Fintil s poslušným kladivem pod kapotou. Takové je BMW X6 xDrive40d

Když před lety vstoupilo BMW s modelem X6 na trh, představoval tenhle otylý exot něco úplně nového. SUV s nádechem dynamiky a sportovnosti, které díky klesající zádi připomíná kupé. Ačkoliv při sledování vozu mnozí zdvihli obočí (a někteří to dělají doteď), stal se z něj trhák, který začaly rychle napodobovat i ostatní automobilky. Jaká je jeho nejsilnější verze?

Třetí generace, která byla představena v létě 2019, znovu rozdělila automobilovou veřejnost v tom, co se líbí, a co ne. Zatímco zepředu je jasně vidět design a styl bavorské automobilky, zezadu X6 překvapila. Takhle BMW běžně nevypadá.

Zadní část je vysoká a pořádně obtloustlá, a ta horizontální světla? Asi si budete zvykat. Na druhou stranu s trochou představivosti dlouhá a táhlá světla připomínají legendární Ford Mustang Shelby GT 500 Fastback z roku 1967. Dobře, je to teorie trochu (hodně) přitažená za vlasy, ale proč si lehce nepomoci, ne?

Luxus, kam se podíváš

Uvnitř, no… Kde vlastně začít? Pohled do volitelné výbavy nám ukáže, že usedáme do vozu, jenž obsahuje například pakety Business Class či First Class. A v téhle X6 jsme se vážně cítili jako v první třídě. Však stačí vybrat pár detailů.

Příjemný prošívaný volant se dá brát jako samozřejmost. Bílé bezpečnostní pásy ladící se světlou kůži uvnitř dodávají styl a barevně skvěle spolupracují s pohodlnými sedačkami. Řadicí páka je nádherná a vypadá jako sklenička z lobby luxusního hotelu. Když si zapnete vytápění sedadel, automaticky se začnou vytápět i opěrky obou loktů.

Co se týká asistentů řízení, je tu například jeden, který řidiči na displeji mezi ukazatele promítá všechna auta, která se kolem vás pohybují. Snadno lze zavzpomínat na doby, kdy ani počítačové hry neměly takovou grafiku. Až jsme si přišli jako v bojové stíhačce… Líbilo se také to, že vůz ukazuje, jakou smíme jet povolenou rychlostí a za kolik metrů se bude měnit.

To vše samozřejmě něco stojí. V běžné verzi si lze tuto X6 pořídit za 2 171 000 Kč, po sečtení všech příplatků byla ta naše za 3 186 876 Kč.

Na čem u BMW výrazně zapracovali, je prostor na zadních sedadlech. Jedna z nejranějších vzpomínek na modely X od tradiční německé značky zahrnuje svezení s první generací typu X6 M. V hlavě z tehdejší doby zůstala neskutečná síla a dravost a dokonalý zvuk 555koňového osmiválce. Ale také to, jak se člověk se zhruba 183 centimetry mačkal na zadním sedadle.

To u současné generace nehrozí, a to ani když si sednete na tradičně lehce vyvýšené místo uprostřed. X6 je naopak tentokrát vzadu velmi pohodlná, útulná a připravená na dlouhé cesty. A když například sáhnete do kapsy pro 67 262 Kč, dostanete zábavní systém Professional, který obnáší dvě obrazovky umístěné zezadu na sedadla řidiče a spolujezdce. Ty zabaví nejen děti na dlouhé hodiny.

Silák pracuje v tichosti

Novinkou v testovaném voze byl motor. Typ xDrive40d je totiž vybaven mildhybridním třílitrovým řadovým šestiválcem, který nabízí plnohodnotných 340 koňských sil. Vznětový agregát je tedy upgradem pro ty, kterým nestačí 231koňový xDrive30d. A co vlastně tento nováček nabízí?

To majiteli ukáže pohled pod kapotu, který potěší milovníky velkých motorů. Opírá se o technologii BMW TwinPowerturbo a spolupracuje s osmistupňovou automatickou převodovkou Steptronic. Sílu hlavně v zatáčkách krotí pohon všech kol a adaptivní podvozek, který zaručí, že ani na sněhu není třeba mít strach. Ani v případě, že sáhnete do kapsy a připlatíte si 50 128 Kč za 22palcová M kola z lehké slitiny. Vůz držel skvěle.

Při jízdě je velmi pohodlný a plný energie. X6 xDrive40d jasně ukázala, jak vytvořit symbiózu síly, šetrnosti i radosti z jízdy. Mohutný bavorák je díky vysokému výkonu a luxusnímu kroutícímu momentu (až 700 N.m.) hodně poslušný, když stoupnete na plynový pedál, zavrní a nerušeně vypálí vpřed. A hodně dlouho akceleruje. Díky asistenci elektromotoru vystřelí z 0 na 100 km/h za 5,5 vteřiny!

Jeho hlavní devizou je to, při jaké míře hluku dokáže odvádět svou práci. I když X6 přepnete na sportovní režim, kde je člověk zvyklý na silnější zvukovou odezvu motoru, a vystřelíte ji do vyšších otáček, v autě je velmi příjemné ticho.

Zároveň není třeba vlastnit permanentku k benzinové stanici. Průměrnou spotřebu se nám nepodařilo dostat nad 9,1 litru na 100 kilometrů, a to je při pohledu na pohotovostní hmotnost 2 215 kilogramů velmi slušné.

Hybridní část X6 vytváří startér-generátor s napětím 48 voltů, který normálnímu motoru pomáhá výkonem 11 koní. Lehce tak zvyšuje sílu vozu a pomáhá také se zrychlením. Startér-generátor pohání elektřina z akumulátoru, který se dobíjí rekuperací při brzdění a akceleraci.

To všechno z X6 xDrive40d dělá auto, ve kterém se cítíte velmi spokojeně, bytelně a bezpečně. Jakoby se řidiče venkovní svět vůbec netýkal. U BMW se běžně čeká určitý standard. A celkem vysoký. Ani tady nás ale nepotkalo žádné zklamání.

1. NÁKLADY NA SERVIS

BSI – to je zkratka pro BMW Service Inclusive. Na nový vůz rázem platí záruka pět let, či 100 tisíc kilometrů. V tu chvíli zákazník nemusí platit. Hodinové sazby se dále liší dle dealerů.

2. PRODEJE

I třetí generace vozu, který je na trhu už třináct let, se prodává stále skvěle, o čemž svědčí také 363 bavoráků prodaných v roce 2020. Nicméně konkurenční Mercedes GLE je o parník napřed, svého německého soka v loňském roce výrazně předčil, a prodal 1052 kusů. K porovnání je ale třeba také Porsche Cayenne, tenhle luxusní vůz si našel nového majitele jen v 98 případech.

3. INFOTAINMENT

Není třeba se příliš rozpovídávat. Otočný ovladač multimédií, který v BMW funguje dlouhé roky, je stále špičkou na automobilovém trhu. V celém menu se můžete snadno pohybovat i dotykově, ale tradiční kolečko funguje snadno a spolehlivě. Ani laik se pak v různých schématech neztratí, vše je přehledné a hlavně pracuje rychle a bez prodlevy. Samozřejmě můžeme automaticky počítat s připojením k internetu, to už je u bavoráku prostě normální.

4. ZAJÍMAVOST

Když BMW v roce 2009 poprvé představilo verze X5 a X6 M, šlo o vůbec první vozy kategorie M, které měly pohon všech čtyř kol. Aktuálně je běžné, že nejsilnější bavoráky jsou pravidelně čtyřkolkami.