Test: BMW 530e xDrive vítá budoucnost s tradiční tváří a kvalitou

BMW a číslovka 5 k sobě neodmyslitelně patří už několik desetiletí, kdy reprezentativní sedan s tímto označením naplňuje jízdní choutky svých majitelů. Aktuální sedmá generace, která v minulém roce prošla faceliftem, navíc také kráčí vstříc budoucnosti, a to i díky modelu 530e xDrive, který kombinuje benzinový motor s plug-in hybridním pohonem.

K pořádnému bavoráku řady 5 vždycky patřil také pořádný motor: Třílitrová úsporná, ale výkonná nafta pro manažera, který pravidelně najel stovky kilometrů měsíčně po dálnici. Osmiválec (nebo dříve i desetiválec) ve variantách 550i nebo M5. A poslední tři roky také plug-in hybrid.

Právě ten se každým rokem technologicky posouvá a aktuálně se nabízí ve třech variantách – 530e, 530e xDrive a 545e xDrive. Nám dělala společnost ta prostřední, a je třeba říci, že společnost to byla velmi příjemná.

Motor budí respekt

Pohled pod kapotu je podstatně příjemnější, než co na první pohled značí espézetka s kombinací písmen „EL“. Dvoulitrový motor má na sobě modrý proužek s nápisem eDrive, ale i tak budí svou velikostí respekt. Sice je to jen čtyřválec, ale opticky tak nepůsobí.

Výkon samotné jednotky je 135 kW, elektromotor pak může nabídnout 70 kW a vysokonapěťový lithium-iontový akumulátor s kapacitou 9,2 kWh. Při jízdě čistě na elektřinu BMW slibuje dojezd až 45 kilometrů, ale to všechno samozřejmě závisí na tom, jak s autem řidič pracuje.

BMW M4 přijíždí jako kabriolet. Výhradně s plátěnou střechou a chytrou čtyřkolkou

Z dílen BMW M vyjíždí další supervýkonný model. Po sedanu M3 a kupé M4 jsme se dočkali také kabrioletu, který je přímo odvozen právě od třídveřového „kupátka“. Nové BMW M4 Competition Cabrio dostalo výhradně plátěnou stahovací střechu, inteligentní pohon všech čtyř kol a dobře známý šestiválcový motor s úctyhodnými parametry. Cena byla na českém trhu stanovena na 2 619 500 Kč včetně DPH.

BMW 530e xDrive využívá inteligentní řízení toků energií. Tam systém koordinuje komunikaci mezi všemi součástmi pohonu s elektromotorem. Výsledkem by pak měla být co největší hospodárnost. Ale jak jsme zmínili, tohle všechno je o koordinaci řidiče s pedály.

Bavorák nabízí tři základní jízdní režimy. Nejčastěji budete používat mód Hybrid, který je ideální na vyvážený styl jízdy a auto s ním dobře spolupracuje. Electric maximálně využívá elektrický pohon a omezuje výkon a rychlost. A pak je tu Sport, který se rozdělí na Standard a XtraBoost.

A to je zabiják! Na deset vteřin dokáže vůz dostat k výkonu 292 koňských sil a stane se z něj raketová střela. Co ještě umí režim Sport, je dobíjet baterie za jízdy. Přepínat na něj budete často a obzvlášť ve vyšších rychlostech až překvapí, kolik síly dvoulitr s pohotovostní hmotností 1970 kilogramů může nabídnout.

A tím plynule přejdeme k jízdě. BMW 530e xDrive je ten typ vozu, se kterým čím déle jezdíte, tím lépe se v něm cítíte.

Hodně pomáhá skutečně perfektní podvozek. Je výtečně odpružený a při projíždění již naučených pražských výtluků osazenstvo v autě vůbec netrpí. Ba naopak. Pomáhá i skvělé odhlučnění a všudypřítomné pohodlí.

Vůz má jinak dvě tváře, a to je především to, o co BMW šlo. Dynamika motoru a rozsah poskytované síly je obrovský. Až nás na dálnici překvapilo, kolik jí v sobě auto má a donutilo nás fantazírovat, kolik jsme jí ještě nedokázali využít. V tu chvíli je třeba si uvědomit, že řídíme benzinový bavorák, takže počítejme s tím, že spotřeba se bude pohybovat okolo 9 litrů na 100 kilometrů.

Ještě je třeba vyzdvihnout ladně pracující převodovku. Řadí velmi čistě, bez cukání a trhání, a to i ve chvíli, kdy se používají pádla pod volantem.

A druhá stránka je ranní cesta do práce skrze betonovou městskou džungli. Tam vám auto nastaví svou ekologickou tvář a vy se tak dokážete díky využití elektromotoru dostat do zaměstnání sotva za pár litrů. Jestli vůbec. V obou případech ale máte radost z jízdy, což je něco, co se u moderních aut často vytrácí.

Nabíjení je snadné, stačí využít domácí zásuvku, nebo veřejné nabíjecí stanice, pokud jste na cestách. Rychlonabíjení bohužel k dispozici není. Plug-in si tradičně vybírá kvůli bateriím daň na zavazadlovém prostoru, který se zmenšil na 410 litrů, a nádrži, do které dostanete jen 48 litrů benzinu. Ale tak to zkrátka je.

Námi testovaný vůz byl velmi nenápadný, až by se dalo na úplně první pohled říci, že byl obyčejný. Jeho délka je bez pár centimetrů rovných pět metrů! Přesto se člověk klidně přistihne, že si ho splete s menší trojkovou řadou. Jenže za to mohla pravděpodobně ta usedlá, ale elegantní šedivá barva.

Fintil s poslušným kladivem pod kapotou. Takové je BMW X6 xDrive40d

Když před lety vstoupilo BMW s modelem X6 na trh, představoval tenhle otylý exot něco úplně nového. SUV s nádechem dynamiky a sportovnosti, které díky klesající zádi připomíná kupé. Ačkoliv při sledování vozu mnozí zdvihli obočí (a někteří to dělají doteď), stal se z něj trhák, který začaly rychle napodobovat i ostatní automobilky. Jaká je jeho nejsilnější verze?

Pětka je prostě dál velmi elegantním sedanem a důstojným reprezentantem své třídy, hodně i díky tomu, že ještě nemá obří nozdry, které už zdobí řady 3 a 4. A jestli je termín „zdobí“ sarkasmem, už je na každém z vás…

Drobný facelift, kterým vůz prošel v roce 2020, řadový zákazník ani nezaznamená. Do očí bouchnou možná nová LED světla s předělanou grafikou. Jinak řidiče zaujmou spíš tradicí radosti, jako je například M-paket (za ten si připlatíte 159 784 Kč), díky kterému má bavorák třeba krásné modré brzdové třmeny.

Skrývá v sobě nadstandard

Uvnitř zaplesá srdce každého, kdo má rád luxus, který netluče do očí. Náš vůz stál 2 140 766 Kč a bylo to poznat. Vnitřní kombinace hnědé s černou a stříbrnou by uklidnila a příjemně naladila snad i takového barevného excentrika, jakým je Elton John. Sedadla jsou měkká a velmi pohodlná, a všechno kolem se krásně leskne. Kdepak, na používaných materiálech se u BMW nešetří.

V Mnichově si také drží svou cestu. Téměř všechny vozy uvnitř vypadají v určitém směru podobně. Pořád máte tradiční kolečko iDrive, či ovládání topení nebo rádia na tlačítkách. Jistě, můžete se k obojímu hladce probít i přes dotykovou obrazovku, ale tlačítko je prostě jistota, nebo ne?

Zkrátka na první dobrou tohle nebyl ten tradiční vyvoněný bavorák, na kterého jsme zvyklí. Když se ale rozkoukáte a rozsedíte, luxus vás přece jen obklopí. A to i na zadních sedadlech. BMW třídy 5 dlouhodobě splňuje to, co k němu dlouhé roky patří. Úroveň vozu naprosto neklesá, a povedla se i tato generace.

1. NÁKLADY NA SERVIS

U vyšších řad nabízí BMW balíček BSI (BMW Service Inclusive), což znamená, že zákazník během 5 let nebo 100 tisíc najetých kilometrů v rámci běžného servisu nemusí vůbec nic platit. Co se týká plug-in hybridu, moc se nemění. Interval je dvouletý, a to bez ohledu na najeté kilometry.

2. PRODEJE

V Česku patří dlouhodobě pětková řada mezi nejprodávanější BMW. Nicméně v roce 2020 se prodeje modelu lehce propadly, protože zákazníci čekali na facelift. Jinak značka prodala 4909 vozů, z toho bylo 222 elektrifikovaných, což je nárůst o 43 vozů.

3. ZAJÍMAVOST

Slavný oscarový autor filmové hudby Hans Zimmer má prsty v tom, co můžete slyšet uvnitř vozu. Zkomponoval totiž speciální zvuk, ozývající se během jízdy v kabině.

4. INFOTAINMENT

Palubní deska před řidičem za sebou má lehkou modernizaci, stejně jako multimediální systém iDrive 7.0. Nyní můžete například vypínat rádio či měnit stanice pouhými gesty. Co se týká dobíjení, pomáhá například aplikace BMW Remote App, která ukáže umístění a dostupnost vhodných stanic podle navigačního systému. Technické typy si tady vyhrají.