Nabízela řadu sportovních i luxusních vozů, dnes prodává jediný. Automobilce Lancia se nepodařilo transformovat do moderní firmy a pomalu umírala. Nyní se ji evropský koncern Stellantis, pod který spadá, rozhodl probudit ze spánku. Přizval nového designéra a ten už kreslí SUV.
Na světě existuje jen málo automobilek, které by ve svém modelovém portfoliu neměly žádné SUV a byly přitom úspěšné. Nedaří se zatím ani italské značce Lancia, jež před desetiletími patřila mezi respektované výrobce luxusních a sportovních vozů se širokou nabídkou. Dnes produkuje jediný vůz – stylový městský hatchback Lancia Y, který se ve své třetí generaci prodává už 10 let a téměř výhradně na italském trhu.
Kdysi slavná automobilka tak už upadá v zapomnění. Nově zformovaný koncern Stellantis, do jehož velké říše značek Lancia také patří, se ale rozhodl, že ji padnout nenechá. Najal pro ni nového designéra Jeana-Pierra Plouého. Ten v polovině osmdesátých let začínal u Renaultu a stojí za velmi úspěšným modelem Renault Twingo. Pracoval ale i pro Volkswagen nebo Ford, než se v roce 1999 usídlil v Citroënu.
Protože Citroën nabízel na začátku tisíciletí podobně výstřední vozy jako Lancia, měl by si nový šéf designu italské automobilky na firmu rychle zvyknout. Zatím není úplně jasné, jaký bude první model, který z jeho pera vzejde. Logicky se dá ale předpokládat, že půjde o SUV, bez nějž už Lancia nemůže dál fungovat.
A vzhledem k tomu, že koncern Stellantis nyní využívá společnou techniku (platforma CMP) pro malá SUV Peugeot 2008, DS 3 Crossback a Opel Mokka, lze odhadnout, že by podobný vůz mohl brzy jezdit i s logem Lancie na přídi. „Znovuzrození Lancie je opravdu vzrušujícím úkolem,“ řekl po svém jmenování Jean-Pierre Ploué.
„Je to ikonická značka. Má veliký potenciál. My obnovíme její důležitou pozici a postavíme ji znovu do centra evropského dění,“ věří Ploué. Ten musí zároveň doufat, že Lancia, na kterou lze ve větší míře narazit už jen v ulicích italských měst, neztratila své evropské fanoušky.