BMW M850i xDrive Cabrio: Nádherná bestie, ze silnice udělá ráj na zemi

BMW M850i – to není jen jméno, to je pojem. Osmičková řada byla v devadesátých letech symbolem drsné německé elegance, protože šlo o luxusní kupé, které se na silnici prostě nedalo přehlédnout. Nástupce na sebe nechal takřka dvacet let čekat a na rozdíl od svého předchůdce se objevil také ve verzi se sklápěcí střechou. Výsledek? Vítejte v něčem, co se dá nazývat rájem na silnici.

Devadesátkové děti ví, o čem je řeč. Jen se přiznejte, kdo z vás neměl BMW 850 od firmy Matchbox? A vždycky to byl svátek potkat tenhle sametově vrnící dvanáctiválec s výklopnými světly na silnici. Byl jiný než ostatní vozy, jiný než ostatní BMW. Aktuální osmička ale primárně nahrazuje řadu 6 a trochu to při jejím představení v roce 2018 bylo poznat.

Z žádného úhlu nevypadá špatně

Designově prostě auto není tak výrazné a odlišné, jako tomu bylo dříve, ale to není stížnost. Jak by také mohla. Zkuste najít úhel, ze kterého M850i vypadá špatně. Asi nejhezčí je zamračený předek s protáhlými světlomety a úzkou maskou chladiče, která je nově decentně podsvícená. Boční linie je hladká a přechází do výrazné a díky stahovací střeše dlouhé zádi. Tam čekají dvě koncovky výfuku, ve kterých při podrobnějším pohledu objevíte v každé ještě výfuky dva. Přesně naopak, než je to v této době běžné.

Na délku měří tento majestátní kabriolet 4 851 milimetrů, tedy prakticky úplně stejně jako prostorné sedany Škoda Superb nebo Toyota Camry. Tohle BMW je ale dělané primárně pro dva lidi a jejich životní radovánky, ať už jsou jakékoli. Vpředu je královsky místa a obě výjimečně pohodlná sedadla pocit nadřazenosti jen podporují. Vzadu je to i přes délku vozu slabší. Ale na oko je všechno vlastně horší než realita.

Podívat se za sedadlo řidiče a spolujezdce se staženou střechou znamená leknout se minimálního prostoru pro nohy. Jenže v tomhle BMW se člověk cítí tak pohodlně, že brzy zjistí, že se vlastně za volantem zbytečně roztahuje. A posune se dopředu. V tu chvíli se na zadní sedadla dostanou i dva dospělí. Nic to ale nemění na tom, že jsou samozřejmě spíš nouzová.

Plátěná, elektricky skládaná střecha pracuje až do rychlosti 50 km/h a složí se do útrob vozu za 15 vteřin. Zpracovaná je velmi dobře, že je něco jinak od běžného vozu s pevnou střechou, jsem zaznamenal snad jen ve chvíli, kdy venku zahřmělo. Nicméně nic nenahradí staženou střechu, čerstvý vzduch a přímý kontakt se vším, co se kolem děje. Navíc s příjemným vyhříváním oblasti za krkem. A k tomu jako doplněk sytý zvuk osmiválce. To je taky jediné, co trumfne i špičkový audiosystém Bowers & Wilkins.

Uvnitř vládne mnichovská preciznost, luxus a přesnost známé i z ostatních modelů značky a maličkosti jako skleněný volič rychlostí. Infotainment a iDrive probírat tentokrát nebudeme, je stejný jako u ostatních modelů a za mě společně s mercedesem nejlepší ze všech. Pojďme se podívat na specialitky, které v sobě tento krasavec měl navíc.

Kdo nemá hluboko do kapsy a už tak celkem jedinečný vůz chce ještě trochu vymazlit, tomu BMW už dlouhé roky nabízí program s názvem Individual. Jde vlastně o lásku k detailu, protože proč by něco skvělého nemohlo být vlastně ještě o něco lepší. A jedinečnější. Sekce Individual nabízí ještě lepší materiály a zpracování, odvážnější barvy, nebo třeba svůj vlastní odstín, který vás v automobilce nechají namíchat.

Logicky, není to zadarmo, ale ze svého vozu uděláte kousek, který může být třeba jediným na světě. Testované BMW mělo barvu Mahagoni II, temně sytou hnědou metalízu, která vynikla především na slunci. Její cena? Více než 135 tisíc korun.

Bílé koberečky? Musím říct, že patřím k lidem, kteří netrpí nedostatkem důvěry v sebe sama, nicméně narovinu říkám, že si nemyslím, že v mém životě nastane situace, kdy bych si mohl dovolit pořídit si vůz s hodnotou čtyři či více milionů korun. Proto asi nedokážu objektivně zhodnotit vše, co obnáší možnosti bohatého člověka. Bílé koberečky vypadají ve voze, jehož interiér spadá pod zmiňovanou výbavovou kolonku Individual a obnáší celokožené bílé čalounění Ivory White v hodnotě 97 552 Kč, perfektně, ale pokaždé, když jsem přicházel během podzimního počasí zvenku, bylo mi líto si na ně stoupnout a zašpinit je.

Těžko hledat u vozu nedostatky. Kromě chybějícího podavače pásů jsem přece jen objevil jednu malou nepříjemnost. Moderní auta umí řidiče upozornit na kdejakou bizarnost a mně se u BMW dvakrát nedopatřením stalo, že jsem jel s napůl nedovřenou kapotou od motoru.

Velikost zavazadlového prostoru činí 350 litrů, což zní na první pohled skvěle, ale kvůli skládací střeše je prostor jinak uzpůsobený. Velkou tašku si dáte jedině na kraj, ty ostatní musí být dlouhé a úzké. Velký kufr? Ten kdyžtak hoďte na zadní sedadlo a hotovo.

Pohladí sluch každého motoristy

Přifoukněte si bočnice, prodlužte dle libosti sedák, jde se za volant téhle nádherné bestie. Pod kapotou zní dvakrát přeplňovaný benzinový osmiválec 4,4 litru se dvěma turby, výkonem 530 koní, točivým momentem 750 Nm a silou, která snad v žádném spektru otáček nemizí.

Režim Sport Plus pohladí sluch každého čirého motoristy, v něm se totiž nejlépe promítne sportovní výfuk divize M s klapkami, stačí jen lehce přišlápnout a zaduní. Zkoušet to budete často, to mi věřte.

Pohon všech kol, sportovní diferenciál a perfektně fungující elektronika zajišťují, že v zatáčkách je auto doslova přilepené k asfaltu, a dokonce i na mokré silnici se podivíte, jak toto více než dvoutunové monstrum může být tak poslušné.

Ale nejvíc se mi líbila jiná věc. Ačkoli výkon či velikost motoru spadají do kategorie supersportů, výhodou M850i je to, že od rána do večera se s ním dá jezdit jako s běžným autem. Nejde jen o to, že benzín nehltá po galonech, mluvím především o tom, jak obrovsky pohodlné auto to je i během jízdy ve městě. Zatímco ve sportovním režimu si mnohdy až agresivně říká o vyšší a vyšší otáčky, dokud řidič páčkou pod volantem nepřeřadí, v komfortním jde o neskutečně pohodlný vůz. I na dvacetipalcových kolech.

Průměrná spotřeba, která na ukazateli svítila, byla rovných 13 litrů. Ve chvíli, kdy se motor přepne do ekologického režimu, zvládá ale jezdit i za 7 litrů. Nicméně s osobní letitou zkušeností s osmiválcem 550i moc dobře vím, že žít ve městě může hladce pod 12 litrů. A takhle žíznivý už umí být například třeba koncernový motor VW nacpaný do menších SUV. S polovičním počtem válců a takřka polovičním výkonem.

Slabší stránkou vozu je cena. Ta základní činí zhruba 3,7 milionu korun, testovaný model se vyšplhal na téměř 4,4 milionu. To už je slušná pálka, za kterou si pořídíte například hezké Porsche. Jenže to může být zase pro plno lidí moc silné a hrubé. BMW M850i Cabrio je fantastický cruiser na dlouhé cesty, na jejichž konci je slunce a lahev kvalitního crémantu. Takovým vozem by jezdili Dean Martin či Sean Connery ve svých nejslavnějších letech.

Každému ze čtenářů bych přál, aby měl možnost si do tohoto vozu sednout, projet si ho a třeba s ním strávit jeden den. Čirá radost se prostě někdy špatně popisuje.

1. NÁKLADY NA SERVIS

Servisní interval si vůz určuje sám, a to podle stylu a také povahy používání. Když se řidič bude k vozu chovat slušně, může činit až 30 tisíc kilometrů. Záruka na auto je dvouletá, na lak tříletá a proti rzi činí 12 let.

2. PRODEJE

Dodací lhůta aktuálně činí zhruba 8–9 měsíců, samozřejmě ale záleží na vybrané konfiguraci a specifikaci. BMW je schopné i aktuálně nabídnout vozy skladem, ale jde spíš o kupé. Přece jen zima je za dveřmi.