Nový Peugeot 308 má být ukázkou toho, jak se francouzský výrobce posunul vpřed. Soudě z našeho čtrnáctidenního soužití s naftovou variantou 1.5 BlueHDi mají u Volkswagenu a spol. o čem přemýšlet.
Peugeot 308 se ale nesnaží být francouzským Golfem, on jím totiž už v minulé generaci prostě byl. Chtěli jste vůz, který ukáže vaši osobnost a zároveň převeze celou rodinu? Pokud máte averzi ke koncernovým autům a Korejcům moc nevěříte, koupili jste si Citroën, DS nebo Renault Mégane. Ale pokud jste chtěli auto, se kterým můžete jet ráno na nákupy, odpoledne do školky pro děcka a večer do divadla, šli jste do třistaosmičky.
Minulá generace totiž opustila koncept příliš velké „tlamy“, kterou nastolila ta první, což výrazně prospělo nejen jejímu vzhledu, ale logicky i prodejním číslům. Peugeot 308 se stal autem, vůči kterému se najednou nebylo nutné nijak zvlášť vymezovat. Třetí generace stojící na platformě EMP2 (jako většina modelů koncernu Stellantis) je úplně jiná než její předchůdce.
Nové lví logo je parafrází erbu používaného do poloviny 70. let. Zdroj: Bart Běhal
Hezčí reinkarnace sebe sama
Nová 308 si vzala to nejlepší z distingované síly druhé generace a přidala trochu šťávy, kterou model nutně potřeboval. Výsledek působí mnohem dynamičtěji. Auto je nižší než druhogenerační 308, zároveň se však zvětšil rozvor kol až o 55 milimetrů, což se decentně projevilo na prostorové nabídce pro zadní pasažéry.
Obliny vystřídaly sebevědomé, ostře řezané linie a výrazná maska chladiče se zcela novým logem ve tvaru erbu. Změna loga nemá jen imidžový efekt, do nového tvaru se lépe umístil radar asistenčních systémů. Z estetického hlediska není co řešit – nový Peugeot 308 vypadá krásně, poutavě a právem budí dojem, že patří do vyšší sorty. Inu, jak se kdysi říkávalo Peugeot = francouzský Mercedes. A to jste ještě neviděli interiér.
Uvnitř nového Peugeotu je to, byť s jistými pozitivními korekcemi, stále stejná písnička: maličký volant a kaplička s budíky nalepená pod sklem. Zdroj: Bart Běhal
Uvnitř nového Peugeotu je to, byť s jistými pozitivními korekcemi, stále stejná písnička: maličký volant a kaplička s budíky nalepená pod sklem. Zdroj: Bart Běhal
Nemohu si pomoct...
Když Peugeot před lety přišel u modelu 208 s i-Cockpitem, tedy přístrojovou deskou situovanou vysoko nad středem volantu blízko u spodní hrany čelního skla, trochu jsem doufal, že jde o momentální výstřelek a s další generací se vše vrátí do normálu. Leč nestalo se a i-Cockpit je s námi dodnes, a to i v případě nové 308.
Je nasnadě, že automobilka do tohoto řešení investovala obrovské prostředky, takže nelze sebeproblematičtější řešení jen tak opustit. Nic proti designovým a ergonomickým kouzlům, v Peugeotech z posledních let si ale nedokážu na místo řidiče sednout tak, abych dodržel veškeré bezpečností a ergonomické poučky a současně dobře viděl na přístroje i ven z auta – jedno nebo druhé vždy absentuje, případně dochází k ne úplně šťastnému kompromisu. Nejsem přitom (postavou) žádný exot – 185 centimetrů výšky a 75 kilogramů váhy snad patří k průměru.
Je pravda, že když si sedačku nastavíte do polohy „chci vidět na přístroje”, nemusíte opravdu spouštět oči ze silnice (head-up displej netřeba), malý volantík ale máte mnohem víc v klíně, než by bylo zdrávo. Řízení jeho prostřednictvím je sice rychlé, ale pramálo přesné a už vůbec ne citlivé – alespoň u testované verze s naftovou patnáctistovkou.
Ale zpět na pozitivní vlnu. V modelu 308 má premiéru zbrusu nový systém infotainmentu s novým prostředím, které se konečně dostává na úroveň všeobecně akceptovatelnou pro 21. století. A co víc – tento systém je dobrý i ve srovnání s konkurencí. Jeho reakce jsou plynulé, grafika je na špici třídy a potěší i rozlišení displejů jak přístrojového panelu, tak infotainmentu. Proč ale otáčkoměr běhá stále proti směru hodinových ručiček?
Infotainment ve všech jiných než v nejnižší výbavě Allure Pack, se umí pochlubit dokonce až dvěma displeji – hlavním a sekundárním, který slouží jako zobrazovací plocha až pro šest tlačítek, z nichž si pět umíte personalizovat. Podobně jako třeba u Audi může každá dlaždice zastupovat jednu funkci. Například jedna nastaví rádio na vaši oblíbenou stanici a další vaši preferovanou teplotu a vyhřívání – po nastoupení do auta po někom jiném si jen naklikáte svá nastavení a jednoduše jedete.
Dotykové plošky pro oblíbené funkce jsou vítaným vylepšením. Zdroj: Bart Běhal
Místa je vpředu tak akorát, vzadu ovšem žádná hitparáda není. Už nastupování mě umělo trochu potrápit a za sebe jsem si sedl tak tak. Myslím, že slabší prostorové poměry vzadu jsou vedle i-Cockpitu největší slabinou nového Peugeotu 308, což při nárůstu rozvoru dost překvapuje. Vždyť i generace z roku 2007 měla vzadu víc místa.
Ne, toto není ideální místo pro cesty na dovolenou. Aspoň ne pro dospělé. Zdroj: Bart Běhal
Hlavně plavně
Jízdně vás nová třistaosmička příliš nepřekvapí, jelikož však i ta předchozí jezdila dobře, vůbec to nevadí. Použity jsou opět tlumiče měkké v roztahu, ale tvrdé ve stlačení v kombinaci s měkčími pružinami. Toto nastavení je komfortní a výborně si rozumí zejména s těžším turbodieselovým motorem 1,5 BlueHDI se 130 koňmi, se kterým jsme jezdili.
V nabídce se kromě turbodieselu nachází také benzínový tříválec PureTech se stejným výkonem či agregát 1,6 plug-in hybrid ve dvou výkonových verzích – se 180 či 225 koňskými silami. Čistě na elektřinu umožňují ujet až 60 kilometrů.
Osvědčený naftový motor 1.5 BlueHDi je příkladně kultivovaný a jezdí za málo. Dynamiku poskytuje přiměřenou. Zdroj: Bart Běhal
Osvědčený naftový motor 1.5 BlueHDi je příkladně kultivovaný a jezdí za málo. Dynamiku poskytuje přiměřenou. Zdroj: Bart Běhal
Jízdní vlastnosti nového Peugeotu 308 do velké míry ovlivňuje dobrý naftový motor s točivým momentem 300 Nm, který zabírá už z nízkých otáček. Automatická převodovka i v normálním jízdním režimu motor zbytečně nepodtáčí a umožňuje dosahovat intenzivnějších akcelerací, které mi při výjezdech na dálnici zcela vyhovovaly.
Ergonomická sedadla a vysoká loketní opěrka pak pečují o to, že do interiéru doslova zapadnete, boční vedení vás podrží v zatáčkách. Ve sportovním režimu počítač upravuje citlivost akceleračního pedálu a logiku řazení převodovky, případně máte možnost řadit stupně manuálně. Není ale moc proč.
Spotřebu se dařilo celkem bez problémů držet do šesti litrů, na volné okresce to jde i úsporněji. Ve městě naopak patnáctistovka spolkne zhruba o litr více.
Peugeot 308 je v první řadě hezké auto. Zdroj: Bart Běhal
Těsně pod hranicí
Nová generace kompaktního francouzského hatchbacku má šarmu na rozdávání a potěší také nenáročným provozem a praktickými schopnostmi. Co na tom, že najít správnou polohu za volantem je trochu loterie, ve které ne a ne trefit ta správná čísla.
Protože je v kategorii nižší střední třídy psychologickou hranicí pro základní cenu půl milionu korun, nabízí se nejlevnější Peugeot 308 s motorem 1.2 PureTech 110 v první výbavě Active Pack za 490 tisíc. Jde ovšem o jedinou variantu, která se pod tuto pomyslnou hranici vejde. Vyšší výbava startuje až na 570 tisících, ale se silnější jednotkou 1.2 PureTech 130. Rozptyl je opravdu velký, protože verze do zásuvky Hybrid 225 e-EAT8 vyjde až na 1 020 000 Kč v top variantě GT Pack.
Zpět ale k základu. Ten je poměrně nabitý a řada řidičů by s tak mohla vystačit jen s ním. Obsahuje například paket Safety, jenž má tempomat, systém pro rozpoznávání dopravních značek, varování proti opuštění jízdního pruhu nebo systém automatického brzdění. Nechybí zadní parkovací asistent, virtuální budíky i-Cockpit, automatická dvouzónová klimatizace, výškově nastavitelné sedadlo řidiče či elektrická okénka a zrcátka.
Podívejte se do katalogu, kde jsme připravili přehledný ceník nového Peugeotu 308 (zde).Novinku jsme také porovnali. Zajímalo nás, jak si v základním provedení stojí nejen proti svému sesterskému modelu Opel Astra, ale i proti hlavnímu konkurentovi v kategorii nižší střední třídy, kterým je Volkswagen Golf. Výsledek srovnání najdete pod tímto odkazem.