstávají jen lidová nebo některá sportovní auta. Zdroj: Se souhlasem společnosti Toyota
Nástup elektromobility do osobní dopravy s sebou přináší také podstatné zjednodušení techniky aut a ústup od řešení, která byla dlouhá léta běžnou součástí aut se spalovacími motory. Jedním z příkladů je i klasická vícestupňová převodovka, kterou elektrická auta nepotřebují. Nebo že by přece jen ano?
Důvod, proč běžné elektromobily nepotřebují převodovku, je zřejmý a vyplývá z charakteristiky trakčního elektromotoru. Ten totiž podává své výkony ve velmi širokém otáčkovém spektru a přestože není pravda, že nástup jeho maximálního točivého momentu přichází hned od počátečních otáček, za normálních okolností si opravdu vystačí s jednostupňovým převodem.
I proto dosahují běžná elektrická auta relativně nízkých nejvyšších rychlostí odpovídajících maximálním otáčkám trakčních elektromotorů. S dvoustupňovými automatickými převodovkami dnes přijíždějí jen dražší elektromobily, od kterých se očekává vyšší maximální rychlost.
Navazuje na téma

Ne tak úplně manuál
O to větším překvapením je podaný patent Toyoty na vícestupňovou převodovku pro elektromobily a ještě k tomu s manuální spojkou. Sama Toyota nicméně mluví o „pseudopřevodovce“. Ano, auto bude mít páku s klasickou vícestupňovou kulisou ve tvaru písmene H, a dokonce i spojkový pedál, ale žádná převodovka zde fyzicky nebude.
Toyota svou myšlenku zdůvodňuje tím, že existuje skupina konzervativních zákazníků, kteří jsou na manuál zvyklí, ale i ti, kteří si bez něj neumějí představit zábavu za volantem. Elektromobil jim však žádnou převodovku nedopřeje. Půjde tedy ve skutečnosti o pouhou hru na řazení.
Pedál spojky bude mít generátor odporu, odpor bude klást i řadicí páka a z audiosoustavy se zase bude ozývat generátor zvuku, simulující akustiku motoru. Mělo by to působit autenticky, téměř k nerozeznání od ovládání auta se spalovacím motorem a manuální převodovkou.
A aby byla iluze dokonalá, chybět nemá ani otáčkoměr. Samozřejmě s tím rozdílem, že toto řešení vás ochrání před jakýmikoli chybami a navíc jej bude možné deaktivovat a elektromobil používat běžným způsobem – bez ovládání spojky a páky řazení. Zatím mluvíme jen o patentu, takže je možné, že celý nápad skončí v „šuplíku“. Jak je ale vidět, Toyota je připravena na všechny alternativy.
Ostatně, manuální převodovky jsou na odpis už dnes kvůli elektrifikaci spalovacích motorů i kvůli asistenčním systémům, které si s klasickým řešením už dávno nerozumí.
Navazuje na téma


Balaštíkové kvůli skandálnímu rozvodu hrozí konec v ANO. O poslankyni se už zajímá policie

Balaštíková chtěla z pomsty zastřelit exmanželovi psa: Kdy už to zařídíš? zlobí se na nahrávce

Vyhození nedopalku či lahve z auta? Itálie zpřísnila zákony, řidičům hrozí gigantická pokuta

Balaštíková může mít do konce týdne po kariéře, uvedl Kubáček. Zmínil strašák pro Babiše

Dechová zkouška překvapila i otrlé policisty. Na Kroměřížsku havaroval těžce opilý řidič

Špičky ANO řeší konec Balaštíkové. Poslankyně měla šikanovat firmu exmanžela přes úřady

Na jaké značky aut se zaměřují zloději? Statistiky odhalují i nejkradenější barvy

Řidiči si modré dopravní značky často pletou. Zbytečně jim pak hrozí nemalé pokuty

Žádné emisní předpisy ani konec spalovacích motorů. Trump chce zrušit veškerá omezení